Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura oznámil, že kvůli podpoře železniční nákladní dopravy a ekologickému přístupu se zvyšují od 1. března stávající slevy pro jednotlivé vozové zásilky (tzv. JVZ) z dosavadních 15 procent na 55 procent.
Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Co termín „jednotlivá vozová zásilka“ vlastně znamená? Jedná se v podstatě o jednotlivé vagony, ne celé vlaky naložené jednou komoditou (uhlí, auta, dřevo aj.), směřující obvykle z jedné stanice do druhé.

Jednotlivé vagony s určitým zbožím jsou seřazeny podle místa dodání, na cestě se postupně z vlaku odebírají, přidávají se další vagony. Právě v tomto segmentu ubývají železnici zákazníci, především národnímu přepravci ČD Cargo. Úspěšně se o ně perou spediční firmy.

Měly by proto slevy o 40 procent přetáhnout zákazníky, kteří využívají silniční dopravce?

Cenově by to na první pohled tak vypadalo. Jak ale sdělil AutoRevue první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, zlevnění má v první řadě udržet stávající objem zakázek v oblasti JVZ. „Nemíříme na vlaky s uhlím. Prvním motivem bylo udržet stávající objem.“

Železnice zatím totiž nemůže výrazněji konkurovat, alespoň v rámci České republiky, v rychlosti a pružnosti kamionům a dodávkám.

Že by služeb železničních přepravců (nejen ČD, ale i konkurence, kterou tímto chce ministr dopravy na koleje pustit) začali využívat například e-shopy, hypermarketové řetězce a dodavatelé větších kusových zásilek tak určitě nehrozí.

Úspěšný projekt

Naposledy úspěšně konkurovala železnice kamionové dopravě v letech 1994 až 2004, kdy mezi Lovosicemi a Drážďany jezdil vlak RoLa (z německého výrazu Rollende Landstraße, tj. pohybující se silnice), který přepravoval kamiony a odlehčoval tak přetíženému přechodu na Cínovci.

První vlak s nákladními automobily vyjel 25. září 1994, poslední 19. června 2004. Za tu dobu přepravil v obou směrech 833 057 kamionů, měsíčně svezl přes šest tisíc vozů. Se vstupem ČR do Evropské unie později i do Schengenského prostoru a tím pádem zrušení celnic se kamiony na této trase zase vrátili na silnice.

Údaje Eurostatu

Podle Eurostatu se provoz na českých dálnicích v letech 2008 až 2011 zvýšil o 13 procent, zahraniční kamiony sem vedly nižší náklady na přejezd našeho území.

Ze 40 miliard „tunokilometrů“ mířily dvě třetiny z Česka ven, jedna třetina spadala na tranzit. Dalších 15 miliard „tunokilometrů“ připadlo na převoz zboží v rámci Česka. V roce 2011 to však bylo o téměř 5 procent méně, než na začátku sledovaného období v roce 2008.
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků