Znáte českou značku Wikov? Vyráběla auta jen dvanáct let

V roce stého výročí vzniku Československé republiky slaví 100 let existence i prostějovská firma Wikov. Auta však už dávno nenabízí.

Jsou to paradoxy. Původním záměrem pánů Wichterleho a Kovaříka bylo vyrábět levný automobil. Nakonec se ale v jejich továrně vyráběly jedny z nejluxusnějších aut, jaké v období první republiky byly v Československu k mání. Ani to však nevedlo k zlepšení profitability a dvanáct let poté, co se s produkcí automobilů této značky započalo, byla výroba zastavena.

Firma Wikov byla založena v roce 1918. V té době se domluvili prostějovští podnikatelé Wichterle a Kovařík, že sloučí své továrny na zemědělské stroje. Díky tomu se jejich společný podnik nazvaný podle písmen na počátcích jejich jmen, stal v tomto oboru největším v zemi. Kromě pluhů, bran, secích strojů a dalších zařízení pro obdělávání půdy a zpracovávání produktů ovšem v jejich továrně vznikaly také parní kotle, ozubená kola, výtahy, elektromotory a dokonce i zařízení pro porážku zvířat a zpracování jejich masa.

Příběhy zaniklých značek: Před 60 lety se zjevily vozy Robur.

Příběhy zaniklých značek: Před 60 lety se zjevily vozy Robur.

Tím to ale nekončilo. V knize Wikov - továrna automobilů je zmíněn výrok, který pronesl na zasedání správní rady v roce 1923 spolumajitel František Kovářík: "Chceme-li zaměstnanost v budoucnu zvětšiti, bude nutným vyráběti předmět, který by umožnil - vydaří-li se - rychlý vzestup počtu zaměstnaneckých sil. Ve výkonném výboru jsem již upozornil na takový předmět - jest to lidový automobil," sdělil. Pravým důvodem však byl fakt, že po válce poklesl zájem o zemědělské stroje.

O rok později se s produkcí aut skutečně začalo. Do jisté míry byl použit postup, který v současné době vídáme hlavně v Asii. Totiž kopírování již existujících produktů. V tomto případě šlo hlavně o vozy italské, a dnes již rovněž zaniklé značky Ansaldo. Nejprve vzniklo několik prototypů. První vlastní vůz továrna nabídla až v roce 1927

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

Od začátku se oba otcové zakladatelé tak trošku neshodli v tom, jakým směrem se orientovat. Zatímco Kovářík, jak již vyplývá z výše uvedeného citátu, byl pro výrobu lidových vozidel, Wichterle se spíše přikláněl k uspokojování zájmů bohatších zákazníků. Kompromisem byla i kubatura čtyřválcového motoru. Kovařík žádal malý objem, Wichterle 1,75 litru. Nakonec tedy továrnu opouštěly vozy poháněné agregátem se zdvihovým objemem válců 1,5 litru. Produkce probíhala v původní Wichterleho továrně ve Svatoplukově ulici.

Zaměřeno na kvalitu

Od začátku se ale kladla nesmírná pozornost na kvalitu a trvanlivost. Také na hmotnost. Například blok motoru byl vyrobený ze slitiny hliníku a křemíku (silumin), písty se odlévaly z elektronu (slitina z 90 procent hořčíku a deseti procent hliníku) a ojnice vznikaly pro změnu z duralu (slitina tvořená z více než 90 procenty hliníkem, zhruba pěti procenty mědi a malými přísadami hořčíku či manganu). Mnohé z nápadů, které se uplatnily při konstrukci a výrobě, vznikly v hlavě Boleslava Hanzelky, což byl konstruktér se zkušenostmi z výroby automobilů v Kopřivnici a také ve vídeňské automobilce Perl.

Ve spalovacím prostoru se nacházely vyměnitelné vložky válců z kalené oceli vyhlazené honováním. Díky tomu měly motory velmi solidní výkon a současně značnou výdrž. Traduje se, že jeden slovenský řezník ujel s vozem Wikov milion kilometrů. Když vezmeme v potaz stav tehdejších silnic a dosahované maximální rychlosti, jedná se nepochybně o velmi úctyhodný výkon.

Čechie-Böhmerland byly nejdelší motorky světa. Život jim ukončila válka

Čechie-Böhmerland byly nejdelší motorky světa. Život jim ukončila válka

Wikov se snažil vyhovět obrovsky širokému spektru zákazníků. A tak se tedy první typ 7/28 vyráběl třeba také s valníkem nebo jako sanitka. V Národním technickém muzeu pak je také Wikov 7/28 Sport. S ním v roce 1932 tovární jezdec Adolf Sczyzycki dojel do cíle brněnské Velké ceny jako šestý. Díky tomu se stal Wikov vůbec prvním automobilem tuzemské výroby, který byl v tomto prestižním závodu klasifikován. Oproti "civilním" verzím měla tato verze zvýšený výkon motoru s objemem 1477 cm3. 40 koňských sil dokázalo automobil rozjet na maximální rychlost 140 kilometrů v hodině.

Typ 7/28 se vyráběl až do počátku třicátých let. Celkem se jich podařilo vyrobit a prodat 280 kusů.

Novinkou v roce 1932 byl Wikov 35. U něj již došlo ke zvýšení objemu motoru na 1743 cm3. Výkon čtyřválcového kapalinou chlazeného agregátu s ventilovým rozvodem OHC činil 35 koní. Maximálně se automobil dokázal rozjet na rychlost sto kilometrů v hodině. Ani tento vůz však nezaujal tisícovky zákazníků. Prodalo se jich jen zhruba sto padesát kusů.

Kapka tehdy ještě nezauala

Na podvozku tohoto vozu vnikl také první československý aerodynamický vůz. Říkalo se mu Kapka. Smontovalo se jich ale jen několik kusů (prameny uvádějí počty od tří do šesti). Odborníci navíc tvrdí, že skutečné aerodynamické vlastnosti nebyly vůbec skvělé a problém byl také v příliš velké hmotnosti.

LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Wikovu však nelze upřít řadu jiných technických prvenství. Například využívala centrální mazání podvozkových dílů, synchronizované řazení i volnoběžku.

Největšího úspěchu u zákazníků nakonec dosáhl až poslední vyvinutý typ - Wikov 40. Vzniklo jich 330 exemplářů. Jak již vyplývá z označení vozu, výkon motoru činil rovných 40 koňských sil. Ty produkoval opět kapalinou chlazený řadový čtyřválec s opět navýšeným zdvihovým objemem na 1940 cm3. Auto pak dosahovalo rychlosti 105 kilometrů v hodině.

Ani tento dílčí úspěch však nepřinesl firmě žádoucí zisk. Proto bylo nakonec rozhodnuto, že v roce 1936 produkce automobilů skončí. Ještě o rok později sice nějaké automobily z areálu vyjely, ty už ale byly pouze smontovány z dříve vyrobených dílů. Celkem jich zde vzniklo vzniklo kolem osmi stovek v osobních verzích a kolem stovky nákladních.

Škoda 1203, Tatra 87 i Defender. 10 proslulých aut, která slaví letos kulatiny

Škoda 1203, Tatra 87 i Defender. 10 proslulých aut, která slaví letos kulatiny

Do současnosti se dochovalo méně než padesát kusů těchto vozů, kterým se také vzhledem k podobnosti některých karosérií přezdívalo také "český Rolls-Royce. Poměrně bohatou sbírku (včetně zmíněné kapky) má olomoucké muzeum Veteran Arena. Letos však ale kvůli rekonstrukci bohužel nebude přístupné.

Ačkoliv byla firma v roce 1948 znárodněna a stal se z ní národní podnik Agrostroj Prostějov, dnes již společnost Wikov opět žije a prosperuje. Jen je už známá především díky přesném strojírenství. Vyrábí například převodovky pro elektrárny, ale i lodě či kolejová vozidla.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků