Změny mají pojišťovnu chránit před podvodníky

Zdá se, že Česká pojišťovna vyrazila do boje proti řidičům, kteří se snaží vydělat na tom, že je jejich pojištěnec naboural. Některé další pojišťovny by se podobným opatřením také nebránily...
Změny mají pojišťovnu chránit před podvodníky
Řidič, který měl smůlu a někdo ho naboural, mohl z této události získat i peníze navíc. Stačilo jen vědět, jak na to. Likvidace pojistné události rozpočtem znamenala peníze pro poškozeného dříve, než zahájil opravu svého vozidla. Zvláště u novějších aut se nejedná o zanedbatelnou částku - výše škody se totiž počítá podle cen autorizovaného servisu a od toho se odečítá případná amortizace (čím starší vozidlo, tím je amortizace vyšší, maximálně však 60%). Pak stačilo najít si levný servis nebo kamaráda automechanika a bylo vyděláno.

Česká pojišťovna nyní přišla s novým přístupem: likvidace škody rozpočtem ano, ale všechny peníze na ruku hned ne. Poškozený tak dostane 80% pojistného plnění a zbytek až poté, co pojišťovně předloží fakturu za opravu. Rozumí se samosebou, že když celková částka na faktuře leží někde mezi 80% a 100% vypočítaného pojistného plnění, nedostane poškozený celých 20%, ale jen příslušnou částku. Zato v případě, kdy faktura výši pojistného plnění přesáhne, nelze předpokládat, že ji pojišťovna proplatí celou.

Některé pojišťovny však přistupují k radikálnějším metodám. Nejraději by likvidaci rozpočtem neprováděly vůbec. Na jednu stranu to má svou logiku, ale na straně druhé tím pak všechny řidiče, do kterých jejich pojištěnci nabourají, nutí financovat opravu nejprve ze svého. A to není nic příjemného. Zvláště, když pojišťovna poškozeného předem neupozorní na úskalí, se kterými se během likvidace své pojistné události může setkat.

Snadno se pak stává, že si majitel sedm let starého vozu řekne, že si ho tedy dá spravit do autorizovaného servisu, když to pojišťovna zaplatí. A potom zjistí, na kolik ho taková oprava kvůli amortizaci vyšla. Pojišťovny tímto způsobem (tedy proplácením faktur za opravu, nikoliv likvidací rozpočtem) sice mohou zabránit podvodníkům, aby na nich vydělávali, ale také neposkytnou poškozeným řidičům dostatek informací (protože je nikdo nemůže nutit, aby to dělaly), aby si sami nezpůsobili zbytečně další škodu. A většina řidičů rozhodně nehavaruje tak často, aby se ve složitém procesu likvidace pojistné události vyznali. Této problematice jsem se zde ale již věnovala v jiných článcích, takže to nebudu déle rozebírat.

Ještě pořád mám pocit, že pojišťovny přistupují v rukavičkách pouze ke svým platícím klientům, naopak ti, kterým mají nahradit škodu, jsou v nevýhodě. S nedostatkem informací o svých právech a povinnostech snadno udělají chyby, jež je stojí peníze. Pořád je na tom ještě co změnit.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků