Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura oznámil, že kvůli podpoře železniční nákladní dopravy a ekologickému přístupu se zvyšují od 1. března stávající slevy pro jednotlivé vozové zásilky (tzv. JVZ) z dosavadních 15 procent na 55 procent.
Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Co termín „jednotlivá vozová zásilka“ vlastně znamená? Jedná se v podstatě o jednotlivé vagony, ne celé vlaky naložené jednou komoditou (uhlí, auta, dřevo aj.), směřující obvykle z jedné stanice do druhé.

Jednotlivé vagony s určitým zbožím jsou seřazeny podle místa dodání, na cestě se postupně z vlaku odebírají, přidávají se další vagony. Právě v tomto segmentu ubývají železnici zákazníci, především národnímu přepravci ČD Cargo. Úspěšně se o ně perou spediční firmy.

Měly by proto slevy o 40 procent přetáhnout zákazníky, kteří využívají silniční dopravce?

Cenově by to na první pohled tak vypadalo. Jak ale sdělil AutoRevue první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, zlevnění má v první řadě udržet stávající objem zakázek v oblasti JVZ. „Nemíříme na vlaky s uhlím. Prvním motivem bylo udržet stávající objem.“

Železnice zatím totiž nemůže výrazněji konkurovat, alespoň v rámci České republiky, v rychlosti a pružnosti kamionům a dodávkám.

Že by služeb železničních přepravců (nejen ČD, ale i konkurence, kterou tímto chce ministr dopravy na koleje pustit) začali využívat například e-shopy, hypermarketové řetězce a dodavatelé větších kusových zásilek tak určitě nehrozí.

Úspěšný projekt

Naposledy úspěšně konkurovala železnice kamionové dopravě v letech 1994 až 2004, kdy mezi Lovosicemi a Drážďany jezdil vlak RoLa (z německého výrazu Rollende Landstraße, tj. pohybující se silnice), který přepravoval kamiony a odlehčoval tak přetíženému přechodu na Cínovci.

První vlak s nákladními automobily vyjel 25. září 1994, poslední 19. června 2004. Za tu dobu přepravil v obou směrech 833 057 kamionů, měsíčně svezl přes šest tisíc vozů. Se vstupem ČR do Evropské unie později i do Schengenského prostoru a tím pádem zrušení celnic se kamiony na této trase zase vrátili na silnice.

Údaje Eurostatu

Podle Eurostatu se provoz na českých dálnicích v letech 2008 až 2011 zvýšil o 13 procent, zahraniční kamiony sem vedly nižší náklady na přejezd našeho území.

Ze 40 miliard „tunokilometrů“ mířily dvě třetiny z Česka ven, jedna třetina spadala na tranzit. Dalších 15 miliard „tunokilometrů“ připadlo na převoz zboží v rámci Česka. V roce 2011 to však bylo o téměř 5 procent méně, než na začátku sledovaného období v roce 2008.
 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků