Změřili jsme benzin s oktanovým číslem 95, 98 a 100. Výsledek překvapil

Podle pokynů výrobce bychom měli do rychlého Leonu tankovat benzin s oktanovým číslem minimálně 98. Vyzkoušeli jsme, co se stane, když motor nakrmíme jen pětadevadesátkou – a naopak jestli se prémiový 100oktanový benzin projeví dalším zvýšením výkonu.

Dvoulitrový čtyřválec 2.0 TFSI pod kapotou našeho Leonu ST Cupra se pyšní opravdu úctyhodnými nominálními parametry. Výrobce uvádí nejvyšší výkon 206 kW (280 k) v 5600-6500 ot./min. a točivý moment 350 Nm v rozmezí 1750-6500 ot./min. Existuje také slabší provedení, které se ale v České republice vůbec neprodává. Mezitím naopak přišla na trh posílená vrcholná varianta. Označení 290 prozrazuje, že hodnota špičkového výkonu narostla o dalších 10 koní.

Dosavadní díly dlouhodobého testu:

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jízda!

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jízda!

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahnu

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahnu

Dlouhodobý test: Seat Leon ST Cupra umí jezdit i za sedm litrů

Dlouhodobý test: Seat Leon ST Cupra umí jezdit i za sedm litrů

Duel na okruhu: Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia RS 230

Duel na okruhu: Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia RS 230

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Zimní pneu prodlouží brzdnou dráhu o 26 %

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Zimní pneu prodlouží brzdnou dráhu o 26 %

Samozřejmě jsme odvezli Leon ST Cupra na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower, abychom ověřili, jestli se vysoké oficiální hodnoty potvrdí i ve skutečnosti. Tentokrát jsme ale chtěli udělat i něco navíc. Po domluvě s odborníky z Diesepoweru jsme se dohodli, že dlouhodobě testované auto změříme celkem třikrát – pokaždé s jiným palivem v nádrži. Zajímalo nás, jak se rozdílné oktanové číslo podepíše na maximálních hodnotách výkonu a točivého momentu i jejich průběhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Leon ST Cupra na válcové zkušebně Dieselpower v Modleticích

Seat doporučuje tankovat do rychlého Leonu benzin s oktanovým číslem 98. Takové palivo lépe odolává detonačnímu hoření – lze ho stlačit na větší tlak, než se samo vznítí. Bez rizika poškození motoru ale můžete jezdit i na běžný Natural 95. Motor je totiž osazen senzory klepání, které zjistí přítomnost detonačního spalování a předají tuto informaci řídicí jednotce. Ta následně nastaví menší předstih, čímž motor ochrání, ovšem za cenu ztráty výkonu. Ale jak velké?

Natural 98

Nejprve jsme načerpali do téměř prázdné nádrže Natural 98 a půlku ho vyjeli, abychom měli jistotu, že se v palivové soustavě nenacházejí zbytky předchozího benzinu. Mimochodem, sehnat u pumpy osmadevadesátku není jen tak. Většina menších čerpacích stanic benzin s vyšším oktanovým číslem vůbec nevede, velké řetězce pak nabízejí buď Natural 95, nebo aditivovaný prémiový benzín s oktanovým číslem 100 – a to jen na provozovnách ve větších městech nebo u dálnic. Proto jsme nebyli příliš vybíraví a spokojili se s neznačkovým Naturalem 98 od Albertu.

Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o trůny

Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o trůny

A Leonu tenhle benzin chutnal. Nominální hodnoty nejvyššího výkonu 280 k dosáhl už asi v 5300 ot./min., naměřené maximum se vyšplhalo na rovných 300 koní v 6081 ot./min. Z grafu navíc vidíte, že horní oblast výkonu je opravdu plochá.

Točivý moment v oblasti maxima lehce kolísá, ale pod udávaných 350 Nm neklesne nikde mezi 2200-5800 min-1. Pravda, zatímco podle výrobce má být maximum k dispozici už při 1750 otáčkách,  my jsme v tomto bodě naměřili „jen“ 300 Nm. V 4332 otáčkách pak točivý moment dosáhl špičkové hodnoty 384 Nm.

Klepněte pro větší obrázek
Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: Natural 98, Albert

Co se stane, když natankujeme běžný Natural 95 (u OMV) a do dílen firmy Dieselpower se vrátíme?

Natural 95

Křivky nemají zásadně odlišný tvar, naměřená maxima jsou nižší, ale ne o mnoho – 294 koní a 373 Nm. To je pořád výrazně víc, než udává Seat. Vzhledem k rozdílu v ceně mezi Naturalem 95 a 98 by leckoho mohlo napadnout, že připlácet za dražší benzin jen kvůli těm několika koním a newtonmetrům navíc je vlastně docela zbytečné.

Klepněte pro větší obrázek
Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: Natural 95, OMV

Nejvíc jsme se ale těšili na poslední část zkoušky. Tedy těšil jsem se na ni já. Do Seatu většinou tankuji prémiový benzín OMV MaxxMotion 100.

MaxxMotion 100

Přestože Leon není můj a drtivou většinu proježděného paliva hradím z vlastních peněz, chci autu dopřát to nejlepší a navíc mám pocit, že motor pak jede lépe – tišeji, energičtěji, ochotněji.

Placebo? Možná aditiva. Zvýšení výkonu se ale v žádném případě nekoná. Maximální hodnota byla dokonce nejnižší ze všech tří pokusů! V Dieselpoweru naměřili jen 289 koní, točivý moment dosáhl hodnoty 384 Nm. Křivky měly také opět velmi podobný průběh.

Klepněte pro větší obrázek
Graf výkonu a točivého momentu. Palivo: MaxxMotion 100, OMV

Pro přehlednost uvádíme všechna tři měření v tabulce i ve společném grafu:

Srovnání benzinů s různým oktanovým číslem: Naměřené hodnoty
Palivo Natural 95 Natural 98 MaxxMotion 100
Prodejce OMV Albert OMV
Nejvyšší výkon kW (k) 216 (294) 221 (300) 213 (289)
v ot./min. 6476 6081 5956
Nejvyšší točivý moment Nm 373 384 378
v ot./min. 4320 4332 4189
Klepněte pro větší obrázek
Společný graf ukazuje výsledky všech tří měření

Měli bychom zdůraznit, že náš pokus byl orientační a rozhodně nesplňoval nároky vědeckého experimentu. Do naměřených výsledků mohla promluvit řada vlivů od atmosférických podmínek až po technické limity použitého měřicího zařízení. (Můžeme ovšem vyloučit, že při měření MaxxMotion 100 byly v palivové soustavě zbytky jiného benzinu. Zkoušky neprobíhaly těsně po sobě a když jsme měřili 100oktanový benzin, byla to čtvrtá nádrž v řadě.)

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší [Test naft 2013]

Rozhodně neříkáme, že tankovat prémiové vysokooktanové benziny nemá žádný smysl. Aditiva v nich obsažená mohou podle laboratorních zkoušek přispět k ochraně motoru a prodloužení jeho životnosti. Různé motory navíc reagují na rozdíly v oktanovém čísle různě. Pokud tedy tankujete „stovku“ a máte z toho dobrý pocit, rozmlouvat vám to nebudeme. Jestli ale připlácíte za oktany jen kvůli vyššímu výkonu, náš malý experiment naznačuje, že přechodem na obyčejný benzin nic moc neztratíte.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků