Zvrat: „nechtěné zrychlování“ vozů Toyota bude skutečně v nohách

V problému s údajně samočinným zrychlováním automobilů Toyota a Lexus, jenž během loňského roku vedl k největší svolávací akci v dějinách automobilismu i k řadě hromadných žalob, došlo k nečekanému zlomu. Šéf amerického sekretariátu Ministerstva dopravy Ray LaHood včera oznámil, že se žádné technické závady podle nejnovější studie nakonec neprokázaly. Je vám jeho jméno známé? Máte pravdu! Jde totiž o stejného muže, který přesně před rokem kritizoval koncern Toyota za jeho „slepotu“ v přístupu k údajně fatálním technickým nedostatkům.

LaHood dne 2. února roku 2010 světovým agenturám oznámil, že půjde o „nejzávažnější bezpečnostní hrozbu, s níž se kdy (jeho úřad) setkal“. Právě jeho prohlášení z doby na přelomu ledna a února loňského roku vedly ke spuštění drtivého procesu, který přiživován silami ze strany státních úředníků a majitelů automobilů Toyota a Lexus odstartoval celosvětový „hon na Toyotu“ a její pedály. „Porota je zpět,“ oznámil včera LaHood, „a přichází s verdiktem. Neexistuje žádná elektronická příčina pro samovolné zrychlování vozů Toyota. Tečka.“ Toto je prohlášení, jež je „tečkou“ za desetiměsíčním vyšetřováním nařízeným Kongresem USA, během něhož své síly spojili odborníci z NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a NASA. Během něho prošlo laboratořemi bezmála 300 000 automobilů vybraných z „rizikové skupiny“, přičemž žádný z nich nevykázal anomálie, které by mohly vést ke vzniku dopravní nehody.

To však neznamená, že by byla Toyota konečně „z obliga“. „Naším závěrem je, že potíže nebyly povahy elektronické, ale mechanické,“ podotkl LaHood. Tím se podle něj okruh „viníků“ série fatálních nehod omezuje na čistou mechaniku, tedy na zasekávající se pedály a nevhodně uchycené koberečky. Jsem velmi zvědav, jak na výsledky této oficiální studie zareagují americké soudy, které nyní řeší plejádu nejrůznějších žalob založených na základech, které se nyní do značné míry otřásly. Jisté však je, že poprask okolo „zrychlování“ ochromil prodeje většiny modelů koncernu Toyota nabízených v USA, které prakticky jako jediné zaznamenaly v loňském roce propady v odbytu
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků