Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura oznámil, že kvůli podpoře železniční nákladní dopravy a ekologickému přístupu se zvyšují od 1. března stávající slevy pro jednotlivé vozové zásilky (tzv. JVZ) z dosavadních 15 procent na 55 procent.
Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Co termín „jednotlivá vozová zásilka“ vlastně znamená? Jedná se v podstatě o jednotlivé vagony, ne celé vlaky naložené jednou komoditou (uhlí, auta, dřevo aj.), směřující obvykle z jedné stanice do druhé.

Jednotlivé vagony s určitým zbožím jsou seřazeny podle místa dodání, na cestě se postupně z vlaku odebírají, přidávají se další vagony. Právě v tomto segmentu ubývají železnici zákazníci, především národnímu přepravci ČD Cargo. Úspěšně se o ně perou spediční firmy.

Měly by proto slevy o 40 procent přetáhnout zákazníky, kteří využívají silniční dopravce?

Cenově by to na první pohled tak vypadalo. Jak ale sdělil AutoRevue první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, zlevnění má v první řadě udržet stávající objem zakázek v oblasti JVZ. „Nemíříme na vlaky s uhlím. Prvním motivem bylo udržet stávající objem.“

Železnice zatím totiž nemůže výrazněji konkurovat, alespoň v rámci České republiky, v rychlosti a pružnosti kamionům a dodávkám.

Že by služeb železničních přepravců (nejen ČD, ale i konkurence, kterou tímto chce ministr dopravy na koleje pustit) začali využívat například e-shopy, hypermarketové řetězce a dodavatelé větších kusových zásilek tak určitě nehrozí.

Úspěšný projekt

Naposledy úspěšně konkurovala železnice kamionové dopravě v letech 1994 až 2004, kdy mezi Lovosicemi a Drážďany jezdil vlak RoLa (z německého výrazu Rollende Landstraße, tj. pohybující se silnice), který přepravoval kamiony a odlehčoval tak přetíženému přechodu na Cínovci.

První vlak s nákladními automobily vyjel 25. září 1994, poslední 19. června 2004. Za tu dobu přepravil v obou směrech 833 057 kamionů, měsíčně svezl přes šest tisíc vozů. Se vstupem ČR do Evropské unie později i do Schengenského prostoru a tím pádem zrušení celnic se kamiony na této trase zase vrátili na silnice.

Údaje Eurostatu

Podle Eurostatu se provoz na českých dálnicích v letech 2008 až 2011 zvýšil o 13 procent, zahraniční kamiony sem vedly nižší náklady na přejezd našeho území.

Ze 40 miliard „tunokilometrů“ mířily dvě třetiny z Česka ven, jedna třetina spadala na tranzit. Dalších 15 miliard „tunokilometrů“ připadlo na převoz zboží v rámci Česka. V roce 2011 to však bylo o téměř 5 procent méně, než na začátku sledovaného období v roce 2008.
 

TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků