SUV a off-roady od Mercedesu jsme vyzkoušeli v těžším terénu a porovnali, jak moc velký rozdíl je v obutí.
Segment SUV, který je v současném možná tím nejdůležitějším odvětvím ve světě aut, je kompromisem. Módní zvýšené vozy mají i přes své zvýšené těžiště či hmotnost nabídnout kvalitní jízdní vlastnosti a pohodlí na silnicích, ve větší či menší míře se však také očekává, že se neztratí ani v blátě.
Možná ještě větší nároky než na samotné automobilky tato skutečnost klade na výrobce pneumatik. Všichni si umíme představit, jak má asi vypadat perfektní pneumatika do terénu. S vysokým, hlubokým a členitým dezénem. Jenže taková je na silnicích příšerná. Měkké bočnice se ohýbají jako žvýkačky a z toho hučení vás bude bolet hlava. Zato takové silniční obutí se v prvním blátě zalepí a ani bočnice neustálé odírání nevydrží.
Právě takový kompromis jsme vyzkoušeli nedaleko německého Biberbachu. Bridgestone nabízí v nové řadě pneumatik pro SUV dvojici pneumatik, které chtějí nabídnout ideální vlastnosti na všech površích, ale procentuálně zcela opačně.
S off-roadem i na silnice...
Především do terénu je určena řada Dueler A/T 001. Pokud ji obujete na legendární třídu G, tak zjistíte, že jej hranice leží dál, než jsme si troufli. Ani v hlubokém blátě jsme nezaznamenali jediné proklouznutí. Může za to především konstrukce dezénu. Všimněte si hran uprostřed. Jsou pod úhlem 45 stupňů a mají za úkol lepivé bláto dostat pryč. Díky tomu ani při divokých sjezdech vůz neujíždí do stran.
Na rozdíl od ryze terénních pneumatik se však A/T 001 nebojí silnice. Vděčí za to především zaobleným hranám, díky nimž se vysoký dezén v zatáčkách neprohýbá. Část pneumatiky je také optimalizována pro snížení hluku. Právě tyto prvky dodávají této pneumatice těch pár procent k dennímu bezproblémovému použití na silnicích. Bonusem budiž celoroční možnost používání - to prozrazuje alpský symbol na boku.
Nutno ale říci, že obuté na třídě G to měly použité pneumatiky opravdu snadné. Při výběru motorizace jsme sáhli po osmiválcové variantě 500. Když na burácivý volnoběh tento motor lehce prošlápnete, auto se příčně zhoupne, jako je tomu u řadových konstrukcí zvykem, géčko to ale doprovodí naprosto úchvatným zvukem. Za použití až tří uzávěrek diferenciálu a redukční převodovky není třeba žádné elektroniky. Jste to jen vy a stroj - úžasný stroj!
Například při sjíždění prudkých klesání si vystačíte s redukcí, brzdit netřeba, protože kola se při redukovaném prvním stupni plynule otáčí a nehrozí tak destabilizace vozu. K tomu přidejte skvělý přehled o hranách karoserie, tuhý rám a velkorysé nájezdové úhly. Můžeme se jen obávat, jaký přijde nástupce. Podařilo se nám o novém géčku ale zjistit pár detailů - bude širší, kvůli prostoru pro posádku a tři uzávěrky mu zůstanou - tak uvidíme.
...ale i s rodinným SUV do terénu
Další řada Dueler H/P Sport je určena pro vozy SUV a to především na silnice. Onen kompromis je zde zastoupen v nějakých maximálně patnácti procentech pro terén.
Upřímně nás překvapilo, co s takovými pneumatikami SUV od Mercedesu zvládnou. Měli jsme v lesním polygonu možnost vyzkoušet Mercedes GLE a GLS. Ty nabídnou už jen centrální uzamykatelný diferenciál, díky pneumatickému podvozku a redukční převodovce jsme ale na terénním polygonu zvládli to samé co v "géčku". Jen už jsme neměli takový přehled o karoserii. I zde to byl docela náročný test pro pneumatiky, které byly celý den odírány o kořeny a ostré kameny - všechny to ale vydržely.
Při prudkých sjezdech si opět vystačíte bez asistentů - stačí jen redukční převodovka, režim Off-road a manuálně zařazený první stupeň. Dvojice přece jen módních SUV nám v kombinaci s pneumatikami, které zvládají i ostré zacházení na silnici, připravila pár adrenalinových chvil.
Ani auto, ani pneumatiky H/P Sport už na něco takového primárně určeny nejsou a tak auto ze srázu někdy řítilo i s lehkým vybočením zádě - jílovitý podklad dal pneumatikám pro SUV zabrat. S trakcí na výjezdu jsme však k našemu údivu velký problém neměli. Testem novinka prošla se ctí. Je znát, že zcela logicky se lépe cítí při řezání zatáček na okresní silnici, ale do terénu, ani toho těžkého, se s ní bát nemusíte. Očividně to vydrží a doveze vás dál, než vypadá.
Pneumatiky a terén, aneb Tři věci, které byste měli vědět:
1) Při výběru se soustřeďte především na dezén a tvar běhounu. Oblejší hrany zlepšují chování na silnici, členitý dezén se stupňovitým tvarování se lépe zbavuje lepivého bahna
2) Rozlišujte pneumatiky pro off-roady a pro SUV. Zvažte, jak často budete do tvrdého terénu jezdit a nezapomínejte ani na výdrž. Konstrukce Off-roadových pneumatik je tužší a snese horší zacházení. Na druhou stranu, náš test ukázal, že i SUV pneumatiky toho zvládnou opravdu hodně, jen je potřeba větší opatrnost a lepší schopnosti řidiče.
3) Pracujte s huštěním pneumatik. Pneumatika nahuštěná pro silniční použití v terénu nefunguje správně. A to v podstatě na jakémkoli povrchu. Na druhou stranu je opět třeba kompromisu. Čím více pneumatiku podhustíte, tím více se vystavujete riziku defektu - proražení bočnice. Právě i s ohledem na to musí být pneu pro SUV a Off-roady stavěny a právě proto často nejsou tak komfortní, jako silniční gumy. Tvrdá bočnice znamená tvrdou jízdu...
Rozlišujeme čtyři základní typy terénního obutí:
Highway Terrain (HT)
Tento typ pneumatik se nejvíce podobá silničním typům. HT pneumatiky nejsou tak tvrdé a nemají příliš hluboký vzorek. Jsou tedy konstruovány jen pro občasné použití v lehkém terénu.
All Terrains (AT)
Pomyslný střed na kompromisním vzorníku. Zvládají od každého terénu trošku, jak ostatně název napovídá.
Mud Terrain (MT)
I zde už anglický název napoví, k čemu jsou MT pneumatiky určeny. Kvůli maximální trakci v bahně mají podstatně hlubší vzorek a jsou vyrobeny z měkčí gumy. Zvládnou i hrubší štěrk či hluboký sníh. Na silnice jsou spíše nevhodné.
Extreme Terrain (EXT)
Takové pneumatiky se na silnici už vůbec nehodí, na mokru mohou být až nebezpečné. Ve všech jiných extrémních podmínkách jsou však výtečné. Mají skvělou trakci a především neuvěřitelnou výdrž.
Foto: Petr Horník