Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování automobilového průmyslu v tehdejším socialistickém Bulharsku. Své investice tu realizovaly výrobci vozů jak ze západu, tak i ze Sovětského svazu.

V současné době se v zemi na pobřeží Černého moře vyrábějí pouze automobily čínské firmy Great Wall. V šedesátých letech se ovšem věhlasné automobilové značky předháněly v úsilí vyrábět zde své aktuální modely. Jak ve své knize Auta východního bloku vzpomíná publicista Jan Tuček byla mezi třeba i Alfa Romeo. Nicméně, bulharští soudruzi si nakonec vybrali francouzský Renault.

Dohoda o spolupráci byla podepsána  v červenci roku 1966 a v Plovdivu se začal stavět montážní závod. Je ovšem pravda, že se vždy počítalo s tím, že v Bulharsku se budou pouze skládat z takzvaných stavebnic CKD již vyrobená a následně opět rozložená auta.

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Jen o pár měsíců odstartoval další projekt. Tentokrát byl ke spolupráci přizván italský Fiat, který společně s místní firmou Balcancar vybudoval ve městě Loveč montážní závod na modely Fiat 850 tudor a kupé, a rovněž tehdejší Evropské auto roku - Fiat 124. Označení zde vyráběných aut bylo Pirin Fiat. Dělaly se jak sedany, tak i kombíky. Těch ale smontovali bulharští dělníci jen pomálu.

Třetím do party se stala na podzim 1966 sovětská značka Moskvič. Její vozy se nakonec v Loveči kompletovaly až do roku 1990.

Nejméně úspěšná byla nakonec spolupráce s Italy. První vůz řady 850 vyrobený v Bulharsku sice vyjel na silnici už v červnu 1967, ale roční produkce činila jen několik desítek kusů. O mnoho více se nevyrobilo ani aut řady 124. Sedanů sjelo z linky kolem tří stovek, kombíků označovaných jako Pirin Fiat 124 Familiare jen přibližně třicet. V roce 1971 se výroba zastavila a kontrakt s Fiatem již nebyl nikdy obnoven.

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Moskvič bývala největší automobilka SSSR. Auta přestala dělat před 15 lety

Projekt jen na tři roky...

Dokonce již na počátku roku 1970 skončila spolupráce Bulharů s Renaultem. Tam však produkce přece jen dosáhla o řád vyššího čísla. Modelů Renault 8 a Renault 10 se pod jménem Bulgarrenault celkem smontovalo přibližně 3,5 tisíce a několik stovek z nich dokonce putovalo na export do dalších zemí. Konkrétně například do Jugoslávie a zemí Blízkého východu.

Nejzajímavějším projektem ovšem byla výroba sportovního kupé Alpine A 110. Tato Bulgaralpine vznikla díky vzájemným sympatiím bulharského soutěžního jezdce Ilji Čubrikova a šéfa značky Alpine Jeana Rédélého.

Kvůli tomu, aby nakonec vzniklo jen několik desítek aut ve variantách kupé a kabriolet, museli Bulhaři koupit zařízení na výrobu laminátových karosérií z miliony francouzských franků. Jelikož však byly použity starší formy, měly bulharské alpinky na přídi jen dva světlomety. Lišily se i několika dalšími drobnými detaily.

Mechanické části se stejně dovážely z Francie. V té době to bylo určitě nejrychlejší vyráběné auto na území zemí takzvaného socialistického tábora. Kupé poháněné čtyřválcem v úpravě Gordini a se dvěma dvojitými karburátory WB o zdvihovém objemu válců 1255 cm3  s maximálním výkonem 76 kW (103 koní) bylo schopné jízdy rychlostí až 205 kilometrů v hodině. Kabriolet byl o patnáct kilometrů v hodině pomalejší.

Na obrázky aut, které se v dobách hlubokého socialismu vyráběly v Bulharsku, se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

včera | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků