Zpráva společnosti Cebia: na trhu s ojetinami se dějí velké nepravosti

Společnost Cebia vydala zevrubnou zprávu o prodejích ojetých vozidel za první čtvrtletí roku 2012. Obsahuje opravdu šokující údaje…
Zpráva společnosti Cebia: na trhu s ojetinami se dějí velké nepravosti

Pomiňme teď kapitoly o nejprodávanějších značkách (Škoda, Volkswagen, Ford) a modelech (Škoda Octavia a Škoda Fabia). Nechme si na jindy podrobnější rozbor toho, že nejlépe se prodávají tříletá auta a stáří vozového parku u nás je pořád nelichotivých 13,83 let, že 61 % vozidel se prodá za cenu do 150 tisíc korun a že polovina vozů se prodá do 30 dnů. A přejděme k tomu nejdůležitějšímu z celé zprávy - jak se u nás bezostyšně podvádí.

První levá

Počet najetých kilometrů u vozidel 5 a 10 let starých se podle Cebia téměř neliší! Pět let staré vozidlo má průměrně najeto 124 440 kilometrů a deset let staré vozidlo má průměrně najeto 159 312 kilometrů.

Cebia to okomentovala těmito slovy: „Dle průměrného nájezdu by mělo mít 10 leté vozidlo najeto minimálně 250 000 kilometrů. Kam tedy v dalších letech zmizí 100 000 kilometrů?“

Tento zjevný rozpor jen potvrzuje, co vyplývá z dlouhodobých statistik - 42% ojetých vozidel nabízených k prodeji je „stočených“! U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů se může také cena lišit o desítky tisíc korun.

Malý příklad: na inzertním portálu Sauto.cz byly nabízeny dvě Škody Octavia z roku 2009 (motor 1,4TSI, výbava Elegance). Ta první měla najeto 90 000 kilometrů a její cena byla 265 000 korun. Ta druhá měla najeto 29 000 kilometrů a stála 320 000 korun. Rozdíl 55 000 korun.

Ročně se podle společnosti Cebia prodá v ČR zhruba 330 000 „stočených“ vozidel. Pokud bychom počítali průměrnou škodu na jednom vozidle zhruba 20 000 korun, pak by si ročně podvodníci přišli na 6 600 000 000 korun. Jen pro srovnání, ročně se v ČR odcizí vozidla v hodnotě 2 300 000 000 korun.

Stáčení tachometrů je tedy podle těchto hrubých počtů třikrát výnosnější a přitom je u nás stále legální!

Druhá levá

U dvaceti procent všech nabízených vozidel je uváděn jiný rok výroby, nejčastěji se „omlazují“ Škody Octavie.

O tři a více let je „omlazeno“ jedno procento vozidel, o dva roky 9 %, o 1 rok 10 %.  

Nejčastěji se falšují data výroby u Škody Octavia (rok výroby 2006), Volkswagenu Passat (2007), Škody Fabia (2001), Fordu Mondeo (1996).

Cenový rozdíl pak může být podobný zhruba tomu jako u vozů se zfalšovanými kilometry.

Třetí levá

Až 18% vozidel, které Cebia prověří detailní fyzickou expertizou, vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů!

Cebia to okomentovala takto: „Hlavním důvodem 18 % závadových vozidel je skutečnost, že v ČR lze snadno uvést znovu do provozu vozidlo s pozměněnými identifikátory. Evidenční kontrola probíhá pouze vizuálním porovnáním VIN v dokladech s VIN na vozidle. Při kontrole nemá STK povinnost ověřit, jestli VIN je provedeno originální technologií a nedochází k ověření originality jakýchkoliv dalších identifikačních znaků vozidel.“ 

Čtvrtá levá

16,5% vozidel, u nichž Cebia prověří dokladový původ v zahraničí, je závadových!

8,2% vozidel nebylo nikdy v deklarované zemi původu  přihlášeno – ukázalo se, že mají falešné doklady.

4,5% vozidel je v zemi původu stále přihlášeno a existuje reálné nebezpečí existence tzv. „dvojčat“.

2,9% vozidel bylo odhlášeno v zemi původu z důvodu totální havárie (tzv. „wreck car“).
 
0,9% vozidel bylo v zemi původu evidováno jako odcizené.

K tomu Cebia dodává: „V posledním období stoupá ve výsledcích podíl vozidel, u kterých je podezření na takzvaná ´dvojčata´. V tomto případě pak s největší pravděpodobností kupující získá  jak padělané doklady, tak předělané vozidlo!“

Co z toho všeho vyplývá?

Jediné - prověřovat, prověřovat a zase prověřovat. A nikomu nevěřit. Je to smutné, ale opravdu nic jiného u nás v současné době nezbývá. A ještě smutnější je, že toto si opakujeme už kolikátý (?) rok za sebou…
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků