Zvrat: „nechtěné zrychlování“ vozů Toyota bude skutečně v nohách

V problému s údajně samočinným zrychlováním automobilů Toyota a Lexus, jenž během loňského roku vedl k největší svolávací akci v dějinách automobilismu i k řadě hromadných žalob, došlo k nečekanému zlomu. Šéf amerického sekretariátu Ministerstva dopravy Ray LaHood včera oznámil, že se žádné technické závady podle nejnovější studie nakonec neprokázaly. Je vám jeho jméno známé? Máte pravdu! Jde totiž o stejného muže, který přesně před rokem kritizoval koncern Toyota za jeho „slepotu“ v přístupu k údajně fatálním technickým nedostatkům.

LaHood dne 2. února roku 2010 světovým agenturám oznámil, že půjde o „nejzávažnější bezpečnostní hrozbu, s níž se kdy (jeho úřad) setkal“. Právě jeho prohlášení z doby na přelomu ledna a února loňského roku vedly ke spuštění drtivého procesu, který přiživován silami ze strany státních úředníků a majitelů automobilů Toyota a Lexus odstartoval celosvětový „hon na Toyotu“ a její pedály. „Porota je zpět,“ oznámil včera LaHood, „a přichází s verdiktem. Neexistuje žádná elektronická příčina pro samovolné zrychlování vozů Toyota. Tečka.“ Toto je prohlášení, jež je „tečkou“ za desetiměsíčním vyšetřováním nařízeným Kongresem USA, během něhož své síly spojili odborníci z NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a NASA. Během něho prošlo laboratořemi bezmála 300 000 automobilů vybraných z „rizikové skupiny“, přičemž žádný z nich nevykázal anomálie, které by mohly vést ke vzniku dopravní nehody.

To však neznamená, že by byla Toyota konečně „z obliga“. „Naším závěrem je, že potíže nebyly povahy elektronické, ale mechanické,“ podotkl LaHood. Tím se podle něj okruh „viníků“ série fatálních nehod omezuje na čistou mechaniku, tedy na zasekávající se pedály a nevhodně uchycené koberečky. Jsem velmi zvědav, jak na výsledky této oficiální studie zareagují americké soudy, které nyní řeší plejádu nejrůznějších žalob založených na základech, které se nyní do značné míry otřásly. Jisté však je, že poprask okolo „zrychlování“ ochromil prodeje většiny modelů koncernu Toyota nabízených v USA, které prakticky jako jediné zaznamenaly v loňském roce propady v odbytu
 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 13 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků