Podle pokynů výrobce bychom měli do rychlého Leonu tankovat benzin s oktanovým číslem minimálně 98. Vyzkoušeli jsme, co se stane, když motor nakrmíme jen pětadevadesátkou – a naopak jestli se prémiový 100oktanový benzin projeví dalším zvýšením výkonu.
Dvoulitrový čtyřválec 2.0 TFSI pod kapotou našeho Leonu ST Cupra se pyšní opravdu úctyhodnými nominálními parametry. Výrobce uvádí nejvyšší výkon 206 kW (280 k) v 5600-6500 ot./min. a točivý moment 350 Nm v rozmezí 1750-6500 ot./min. Existuje také slabší provedení, které se ale v České republice vůbec neprodává. Mezitím naopak přišla na trh posílená vrcholná varianta. Označení 290 prozrazuje, že hodnota špičkového výkonu narostla o dalších 10 koní.
Dosavadní díly dlouhodobého testu:
Samozřejmě jsme odvezli Leon ST Cupra na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, abychom ověřili, jestli se vysoké oficiální hodnoty potvrdí i ve skutečnosti. Tentokrát jsme ale chtěli udělat i něco navíc. Po domluvě s odborníky z Diesepoweru jsme se dohodli, že dlouhodobě testované auto změříme celkem třikrát – pokaždé s jiným palivem v nádrži. Zajímalo nás, jak se rozdílné oktanové číslo podepíše na maximálních hodnotách výkonu a točivého momentu i jejich průběhu.



Seat Leon ST Cupra na válcové zkušebně Dieselpower v Modleticích
Seat doporučuje tankovat do rychlého Leonu benzin s oktanovým číslem 98. Takové palivo lépe odolává detonačnímu hoření – lze ho stlačit na větší tlak, než se samo vznítí. Bez rizika poškození motoru ale můžete jezdit i na běžný Natural 95. Motor je totiž osazen senzory klepání, které zjistí přítomnost detonačního spalování a předají tuto informaci řídicí jednotce. Ta následně nastaví menší předstih, čímž motor ochrání, ovšem za cenu ztráty výkonu. Ale jak velké?
Natural 98
Nejprve jsme načerpali do téměř prázdné nádrže Natural 98 a půlku ho vyjeli, abychom měli jistotu, že se v palivové soustavě nenacházejí zbytky předchozího benzinu. Mimochodem, sehnat u pumpy osmadevadesátku není jen tak. Většina menších čerpacích stanic benzin s vyšším oktanovým číslem vůbec nevede, velké řetězce pak nabízejí buď Natural 95, nebo aditivovaný prémiový benzín s oktanovým číslem 100 – a to jen na provozovnách ve větších městech nebo u dálnic. Proto jsme nebyli příliš vybíraví a spokojili se s neznačkovým Naturalem 98 od Albertu.
A Leonu tenhle benzin chutnal. Nominální hodnoty nejvyššího výkonu 280 k dosáhl už asi v 5300 ot./min., naměřené maximum se vyšplhalo na rovných 300 koní v 6081 ot./min. Z grafu navíc vidíte, že horní oblast výkonu je opravdu plochá.
Točivý moment v oblasti maxima lehce kolísá, ale pod udávaných 350 Nm neklesne nikde mezi 2200-5800 min-1. Pravda, zatímco podle výrobce má být maximum k dispozici už při 1750 otáčkách, my jsme v tomto bodě naměřili „jen“ 300 Nm. V 4332 otáčkách pak točivý moment dosáhl špičkové hodnoty 384 Nm.

Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: Natural 98, Albert
Co se stane, když natankujeme běžný Natural 95 (u OMV) a do dílen firmy Dieselpower se vrátíme?
Natural 95
Křivky nemají zásadně odlišný tvar, naměřená maxima jsou nižší, ale ne o mnoho – 294 koní a 373 Nm. To je pořád výrazně víc, než udává Seat. Vzhledem k rozdílu v ceně mezi Naturalem 95 a 98 by leckoho mohlo napadnout, že připlácet za dražší benzin jen kvůli těm několika koním a newtonmetrům navíc je vlastně docela zbytečné.

Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: Natural 95, OMV
Nejvíc jsme se ale těšili na poslední část zkoušky. Tedy těšil jsem se na ni já. Do Seatu většinou tankuji prémiový benzín OMV MaxxMotion 100.
MaxxMotion 100
Přestože Leon není můj a drtivou většinu proježděného paliva hradím z vlastních peněz, chci autu dopřát to nejlepší a navíc mám pocit, že motor pak jede lépe – tišeji, energičtěji, ochotněji.
Placebo? Možná aditiva. Zvýšení výkonu se ale v žádném případě nekoná. Maximální hodnota byla dokonce nejnižší ze všech tří pokusů! V Dieselpoweru naměřili jen 289 koní, točivý moment dosáhl hodnoty 384 Nm. Křivky měly také opět velmi podobný průběh.

Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: MaxxMotion 100, OMV
Pro přehlednost uvádíme všechna tři měření v tabulce i ve společném grafu:
Srovnání benzinů s různým oktanovým číslem: Naměřené hodnoty |
Palivo |
Natural 95 |
Natural 98 |
MaxxMotion 100 |
Prodejce |
OMV |
Albert |
OMV |
Nejvyšší výkon kW (k) |
216 (294) |
221 (300) |
213 (289) |
v ot./min. |
6476 |
6081 |
5956 |
Nejvyšší točivý moment Nm |
373 |
384 |
378 |
v ot./min. |
4320 |
4332 |
4189 |

Společný graf ukazuje výsledky všech tří měření
Měli bychom zdůraznit, že náš pokus byl orientační a rozhodně nesplňoval nároky vědeckého experimentu. Do naměřených výsledků mohla promluvit řada vlivů od atmosférických podmínek až po technické limity použitého měřicího zařízení. (Můžeme ovšem vyloučit, že při měření MaxxMotion 100 byly v palivové soustavě zbytky jiného benzinu. Zkoušky neprobíhaly těsně po sobě a když jsme měřili 100oktanový benzin, byla to čtvrtá nádrž v řadě.)
Rozhodně neříkáme, že tankovat prémiové vysokooktanové benziny nemá žádný smysl. Aditiva v nich obsažená mohou podle laboratorních zkoušek přispět k ochraně motoru a prodloužení jeho životnosti. Různé motory navíc reagují na rozdíly v oktanovém čísle různě. Pokud tedy tankujete „stovku“ a máte z toho dobrý pocit, rozmlouvat vám to nebudeme. Jestli ale připlácíte za oktany jen kvůli vyššímu výkonu, náš malý experiment naznačuje, že přechodem na obyčejný benzin nic moc neztratíte.