Znáte původ trikolory a loga divize BMW M? V návrhu měli prsty i Italové

BMW nám blíže vysvětluje, jak vznikla trojice barev a logo její „emkové“ divize. V některých detailech ale tápe i sama automobilka...

Trikolora, která je každému petrolheadovi na světě dobře známá a která bez omylu značí ostrou divizi automobilky BMW. I když dnes trojici barev a „emkové“ logo najdete i na méně ostrých modelech nebo čistě ve formě stylingových paketů, nepochybně je tato kombinace pro německou značku historicky významná a má svůj originální původ.

TEST BMW M135i xDrive 225 kW: Změna jako hrom. K lepšímu?

TEST BMW M135i xDrive 225 kW: Změna jako hrom. K lepšímu?

Známou skutečností je, že písmeno „M“ v názvu BMW M znamená „motorsport“. Pro samotné BMW je typická bavorská světle modrá barva, která se objevuje v jeho logu. Dnes je ale doplněna tmavě modrou, jež byla dříve fialová, a červenou. Zejména u červené je příběh velmi zajímavý a v konečném důsledku ne zcela jednoznačný.

Práce na logu BMW M začaly v roce 1972 se vznikem BMW Motorsport GmbH (od roku 1993 už jen BMW M GmbH), jehož ředitelem byl Jochen Neerpasch. Ten chtěl vytvořit novou identitu závodní divize společnosti, a spojil se proto s tehdejšími designéry BMW Wolfgangem Seehausem (interiéry) a Manfredem Rennenem (exteriéry). Právě Seehaus byl tím, kdo vytvořil trojici barev – modrá, fialová a červená – jež je dnes ikonická.

Vozy Lamborghini nemají jména jenom podle býků. Jsou za nimi krásné příběhy

Vozy Lamborghini nemají jména jenom podle býků. Jsou za nimi krásné příběhy

Tak jednoduché to ovšem nebylo, jak zjišťoval Marc Thiesbürger, automobilový historik pracující pro oddělení BMW Classic. Ten na základě různých archivních materiálů k původu barev v logu uvádí, že modrá je typickou barvou BMW, ale červená by mohla být inspirací americkou olejářskou firmou Texaco a fialová vznikla jejich spojením.

Zapojení Texaca ale ve skutečnosti není nikde doloženo. Samotné Texaco k tomu sdělilo: „Mohlo by to tak být, že červená v barevném schématu BMW M reprezentuje Texaco. Původně totiž probíhaly rozhovory o možném sponzorství, nicméně ty byly na konci roku 1972 ukončeny a ke spolupráci nikdy nedošlo.“

Historie osobních vozů Ferrari na jednom místě: Připomeňte si nádherné legendy!

Historie osobních vozů Ferrari na jednom místě: Připomeňte si nádherné legendy!

Thiesbürger ale z některých návrhů v archivu BMW vyvodil, že Seehaus již tehdy barvu Texaca do designu nového závodního vozu zakomponoval. Mohl tím například chtít posílit pozici společnosti při vyjednávání o sponzorské smlouvě. Zajímavé je, že zatímco Neerpasch potvrdil příběh spojený se značkou Texaco, Rennen, který se na výsledném designu taktéž podílel, popírá, že by tato americká společnost nějakým způsobem ovlivnila výběr barev.

Dnes BMW M oficiálně říká, že modrá je barva BMW, červená patří motorsportu a fialová, respektive dnešní tmavě modrá je jejich kombinací.

Poprvé na Batmobilu

Neerpasch po konzultacích se Seehausem nakonec vybral kombinaci modré, fialové a červené, protože byla dobře odlišitelná i na černobílých fotografiích. Trikolora BMW M se rychle dostávala na karoserie závodních vozů a nový design měl premiéru v roce 1973 na přezdívaném „Batmobilu“ BMW 3.0 CSL, který se postupně stal závodní ikonou nejen své doby.

První systémy chránící chodce vypadaly spíše nebezpečně. Přesto mohly pomoci

První systémy chránící chodce vypadaly spíše nebezpečně. Přesto mohly pomoci

Výsledný design podle Neerpasche navrhl externí grafický designér Pierre Mendel ve spolupráci s Manfredem Rennenem. Barevné schéma s trojicí barev v různých podobách používá závodní divize BMW dodnes.

Giugiarovo M

Trojice barev v podobě modré, červené a fialové se ale používá déle než samotné logo, jehož součástí je dodnes písmeno „M“. Zatímco trojice barev byla na závodním voze k vidění již v roce 1973, „M“ se u ní objevilo až v roce 1978, a to během premiéry BMW M1 – prvního samostatného modelu divize BMW M. Od té doby se začalo i na označeních „emkových“ modelů BMW používat spojení trojice barev a písmena „M“.

České vozy Metalex zatápěly i Škodovce. Úspěch nakonec stál šéfa firmy místo

České vozy Metalex zatápěly i Škodovce. Úspěch nakonec stál šéfa firmy místo

Podoba tohoto loga, tedy zejména jeho sešikmení a propojení se specificky navrženým písmenem M, má vyjadřovat dynamiku a rychlost. Celkový design loga vznikl u studia Italdesign přímo pod vedením Giorgetta Giugiara, proto je tvar písmena M známý také jako „Giugiarovo M“.

Postupně se logo a barevné pruhy BMW M jen mírně upravovaly. Největší změnou byla výměna fialové barvy za tmavě modrou. Nejnovější úprava pochází z letošního března 2020, kdy došlo také k úpravě komunikační podoby loga BMW. Nové logo již nemá trojrozměrnou podobu, je jednodušší a dvoudimenzionální. Trikolora a písmeno „M“ však stále zůstává.

Kultura Bosozuku představuje největší japonský bizár. Přesvědčte se o tom sami

Kultura Bosozuku představuje největší japonský bizár. Přesvědčte se o tom sami

Menší zvrat ve vývoji barevného schéma ale zajišťuje často zapomínaný fakt, že schéma v podobě modré, fialové a červené se objevilo ještě dříve, než před jejich spojením v logu BMW M. Značka totiž tyto barvy používala kolem svého loga od roku 1973 – byly různými způsoby uspořádány koncentricky kolem klasického loga. Podle Neerpasche je tento design dílem švýcarského grafického studia Müller.

Thiesbürger nakonec dodává, že z dnešního pohledu bylo vytvoření a použití loga BMW M průkopnickým přístupem při tvorbě identity značky, což dokazuje skutečnost, že vzhled loga a jeho provedení se od jeho návrhu počátkem 70. let až do současnosti změnilo jen minimálně. Jednoduše nadčasový design.

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

4.  6.  2020 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků