Zvýhodňovat elektrická auta nelze věčně. V Norsku už mají problémy

Zvýhodňovat elektrická auta nelze věčně. V Norsku už mají problémy

Zvýhodňování elektrických automobilů vůči těm ostatním je pouze dočasná záležitost, která nebude trvat věčně. To je jasná věc. Důkazem budiž Norsko, na jehož trhu jsou elektrická auta nesmírně oblíbená. Tento elektrický boom ovšem stojí nemalé peníze a aut už je na silnici tolik, že začínají působit problémy. Výsledkem jsou čím dál častější názory, podle kterých by norská vláda měla současné nastavení rychle změnit.

Hyundai ix35 s pohonem na vodík vytvořilo světový rekord v dojezdu

Hyundai ix35 s pohonem na vodík vytvořilo světový rekord v dojezdu

Konkrétně se bavíme o možnosti používat pruhy vyhrazené pro autobusy. Podle některých studií se v těchto pruzích pohybuje v době norské dopravní špičky 85 % osobních elektromobilů, což jednoduše znamená, že se kromě zácpy v klasickém pruhu tvoří zácpa i v tomto zvýhodněném a v zácpě stojí městská hromadná doprava. Elektromobily mohou také bezplatně jezdit do center měst a používat veřejná parkoviště.

Elektrický boom odstartoval v Norsku poté, co tato země zavedla rozsáhlé pobídky pro nákup takových automobilů. Kromě praktické části, která už ztrácí svůj význam, to je především část ekonomická. Konkrétně osvobození od různých daní. Právě tento důvod byl pro 48 % majitelů elektromobilů rozhodující. Pouhých 27 % si pořídilo elektromobil kvůli ekologii a 12 % chtělo ušetřit čas při jízdě po městě. Osvobození od daní už Norsko stálo zhruba 500 milionů eur.

Test Volkswagen e-up!: Elektřina poprvé v koncernovém podání

Test Volkswagen e-up!: Elektřina poprvé v koncernovém podání

Pobídky měly podle původních představ platit do konce roku 2017 nebo do dosažení 50 000 prodaných elektromobilů. V současnosti je odhadováno, že 50 000 elektrických vozů bude na norských silnicích už začátkem příštího roku. Aktuálně jich jezdí 32 000 a zájem stále stoupá. Norská vláda tak své původní plány musí přehodnotit, přičemž v současnosti tak úplně neví, jak s daným problémem naloží.

Erna Solberg (norská premiérka) pouze prohlásila, že elektromobily dále zůstanou finančně zajímavé. Kvůli svým ekologickým zásadám chce Norsko totiž počet elektromobilů i v budoucnu zvyšovat, přestože doprava má pouze desetiprocentní podíl na produkci skleníkových plynů, které chtějí v Norsku tak vehementně snižovat. Z předchozích odstavců je jasné, že pokud by se sáhlo na daňová zvýhodnění, trh s elektromobily se velmi pravděpodobně zhroutí.

Christina Bu, coby generální tajemnice norské asociace elektrických automobilů, by přes vzrůstající tlak na omezení výhod chtěla držet minimálně daňové pobídky do doby, dokud nebudou elektrická auta dostatečně konkurovat těm klasickým. Norské poplatníky to vyjde celkem draho.

Zdroj: Businessinsider

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků