Ztráta kapacity baterie v elektromobilech: Když je šetříte, ubude jen pár procent ročně

101 komentářů (101 nových)

i20
23. srpna 2023 • 14:28

Ja v tom mam jasno:
Kdyz koupim elektromobil, vlastne vydelam v tom ze s nim nebudu jezdit.
Nebo, budu jezdit a nebudu nabijet. Coz je stejny.

a
21. srpna 2023 • 22:31

ad prakticky neprodejné BMW i3 v obrovském počtu na prodej v autobazaru: po roce stání ta baterka bude ještě v lepší koncici než nyní ... tohle nekoupí ani ty sociálně slabší rodiny, které sní o tom, jak v počtu 4-5 s plným kufrem jídla a piva pojedou k moři

Moik
22. srpna 2023 • 11:41

Vycházíte z domněnky, že prodejci prodávají zboží o které není zájem? Ale no tak... prodejci sem táhají právě to, na čem vydělají.

LOL
23. srpna 2023 • 8:11

Já bych třeba nějakou i3 pro děcka koupil, ale do 150 tisíc, větší cenu to auto nemá. Za 500? Se někdo zbláznil...

a
22. srpna 2023 • 19:41

ano, mnohdy prodávají zboží o které zájem opravdu není. stává se to dost často.

i20
21. srpna 2023 • 20:53

Proboha kdo tohle psal. Jezisi....

Max
20. srpna 2023 • 22:49

Pokud dnes kupujete auto s dobrým systémem chlazení, je velká pravděpodobnost, že akumulátory tu životnost auta přežijí - zkuste třeba googlit o výdrži a degradaci aku packu v bmw i3 - a tam je baterka malá, takže těch cyklů je relativně víc a stejně drží a drží.
Při denním používání se vám to dostane do krve poměrně rychle - na 100% nabíjíte jen když plánujete jet někam dál. Auto je v létě vychlazené a v zimě zahřáté když do něj sedáte.

21. srpna 2023 • 0:15
Honimir
21. srpna 2023 • 0:27

Jsou tam kupodivu i 9-10 let staré, zkuste se zeptat kolikrát měnil baterku a nebo jaký je stav té co tam je.

LOL
21. srpna 2023 • 7:44

7 let staré modely mají kapacitu baterie okolo 87-88%, to je dost tristní, předpokládá to provozovatelnost tak ještě další 4 roky, pak už jen na krátké pojížďky. Tragické je, že většina těchto aut má za ty roky najeto jen kolem 100 tisíc km.

honimir
21. srpna 2023 • 9:36

Vetsinu dopravnich vykonu na silnicich delaji novy auta do 5ti let ... pak uz nekde dozivaji a nikdo s nimi nedava 20-30kkm rocne. Dat i po 7-8 letech s i3 200km po dalnici je uplne v pohode - je to auto do mesta.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jozka
21. srpna 2023 • 11:49

To je ale pekna blbost...

rembaz
21. srpna 2023 • 12:01

Prečo? Mne to pripadá celkom logické. Firmy/taxíky točia svoje autá pravidelne.
Staršie autá si kupujú ti, čo nemajú nové alebo majú tak nízke nájazdy, že sa im nové neoplatí.

jozka
22. srpna 2023 • 6:27

Protoze to tak delam i ja a spousta dalsich lidi co znam.

LOL
22. srpna 2023 • 21:29

Souhlas, třeba u nás mají firemní auta nájezd menší než 15k ročně, takže tyhle obecný kecy, že fleeťák musí za rok natočit 50 tisíc nejsou vůbec směroplatný. Tohle udělá člověk, který má dodávku a jezdí od rána do večera, nebo človík, co brázdí Evropu. V Česku je z Ostravy do Chebu nějakých 550km (což je asi top vzdálenost), takže i kdybych jezdil takto napříč republikou každý týden tam a zpět, tak to udělá právě těch 50 tisíc ročně. Jenže kdo by jezdil zrovna takto z kraje republiky na druhý kraj, že?

LOL
21. srpna 2023 • 20:53

To JE blbost. Všechna moje soukromá auta od nova až do vysokého věku (8-12 let) najela ročně minimálně 25 tisíc km. Rekord za rok je necelých 40 tisíc.Ty počítáš s tím, že velké kilometrové proběhy mají jen firmy, ale to není vůbec pravda. Mám dokonce i kamaráda, který najíždí svých ročních 20 tisíc km se dvěma 20 let starými auty. Prostě má "redundanci/záložní auto." Ten už roky jezdí ekonomickou TCO rallye první třídy. :-D Ani jedno z těch jeho aut nestálo víc než 110 tisíc korun a servis nechává dělat za pár kaček u garážníkového specialisty.

Moik
22. srpna 2023 • 11:45

Ale 20tis ročně je právě málo. Od 35 nahoru bych začal mluvit o tom, že něco najezdím.Kdo si koupí 3 letýho Kodiaqa 110na tacho, ten už s ním většinou neplánuje jezdit 35 ročně...spíš tak do 20tis.

LOL
22. srpna 2023 • 21:21

S ohledem na průměrný český nájezd 15000km je to stále nad průměrem. A zvolená nákladová strategie je zajímavá, protože ta auta nemají nic, žádný DPF, apod., jen turbo.

Rembaz
21. srpna 2023 • 20:59

“Mám kamaráta”. To je naozaj argument.

LOL
22. srpna 2023 • 21:19

Já ojetiny nekupuju, takže můžu posloužit jen tímto kamarádem. A nevidím na tom žádný problém.

Max
21. srpna 2023 • 9:26

120Ah verze da při 85pct baterky 200km, dal s tim jezdit stejne nechcete, na to jsou jiny auta. Ten ubytek je linearni, takze se da cekat, ze to jeste dlouho jezdit bude. Btw. zeptejte se tech lidi co to provozuji, kolik stoji prohlidka (skoro nic), kolikrat delali brzdy (nedelali, porad puvodni) a jake jsou celkove provozni naklady (pokud nabijite doma, pak i plynova fabie je na provoz vyrazne drazsi).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LOL
21. srpna 2023 • 20:44

Úbytek kapacity není lineární. Linearita je víceméně někde mezi zánovním a lehce předsmrtelným stavem baterky, tedy na začátku a na konci kapacita klesá velmi rychle.Orientovat vše na provozní náklady je to trochu diskutabilní, když 7 let staré malé auto stojí stále okolo 400-500 tisíc. Tam bude při tom dojezdu 200 km na jedno nabití největší náklad podíl nákupní ceny, protože i kdybych každý pracovní den ujel těch 200 kiláků (což pochybuju), tak za rok to dá "jen" 40 000 km. I kdyby ten vehikl vydržel dalších 10 let (což velmi pochybuju), tak to stále vychází na 4-5 kaček na kilometr.
Netvrdím, že to auto nedává smysl, jen tvrdím, že u těchto aut je třeba počítat něco úplně jiného.Pro srovnání: auto které jsem kupoval jako nové mě stejnou metrikou na kilometr stálo 1,50 Kč. Ano, na palivu a servisu (bez pneumatik) jsem utratil dalších 3,50 Kč, jenže auto jsem prodal a zpětně ten padoš na kilometr dostal zpět. A bylo to velké auto, které bylo daleko univerzálnější. Jenže tady byl klíč velký kilometrový nájezd a vysoká spolehlivost auta, nicméně to je reálný výsledek nákladově srovnatelný s poměrně nereálným "vytěžením" i3 výše.

Honza
20. srpna 2023 • 21:29

Prumerne stari automobilu v CR je 17 let. Jak na tom budou elekromibily po 17 letech? Bude baterie vubec funkcni? Budou vubec jeste prodejne?
Navic takova auta maji uz nejakou tu nehodu za sebou. Spalovak se pospravuje ale co baterie?

Pikus
22. srpna 2023 • 0:19

Ten hlavní hybatel budou autonomní auta, ktera budou hlavně EV. EV se dá snadněji řídit, odpadá hodně věcí kolem údržby. Jakmile budou, tak během jednoho cyklu spadne cena i při nižší střední a bude přecházet úplně každý. O nějaký opečovávány spalovak nebude mít nikdo zájem.

LOL
26. srpna 2023 • 17:51

Zatím to s tou autonomií vypadá dost bledě. :-D

pse
21. srpna 2023 • 11:45

Spalovák se dal opravit po 17 ti letech kdysi. Dneska je tam stejně elektroniky jak v BEV, u hybridů včetně baterčičky, a myslím si že tak jak dřív každý vesnický servisák byl schopen cokoliv opravit tak už dnes to tak růžové není.
Vše je prodejné, i BEV bude prodejné, a zejména ty, ve kterých lze měnit moduly. Pokud je baterka strukturální součástí tak to asi bude výkřik, stejně tak jako když budeš chtít po bouračce měnit celou kastli :-).

Honza
21. srpna 2023 • 15:05

Spalovaky se opravovat budou i nadale. Cim by pak lidi jezdili? Slozitejsi to bude. S opravovanym elektrovozem to je horsi, baterka po nehode menena za neorigo ve vesnickem servisu... No nechtel bych aby si to soused nabijel ve spolecne garazi

rembaz
21. srpna 2023 • 15:18

Ta predstava ma naozaj pobavila.

Honza
21. srpna 2023 • 22:29

A jak jinak to bude? Vsichni budou jezdit jen do origo servisu i po konci zaruky? Budou se pouzivat jen origo dily? I po mensi nehode se elektrovuz zesrotuje? Na to lidi nemaji. Bude se bastlit po garazich, tak jako ted.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
a
21. srpna 2023 • 22:46

budeme možná jako na Kubě. držet až do konce spalováky. a fanoušci elektra se budou třepat při představě, že ten jejich olítaný zázrak s obrovským propadem ceny nekoupí ani ta podle nich "socka" na nákup cigaret za rohem v marketu. kdo ví

Filipo
20. srpna 2023 • 17:10

Když drtivá většina jízd trvá právě kolem těch 15 minut, tak to je teda super jezdit spalovákem hehe. V EV jedu od prvního km v pohodě, neničím baterii, v létě nebo v zimě...

LOL
20. srpna 2023 • 20:31

A při takovém způsobu jízdy máš i tak k dispozici 80% racionálně využitelného výkonu auta. Protože při běžné jízdě není vůbec třeba "sportovně" vytáčet motor k červenému poli. Už poměrně ostrá akcelerace (která může být pasažérům i nepříjemná) se děje okolo 3-4 tisíc otáček u moderních benzinů a 2-3 tisíc u dieselů, tedy někde uprostřed dostupného rozsahu otáček..V EV, pokud by ses chtěl udržet takto jedoucího vozidla, ty baterky budeš ničit. Tam v podstatě jakákoli větší akcelerace mí vliv na dlouhodobou kondici baterie.

a
20. srpna 2023 • 17:28

běžný osobák na okresce točí od nastartování při 90 km/h kolik? 1.500-2.000 ot/min.? vždyť je k tomu tak nastaven a určen. při 130 km/h o fous víc. prostě jen 10-15 min pečlivější řidiči, mající rádi svůj vůz, prudce neakcelerují. než se zahřeje olej v motoru a převodovce. to je léty ověřená praxe. jedinou otázkou je, co na to moderní turbo motůrky do sekaček, které se vyrojily v posledních letech na základě rozhodnutí úředníků tlačících politiku EV pomocí vhodně upravených statistik o emisích

Filipo
20. srpna 2023 • 19:34

No a proto jsem si koupil EV a jsem v pohodě.

budman
20. srpna 2023 • 13:48

Ona by ta kapacita a stárnutí baterek BEV nebyl vlastně ani problém, kdyby si výrobci při propagaci nepoužívali hodnoty parametrů, které vlastně na druhou stranu sami doporučují nepoužívat, aby nedošlo k předčasnému opotřebení vozidla:
- dojezd: v drtivé většině uvádějí teoretický nejvyšší dojezd na plnou kapacitu baterie, ale ve skutečnosti vám doporučují baterku používat jen v rozmezí 20-90%
- rychlost dobíjení: všude se prsí rychlostí, ale na druhou stranu Vám zase řeknou, že když budete nabíjet rychle, tak degraduje baterie
- výkon: opět krásné teoretické číslo, ale mnoho BEV ho dokonce ani není schopno podávat nějakou delší dobu, případně pro něj požadují nabítí nad 80-90% (oh wait...) a samozřejmě při takovém využívání výkonu dochází k zvýšenému opotřebování baterie a dramatickému poklesu dojezduProstě kdyby nám přestali kecat a uváděli ty parametry takové jaké jsou pro různé režimy provozu, tak by bylo hned méně kontroverze. A samozřejmě vím, že u spalováků taky jsou ty parametry často ideální a realita je někde jinde, ale aspoň tu nádrž můžu mít natankovanou na 100% a když potřebuju dotankovat, tak to mám hned a bez možného zbytečného poškození nádrže, to je dost zásadní rozdíl.

Q
20. srpna 2023 • 15:48

Nevidím na to nic divného. Tak jako výrobci aut doporučují nepoužívat baterii v režimu 0-100 %, stejně tak doporučují nevyužívat plného výkonu motoru u nového, nebo studeného motoru. Je dobře, že to v návodech k obsluze napíšou.
Samozřejmě, je to vůči zákazníkům nefér, když jim v propagačních materiálech slibují maximální všechny parametry bez toho, aby řekli, že ty maxima nelze kombinovat, ale že se vylučují.

jozka
21. srpna 2023 • 8:09

ad Tak jako výrobci aut doporučují nepoužívat baterii v režimu 0-100 %, stejně tak doporučují nevyužívat plného výkonu motoru u nového, nebo studeného motoru. E... co maji tyhle dve veci spolecneho? Ze by... nic?

budman
20. srpna 2023 • 17:36

Ale já nemám problém s tím, že jsou nějaká technologická omezení nebo doporučení pro zvýšení životnosti daného výrobku. Problém je právě v tom jejich kombinování, kdy Vám vlastně logicky vyjde, že pokud byste všechno dodržoval, tak to auto bude mít celkové parametry třeba poloviční - a to je sakra rozdíl.
V tomhle se to nedá s těmi příklady, které jste uvedl vůbec srovnávat - zajíždění motoru je jednorázový proces u nového auta, který trvá max pár týdnů a pak už to nikdy nemusíte řešit. A ohřátí na provozní teplotu může být sice mírně omezující, ale bavíme se prakticky o prvních pár minutách jízdy. což je zanedbatelné.Já o tom mluvím hlavně kvůli tomu, že si tím výrobci a propagátoři elektromobility sami přidělávají problémy, protože jsou to takové skryté nevýhody a akorát tím dávají další munici svým kritikům

Q
20. srpna 2023 • 18:05

S limity elektromobilní technologie jim nepomůžeme. Jak jsem říkal, není to od nich fér, slibovat zákazníklm všechny maximální parametry, které zároveň nejde splnit. Je to odpovědnost marketingu, nikoliv techniků.

a
20. srpna 2023 • 17:04

u aut se spalovacím motorem se jedná o kolik km? zajetí tak 1-3 tis.? zahřátí oleje tak asi 10-15 min. jízdy? takže poté při stavu nádrže 90%, 80%, 50% či 20% .... může řidič teoreticky klidně využívat max. motoru. až do dalšího rychlého, pár minut trvajícího a nic nepoškozujícího, natankování nebo např. zaplacení pokuty za rychlost.

Q
20. srpna 2023 • 17:29

Dnes je zajetí motorů poměrně krátké, několik tisíc kilometrů. Aůe těch 10-15 km jázdy, to je běžné využití auta u průměrného motoristy.

AgentWet
20. srpna 2023 • 23:17

Tak ti nevím. Já tento měsíc mnohokrát cca 50km, několikrát cca 100km, párkrát cca 150 a 200km, 2x cca 400km, pak 530, pak zas cca 200, pak 1060, pak párkrát cca 40, pak 610, pak 480, atd. atd. Na nádrž 1.200-1.300 km s prstem v nose. Na nějaký EV křápy z vysoka 💩

a
20. srpna 2023 • 12:22

takže jako pokud možno moc nejezdit a hodně často pomaličku zdlouhavě nabíjet? to mi připomíná můj již prakticky zastaralý iPhone SE. sem tam volání, bankovnictví, sem tam sms, viber apod., sem tam email, sem tam fotka pro pracovní potřebu. a dle možností hned dobít. baterka po těch asi 6-7 letech minimalistického používání na kondici 94% a ani tak to není žádná sláva. trošku větší zátěž a baterka letí dolů. tož takhle si využívání automobilu na rozdíl od mobilu nepředstavuji. navíc zůstatková cena blízká nule, investiční záležitost nula.

Honimir
20. srpna 2023 • 21:17

Co vzpominka na spalovak? Radsi menit olej driv, tak 10-15kkm, nez to kolik predepisuje vyrobce ... prevodovka po 100k. Preventivne si ve 100kkm vymenit rozvody.Dochlazovat turbo po dojezdu a zadny takovy, ze prvni 5 minut jet zhurta. Prilejvat kde co jako aditivum, na dalnici opatrne, at se vycisti filtr pevnych castic.EV maj tak zhruba jeden problem - ze casem klesa kapacita baterie, ale nijak vyrazne.

AgentWet
20. srpna 2023 • 23:06

Á, pán je odborník. 100k převodovka a DPF se čistí opatrnou jízdou, hmmm. Aha. 😂

a
20. srpna 2023 • 21:30

pokles kapacity baterie je poměrně závažný problém, že. kolik převodovek, turb, výměn oleje, filtrů apod. to asi tak bude stát? nebo se bude následně po pár letech kupovat nové autí? co s tím starým?

Adyk
20. srpna 2023 • 11:26

Opět slušný pokus o reklamu na elektrovozítka. Stejně to v prodejích ty 2% nezmění. Takové blbosti mě u spalováku netrápí a ve finále světu "věnuji" míň emisí než ty vychvalované elektropokusy.

Rembaz
20. srpna 2023 • 11:37

Pravda, trápi ta iných 100veci. Od prevodovky k motoru.

What?
20. srpna 2023 • 11:46

Fanatismus pramenící z nevědomosti , aka vidí jen přednosti a nepřipouští si nic jiného. Zkrátím to, jsi obyčejný debil.

Filipo
20. srpna 2023 • 17:03

Ten strach z elektromobilů dělá s lidmi úžasné věci (jsou vulgární, mají zatemněnou mysl, ...). Jo, chápu to. Já od té doby, co vlastním EV, skoro nespím. Několikrát za noc se probouzím a vykřikuji ze spaní, že už mám jen 5 % baterie. Manželka mě musí uklidňovat a vždycky mi řekne, že mám ještě 80 %, abych znovu usnul. Ale nesmí říct 100 %, to bych hned vstal a běžel odjet aspoň pár kilometrů. No nikomu bych to nepřál, život s EV je fakt peklo. Držte se svých drnčáků a udržujte je v provozu, dokud budou jezdit aspoň na jeden válec!

Vlastimil
20. srpna 2023 • 20:25

Hm, tak z tvého příspěvku si všichni sednou na prdel.A půjdou si koupit elektro..Měl jsi si raději koupit trošku rozumu..

Chápu
20. srpna 2023 • 18:31

Nejde o strach z EV, ale o strach, kde na to vezmou. :-) Koukni, kolik lidé ročně v průměru nasypou do auta. Pořizozovací cena + servis, ať už nové nebo bazar. Pro 2/3 lidí je EV výrazně dražší až nedosažitelné.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Filipo
20. srpna 2023 • 19:29

Když se začala vyrábět Škoda Favorit, tak jsem četl článek, že na takové auto nebude nikdo mít. Realitu však známe. Tohle je totéž ;)

Chápu
20. srpna 2023 • 19:41

A také neměl. Lidé potřebují jezdit teď, ne za 20let. Navíc, dnes máš konsolidovanou ekonomiku, nesrovnával bych 88-95. To byl extrém v každém ohledu.

LOL
21. srpna 2023 • 7:35

Pozor, i v té nekonsolidované předrevoluční ekonomice byly možnosti jak si načerno vydělat. A pak tu byl efekt "akvárka" kdy nebylo reálně zač vydělané peníze utratit.

pse
20. srpna 2023 • 19:56

Ale přece mohou jezdit teď. Auto jsi si mohl koupit vždy cca za dva průměrné roční platy. První co si pamatuji byla Škoda 105 v roce 1984 a byl na ně pořadník.
Ra felda stála od 209.000 a mzda za dva roky byla cca 170.000, takže vlastně byla dražší než ID3 dnes :-). A o výbavě a bezpečnosti nemá smysl začínat, nebo ID3 lze koupit bez klimačky?

a
20. srpna 2023 • 17:12

život s EV při cestách kolem komína je v naprosté pohodě. k tomu je taky určen. teď jen aby to pochopili i zatvrzelí úředníci sídlící na ulici Rue de la Loi - Wetstraat

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Filipo
20. srpna 2023 • 19:31

To je ta věčná debilní pověra, kterou všichni omílají furt dokola. Jezdím okolo pořádného komina, zhruba o velikosti Evropy. A co? No nic, je to fajn ;)

LOL
23. srpna 2023 • 8:07

Ale tak určitěěěě!! :-D
Já potkávám tu vaši elektrickou topku (velké Tesly) jak se vlečou v pravých pruzích po celé Evropě spolu s kamiony. A když už se najde elektrický závodník, který to rozpálí i na limit, tak se ukáže, že je místní, a sjíždí na dalším exitu.Já vím, "kdybyste chtěli" tak nám "fosilům" ujedete... :-D :-D A to je samozřejmě fajn.

rembaz
23. srpna 2023 • 12:11

Zaujímavé je, že ja obieham desiatky aút, ktoré sa vlečú 110 a nižšie v pravom pruhu.
A 99% z nich ma dojazd 2 krát väčší. Ale samozrejme len u EV to vadí.Už to ani úsmevne nie je.

Rembaz
20. srpna 2023 • 17:27

V pohode je to aj mimo komína. Ja teda z dlhších jázd stres nemám.

a
20. srpna 2023 • 17:47

volba je na každém osobně, čím se kam pustí. ať je to třeba 200, 350, 500, 1000, nebo 1.500 km. problém je nekompromisní tlak úředníků, kteří chtějí direktivním rozhodnutím od stolu určovat co a jak

Rembaz
20. srpna 2023 • 18:13

Každý len stále nadáva na úradníkov a hľadí len na seba.Zamyslieť sa ale nadtym, ako životná úroveň v Európe vzrástla a stale rastie už príliš boli. Aut kvôli zvyšujúcej úrovni neustale pribuda. Ľudia jazdia viac po výletoch a dovolenkách atd.Na to, ze je s tým spojené, neustale rozširovanie diaľnic/ciest, a tie auta niekam treba aj odparkovať, už nikto nehľadí. Všetko najlepšie vyasfaltovat a vybetonovat. Ja chcem nové auto najlepšie pod 10tis euro bez noriem. A kľudne sa všetci udusme.

a
20. srpna 2023 • 19:00

projistotu tedy ekologicky vybetonujme tisíce km pro nabíječky, všechno propojme kabely, max. zkomplikujme, lidi vystresujme, ceny za energie vyžeňme pod záminkou nárustu spotřeby na max. a modleme se zda to vůbec energeticky utáhneme. nebo tímhle tlakem prostě jen zbavíme lidi možnosti volnosti pohybu? o to jde pod pláštíkem pohádek o EV? vždyť tu při pohledu na leteckou a lodní dopravu o žádnou ekologii de facto nejde a ani se tím už tvůrci elektrosvěta netají. beru třídění odpadů, pevná víčka, ekologická brčka a podobné blbosti, ale tohle ne. jinak, kde se dalo koupit nové auto nesplňující normy do 10 tis. € v EU? stará oježděná EV včetně bateríí nebudou nebezpečným odpadem? bojím se, že budou a mnohem větším než současná auta. k tomu ani nepočítám celou tu fotovoltaiku na polích a střechách atd. 4/6 světa na elektro a eko kašlou a tady se děje co? všimné do kapes lidem s cejchem po nás potopa?

Rembaz
20. srpna 2023 • 19:08

Si to nepochopil. Keby výrobcovia neboli tlačení do plnenia stále prísnejších noriem. Kľudne by mohli vyrábať nejake rovnaké motory 20-30rokov. Nulové investície do R&D. Takze by mohli kľudne stať 10tis EUR.Čo sa týka zvyšku tvojho pripevku tak je to presne to iste. Ropa bude tiecť do nekonečna. Nič robiť netreba. Po mne potopa. Ceny energie vzrástli nie kvôli EV ale kvôli vojne a OPECu.

a
20. srpna 2023 • 19:24

20. 08. 2023 17:47 píšu o nekompromisním tlaku úředníků. ne o nějakých firmách, kterým něco dávám za vinu, že podle nařízení vyrábějí. výkyv ceny elektřiny a ropy kvůli vražené eskapádě jednoho malého východního napoleona je něco jiného, než naprosto logický a očekávatelný nárust cen elektřiny v budoucnosti. o vyčerpání zásob ropy se mluví nejméně 50 let a bude dál. již dnes vědci mají představy o tom, jak je možné tohle nahradit a dokonce se současné motory stanou mnohem ekologičtější. ale EV cesta to opravdu není. to už je jen pohádka pro pár dětí. takže o co jde? o ekonomiku? o ekologii? nebo třeba o nestandardní tlaky na úředníky spolkem s nakřečkovanými celosvětovými zásobami kovů pro EV? nebo je k tomu spousta daších důvodů?

rembaz
20. srpna 2023 • 19:40

Ešte raz.Podľa teba normy nie sú potrebné, tak isto EV.
Keby neboli, tak by boli spaľovacie autá podstatne lacnejšie, dostupnejšie a predalo by sa ich ešte viac. Samozrjeme s tým spojená väčšia mobilita. Viac parkovacích miest, ciest, diaľnic, servisov atd.Áno alebo nie? Ak áno, keď si odmyslíme celostvetovu “ekológiu”, ako by to vyzeralo v mestách?
Ako v Londýne za priemyslovej revolúcie…

a
20. srpna 2023 • 21:22

ČR má stále už dlouhá léta přibližně stejný počet obyvatel. V ulicích už nevidím socialistické Škodovky, Lady, Moskviče, Trabanty, Wartburgy, polské Fiaty ..., které jsem jako kluk vídal. už mizí auta z devadesátek. Ano, aut určitě přibylo. Ale není to žádná tragédie. Pochybuji, že na Slovensku je to jiné. stejně tak kdekoli jinde v EU. Lidé využívají auto z různých důvodů. Práce, nákupy, cestování ... o jakých tedy nepotřebných normách jsem tu měl psát? já píšu dokola o tlaku nikým nevolených úředníků na striktní prosazování neekologické a drahé EV. je tak moc těžké to pochopit a psát stále dokola tak moc písmenek? kdo chce, ať si koupí třeba elektrické pozlacené Lambo. mě osobně je to úplně fuk. možná, že dalším 90% v republice taky. možná ne. ale dramaticky rychle plošně tlačit tuhle nudnou neekologickou a de facto předraženou elektrosrandu je vševypovídající. to s akýmkoli "vyzeraním mest" nemá nič spoločné.

rembaz
20. srpna 2023 • 21:57

Aha. Takže si za úradnícke normy na emisie ale nie za EV. EU:
2013 - 215mil osobných aút
2021- 253milZdroj:Eurostat17% len za 8rokov. Stačí sa inak pozrieť okolo seba a netvrdil by si také nezmysly.
V porovnaní s 90tkami podľa mňa kľudne 100%.

a
20. srpna 2023 • 22:03

ano, je to strašná tragédie po tom, co se tu v EU 30 let všude budovaly montovny aut a náhradních dílů a očekávalo se, že je lidi budou masivně kupovat a potáhne to ekonomiku. proboha už dost. nebo je to celé jen trapný vtip?

rembaz
21. srpna 2023 • 6:15

A čo si čakal? Prírastok 100% každých 5rokov?Mimochodom, do roku 2035 je to ešte 12 rokov. A aj potom spalovaky budú jazdit ešte ďalších 25rokov kým neskončí ich životnosť. Takže 37rokov a to len za predpokladu, že sa termín dodrží.To je tvoje plošne, dramatické presadzovanie EV.
Väčšina z nás tu už bude ležať pod zemou.

LOL
21. srpna 2023 • 7:32

To přece není pravda. Automobilky hlásí "dobrovolný" přechod už v 2025 kvůli Euro7 a emisním limitům. Diesely je problém koupit už dnes, a stále jde je o spíše pomalý ústup, protože vyvíjet nové motory na necelých 10 let se nevyplatí. K tomu si přidej totální nejistotu ohledně pravidel pro Euro7 (způsob měření, přesnost, ...) a vyjde ti, že to je zájem greendealové lobby spalováky absolutně zrušit.Jestli toto není plošné a dramatické prosazování elektromobility, tak co pak je? Zapomeň, že si v roce 2034 budeš moci koupit spalovák, podle mě bude problém, pokud to tak půjde dál, koupit už v roce 2030 i hybrida. A s ohledem na složitost euro6(d) motorů bych moc nečekal, že budou v provozu za 20+ let.
Jediná šance je, že se to celé zlomí a ukáže se, že elektromobily nefungují ve velkém měřitku.

Rembaz
21. srpna 2023 • 8:57

“Diesely je problém koupit už dnes”Ktorá automobilka dnes už neponúka diesel? Mňa napadá len Volvo.

LOL
21. srpna 2023 • 20:24

Co třeba PSA? Chtěl bych třeba Rifter nebo Berlingo s dieselem. Oh wait, ony se už nedají koupit ani s benzinem! :-D
Proč třeba přišel u VW T7 diesel až jako poslední, když nejprve uvedli baterky a benzin? A proč ten diesel nedává moc velký smysl, když to doposud bylo obráceně?

Rembaz
21. srpna 2023 • 20:50

Som hovoril o automobilkach. Nie jednotlivých modeloch. Diesel zmysel nedáva pretože patrí do traktoru a nie na cesty.

LOL
22. srpna 2023 • 21:16

Tvé úchylky mě nezajímají, traktoristo. :-D
Já nekupuju automobilky, já si kupuju auta. Nekupuju si dodávky, takže to že automobilka nabízí diesel do dodávky, to mě vůbec nezajímá. Diesel samozřejmě smysl dává, ale to ty, který musí "na kafe" každých 200 kilometrů, nikdy nepochopíš. :-D

LOL
20. srpna 2023 • 9:57

Ježiš, díky! :-D
Tyhle známé informace jsou staré stejně jako první Li-Ion akumulátory! :-D Jste si jako mysleli, že se do aut dávají nějaké jiné články než to co si kupujete v mobilech, noteboocích a jiných baterkou poháněných věcech? Výrobci kamuflují trvanlivost akumulátorů tím, že nezpřístupňují plnou kapacitu, plus ještě nabádají uživatele k režimu 20%-80%, což pak reálně oproti baterce v mobilu znamená cca 30%-65%. Jen to má dost podstatný vliv na dojezd. :-DA jen technická poznámka k nepravdivému a zavádějícímu tvrzení: nabíjení akumulátoru probíhá vždy stejnosměrným proudem. Tzv. střídavé nabíjení je ve skutečnosti také stejnosměrné, jen konverzi provádí slaboučká palubní jednotka, která bývá omezena běžně na 10-16A, tedy ty cca 2,3-3,6kW

Mino
21. srpna 2023 • 14:33

Ano, dávají se tam jiné baterie, i když jsou to všecko Li-Ion. U elektroniky je to obvykle LCO (vysoká energetická hustota a nízká cena, nicméně mizerná životnost, výkon a bezpečnost), u elektromobilů jde většinou o NMC, NCA nebo LFP.
NMC mají slušnou životnost, výkon i bezpečnost, velmi dobrou hustotu a cenu, NCA používaná v některých Teslách má vysokou hustotu, dobrou životnost a výkon, ale mizernou cenu a bezpečnost. LTO má vynikající výkon, bezpečnost, životnost i cenu, ale zase má mizernou hustotu. A nakonec LFP má vynikající bezpečnost, životnost a cenu, ale jen dobrý výkon a mizernou hustotu.
Každý typ dost odlišné vlastnosti. V autech a elektronice se shodně používá snad jen LMO. Nízká cena, dobrá hustota, výkon a bezpečnost, ale mizerná životnost jako u LCO.

LOL
21. srpna 2023 • 15:30

jiné konstrukčně a částečně chemicky (a možná kvalitou výroby), ale princip činnosti je stále stejný a ty rozdíly jsou v řádech maximálně nízkých desítek procent. Daleko větší roli hraje velmi defenzivní nastavení BMC.

Mino
21. srpna 2023 • 21:48

S desítkami procent nemáš pravdu. Energetická hustota. LTO cca 70 Wh/kg, LFP 170 Wh//kg, NMC dnes 240-360 Wh/kg, to je 3-5násobek NMC proti LTO a až dvojnásobek proti LFP. A vše je to pořád Li-Ion.Cykly. LMO cca 500 cyklů (běžně se udává 300-700), LCO 750 cyklů (500-1000), to máme ty v elektronice. A teď to v autech, NCA 1000 cyklů, NMC 2000 cyklů (2-4krát tolik, co LCO v běžné elektronice), LFP 4000 cyklů (4-13krát tolik proti LCO/LMO v elektronice, 2krát proti NMC). Speciální LTO 20000 cyklů na 70 % (40krát tolik co LMO, 5krát tolik co LFP), na 80 % cca 15000. A vše je to pořád Li-Ion.Tak kde bereš ty desítky procent? Liší se to i ve velkých násobcích, životnost dokonce řádově (LTO proti LMO dokonce o dva řády).

LOL
22. srpna 2023 • 21:10

Energetická hustota i další parametry jsou funkcí konstrukce. Využívá se předností jednotlivých chemistry, které se dále konstrukcí akcentují. Takže třeba u LFP nikdo moc neřeší hmotnost (a proto jsou obaly poměrně masivní, což dále snižuje poměr hustoty k hmotnosti), a u LTO zase neřešíš kapacitu, protože podstatnou výhodou jsou cykly.Jenže bavíme se tu o baterkách pro auta a bavíme se o tom, že ty články jsou vždy omezeny některým parametrem: kapacita - cykly - proudová zátěž a o tom, že všechny lithiové chemistry mají stejný lifecycle.

rembaz
21. srpna 2023 • 14:57

Tu majú bohužiaľ ľudia pocit, že sú všetci technici atd, pracujúci v automobilkách, padnuti na hlavu. A vyrábajú autá, ktoré sú po 5 rokoch na odpis.

LOL
21. srpna 2023 • 15:31

O pěti letech tu ale nikdo nemluví. To sis tak trochu baterčnicky zapřeháněl.

rembaz
21. srpna 2023 • 15:34

10? 15? 20?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LOL
21. srpna 2023 • 20:15

15.
Tak to vypadá podle reálných dat.

Filipo
20. srpna 2023 • 16:06

Tak proč já nabíjím AC 11 kW???

LOL
20. srpna 2023 • 20:25

Třeba proto, že máš připojeny do wallboxu tři fáze ( V takovém případě ale z wallboxu jde už DC), nebo používáš 3f zásuvku?
Příklad:
toto je maximum pro klasické 1f 230V zásuvky, tam je maximum 16A:
https://www.kaufland.cz/product/433176449/... Existuje i 1f 32A zástrčka typu mennekes:
https://evmotions.cz/ev-nabijeci/ecvt1tot232a-... ... a pak už klasické 3f:
https://www.kaufland.cz/product/411876731/...

Zlobr
21. srpna 2023 • 13:18

@LOL - machruješ tady, přitom mícháš jabka s hruškama. Klasické wallboxy používají Mennekes Typ 2 a garantuju ti, že z toho rozhodně nejde DC - to si převádí až auto prostřednictvím své palubní nabíječky.
Chápu, že svůj omyl budeš teď svádět na to, žes měl na mysli nízkovýkonné DC nabíječky např. 20 kW, ale to je už hodně specifická záležitost.

LOL
21. srpna 2023 • 15:24

Ten můj "omyl" je varianta č. 2 a zcela logicky je takové zapojení poměrně problematické, protože buď musíš mít na těch 32+A elektroinstalaci (což drtivá většina lidí doma vůbec nemá), nebo wallbox musí kovertovat 3f na jednu silnou větev 1f (podobně jako to mají UPSky). Z tohoto hlediska je daleko jednodušší a přímočařejší použit už rovnou bezproblémové DC nabíjení i proto, že pak není člověk limitován omezeními danými výkonem usměrňovače v autě.Dotaz na 3f nabíjení auta jsem dal na úplném začátku - jenže to funguje jen tam, kde ty 3f jsou...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
tomo
21. srpna 2023 • 17:50

Netrep. Kanverzia sa robí až v aute. A niektoré autá dokážu prijať okrem 3x16A aj 1x32A. Napr MEB platformy. Takže vždy z kábla ide iba AC a následne menič v aute to až mení na DC. Nabíjanie DC priamo do auta je veľmi nákladne takéto nabíjačky 20kW alebo 40kW sú oproti nabíjacím káblom mnohonásobne dragšie, lebo musia obsahovať aj AC/DC menič a ak je 40kW tak tam je cena okolo 6000€. Kdežto externý nabíjací kábel 22kW sa dá na aličku kúpiť od 220€ a 11kW od 160€.

LOL
21. srpna 2023 • 20:14

Co to blábolíš, oslíku? Já píšu o tom, že ty proudy bude mít problém dodat elektroinstalace baráku.Že DC nabíječka musí mít v sobě usměrňovač, to je vyloženě objevná myšlenka. Nenapadlo tě, že takový usměrňovač tedy musí být i v tom autě?

Jirka
20. srpna 2023 • 13:51

No ja teda nevim, ale ja na AC nabijim bezne zhruba 6,7 kW a to mam jen jednofazove AC.

i20
23. srpna 2023 • 14:31

6,7kW co?Takze 200km dojezdu po dalnici nabijes v prubehu 3h+ ?

LOL
20. srpna 2023 • 20:15

Tak to fakt nevíš. To bys musel mít 30A jištění, což sice technicky možné je, ale většina baráků má typicky maximum 3x25A.

tomo
21. srpna 2023 • 17:44

Nehraj sa na vševeda. 11kW AC nabíjanie ide cez 3x16A a na to bohate stačí 3x25A hl. istič! No mne v pohode stačí nabíjať len jednofázovo z FVT výkonom 4,3 - 7,2kW. Ano MEB platformy dokážu na jednej fáze až 32A(230V) a tak isto 3x16A(380V).

LOL
21. srpna 2023 • 20:09

Ale to musíš mít 3f přívod a 3f zásuvku. A to vůbec není standardem.
Když kouknu na baráky u nás v ulici, tak něco takového mám já a jeden soused, protože oba používáme velké stroje s elektromotory. Další sousedi mají sice 3f přívod, ale nemají v elektroinstalaci zásuvku a mají menší pojistkový tarif. A menší domky mají jen 1f přívod. Když někam pojedeš, nečekej, že tam najdeš Mennekes (možná někde v bývalém kravíně), jisté maximum bude 1f 230V/16A

What?
20. srpna 2023 • 8:28

" Přestože degradace baterií je nevyhnutelná, ty v elektrických vozidlech vykazují vysokou úroveň udržovaného zdraví. " Tak tohle chci vysvětlit,pane pisateli.

Jirka
20. srpna 2023 • 13:49

Normalne, baterka stejne jako cokoliv jineho, degraduje. Akorat vsichni tvrdi, jak za 5-8 let baterka odejde a realne to pravda neni.

Q
20. srpna 2023 • 15:34

Bohužel mnoho lidí si plete životnost baterie s poklesem kapacity. I autor článku, který 100 % vydělí 2,3 % ztráty kapacity ročně a domnívá se, že životnost je 43,5 let. Konec životnosti baterie může přijít klidně při 90 %. Když tvořící se dentrity prorostou separátorem, nastane zkrat článku a to je jeho konec. Když jich takto nzkolabuje několik, je modul či baterka na vyhození.
Hodně se zapomíná na mechanické poškození. A nemusí jít o přímé poškození battery packu. Přední náraz s aktivací airbagů znamená u většiny elektromobilů preventivní vyřazení baterie z provozu kvůli zvýšenému riziku požárů.

PanHajzl
20. srpna 2023 • 19:02

Konečně rozumný názor👍

What?
20. srpna 2023 • 14:42

Další blb.
Špatný překlad Google překladačem ty osle. Ukradený článek přeložený Google překladačem. U baterky nejde o zdraví,ale o kondici,ty ..... A takoví rozumbradové tady kážou moudra. Celé to šílenství na baterky vedou takoví idioti zaslepení.

Doporučujeme

Články odjinud