Společnost Cebia vydala zevrubnou zprávu o prodejích ojetých vozidel za první čtvrtletí roku 2012. Obsahuje opravdu šokující údaje…
Pomiňme teď kapitoly o nejprodávanějších značkách (Škoda, Volkswagen, Ford) a modelech (Škoda Octavia a Škoda Fabia). Nechme si na jindy podrobnější rozbor toho, že nejlépe se prodávají tříletá auta a stáří vozového parku u nás je pořád nelichotivých 13,83 let, že 61 % vozidel se prodá za cenu do 150 tisíc korun a že polovina vozů se prodá do 30 dnů. A přejděme k tomu nejdůležitějšímu z celé zprávy - jak se u nás bezostyšně podvádí.
První levá
Počet najetých kilometrů u vozidel 5 a 10 let starých se podle Cebia téměř neliší! Pět let staré vozidlo má průměrně najeto 124 440 kilometrů a deset let staré vozidlo má průměrně najeto 159 312 kilometrů.
Cebia to okomentovala těmito slovy: „Dle průměrného nájezdu by mělo mít 10 leté vozidlo najeto minimálně 250 000 kilometrů. Kam tedy v dalších letech zmizí 100 000 kilometrů?“
Tento zjevný rozpor jen potvrzuje, co vyplývá z dlouhodobých statistik - 42% ojetých vozidel nabízených k prodeji je „stočených“! U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů se může také cena lišit o desítky tisíc korun.
Malý příklad: na inzertním portálu Sauto.cz byly nabízeny dvě Škody Octavia z roku 2009 (motor 1,4TSI, výbava Elegance). Ta první měla najeto 90 000 kilometrů a její cena byla 265 000 korun. Ta druhá měla najeto 29 000 kilometrů a stála 320 000 korun. Rozdíl 55 000 korun.
Ročně se podle společnosti Cebia prodá v ČR zhruba 330 000 „stočených“ vozidel. Pokud bychom počítali průměrnou škodu na jednom vozidle zhruba 20 000 korun, pak by si ročně podvodníci přišli na 6 600 000 000 korun. Jen pro srovnání, ročně se v ČR odcizí vozidla v hodnotě 2 300 000 000 korun.
Stáčení tachometrů je tedy podle těchto hrubých počtů třikrát výnosnější a přitom je u nás stále legální!
Druhá levá
U dvaceti procent všech nabízených vozidel je uváděn jiný rok výroby, nejčastěji se „omlazují“ Škody Octavie.
O tři a více let je „omlazeno“ jedno procento vozidel, o dva roky 9 %, o 1 rok 10 %.
Nejčastěji se falšují data výroby u Škody Octavia (rok výroby 2006), Volkswagenu Passat (2007), Škody Fabia (2001), Fordu Mondeo (1996).
Cenový rozdíl pak může být podobný zhruba tomu jako u vozů se zfalšovanými kilometry.
Třetí levá
Až 18% vozidel, které Cebia prověří detailní fyzickou expertizou, vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů!
Cebia to okomentovala takto: „Hlavním důvodem 18 % závadových vozidel je skutečnost, že v ČR lze snadno uvést znovu do provozu vozidlo s pozměněnými identifikátory. Evidenční kontrola probíhá pouze vizuálním porovnáním VIN v dokladech s VIN na vozidle. Při kontrole nemá STK povinnost ověřit, jestli VIN je provedeno originální technologií a nedochází k ověření originality jakýchkoliv dalších identifikačních znaků vozidel.“
Čtvrtá levá
16,5% vozidel, u nichž Cebia prověří dokladový původ v zahraničí, je závadových!
8,2% vozidel nebylo nikdy v deklarované zemi původu přihlášeno – ukázalo se, že mají falešné doklady.
4,5% vozidel je v zemi původu stále přihlášeno a existuje reálné nebezpečí existence tzv. „dvojčat“.
2,9% vozidel bylo odhlášeno v zemi původu z důvodu totální havárie (tzv. „wreck car“).
0,9% vozidel bylo v zemi původu evidováno jako odcizené.
K tomu Cebia dodává: „V posledním období stoupá ve výsledcích podíl vozidel, u kterých je podezření na takzvaná ´dvojčata´. V tomto případě pak s největší pravděpodobností kupující získá jak padělané doklady, tak předělané vozidlo!“
Co z toho všeho vyplývá?
Jediné - prověřovat, prověřovat a zase prověřovat. A nikomu nevěřit. Je to smutné, ale opravdu nic jiného u nás v současné době nezbývá. A ještě smutnější je, že toto si opakujeme už kolikátý (?) rok za sebou…