Blíží se změna času na letní. Řidičům v Česku dělá problémy, prevence je přitom snadná

.  |  28. 03. 2020 12:13

Proboha už to střídání času zrušte a nechejte přirozený "zimní čas".

Odpovědět  |   | 
Kari  |  28. 03. 2020 17:36

Co je na zimním čase přirozeného? Ze v létě bude světlo ve tři ráno, ale místo aby si člověk venku poseděl do devíti, tak bude v osm tam?

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  28. 03. 2020 17:40

Zimny cas neexistuje. Existuje cas, znamy u nas ako SEC, a potom letny cas posunuty o hodinu.

Cas, ktory plati v zime, je default, norma, oproti ktorej sa posuva letny cas.

Takze to, co plati v zime, je prirodzeny cas a mal by zostat v platnosti cely rok.

Odpovědět  |   | 
setr  |  28. 03. 2020 20:31

Tak jest. Ještě bych dodal, že v poledne má být Slunce v nejvyšším bodě dráhy - na jihu. Půlnoc se tak snadno určit nedá, proto je "pravé" poledne tím defaultním bodem dělení dne

Odpovědět  |   | 
1933  |  29. 03. 2020 08:18

Je zaujímavé, že ten "prirodzený zimný čas" väčšine nevyhovuje a ak je taky skvelý, prečo ho mame len 5 mesiacov z roka?

Odpovědět  |   | 
Net  |  29. 03. 2020 14:22

Většině lidí nevyhovuje alkohol, tak proč sakra chlastaj? Podobné to je s nedostatkem spánku, kouřením, obezitou... Ne vždy lidi dělají to, co je pro ně nejlepší.

Odpovědět  |   | 
Net  |  28. 03. 2020 20:26

Zimní čas přirozený není, a proto se u nás už pár desítek let nepoužívá. Astronomický čas je přirozený, protože vychází z polohy slunce.
Pokud je světlo ve tři ráno, člověk může vstát v pět místo v šest a pak je mu úplně jedno , že si posedí venku do osmi, místo do devíti. Den má 24 hodin bez ohledu na to, zda používáme čas univerzální, standardní, astronomický nebo letní. Jak si jej lidé zorganizují je na časovém pásmu nezávislé. V létě bude pořád více světla a v zimě méně. Posun času dvakrát do roka tohle stejně neřeší. Lidé, co mají flexibilní pracovní dobu tohle neřeší, ti co pracují na směny mají úplně jiné problémy. Řada podniků (zejména v turistickém ruchu) má bez ohledu na změny času třeba letní otevírací dobu jinak. A kdo se pohybuje v mezinárodním prostředí, většinou používá univerzální čas nebo čas své centrály. "Přeřizování hodinek" dvakrát do roka je už dávno přežitek, který přináší víc problémů, než řeší.

Odpovědět  |   | 
homer  |  29. 03. 2020 11:49

letni cas v zime znamena rano tmu do deviti hodin a na to ti venkov sere zvysoka

Odpovědět  |   | 
Kari  |  29. 03. 2020 14:03

V čem je problém tma do devíti? Lepší než tma ve čtyři odpoledne.
Jsem z venkova jen tak mimochodem.

Odpovědět  |   | 
homer  |  29. 03. 2020 17:12

No my na venkove mame praci na kterou potrebujem videt (tezba v lese, stavby atd) a neumim si ani predstavit zacinat v devet a koncit v 17.hodin. To jde jenom v kanclu.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  29. 03. 2020 17:26

No my nekteri zase vime, ze mezi svitanim a zapadem je stejne casu/svetla bez ohledu na posuny casu. To plati v kanclu i na venkove. Ale pokud nekomu nevoni chodit doslova par mesicu v roce do prace na pozdejsi hodinu...

Odpovědět  |   | 
homer  |  30. 03. 2020 02:18

nevis o čom pises, vsechny chovny zvirata cekaj na servis rano - nejaky polehavani páníčka az se rozedni aby byl odpocatej je nezajima. Takze se vstava furt brzo ale kdybys mel jeste trcet v praci do vecera a pak pokracovat doma tak se nedozijes padesatky.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  30. 03. 2020 12:31

No vsak prave, stridani casu je hovadina. Neco musis delat bez ohledu na cas/svetlo a dalsi si holt naplanujes. Padesatky se nemusis dozit ani v kanclu. Stari drive delali od nevidim do nevidim a dozivali se pozehnaneho veku. Zivot je otazkou priorit.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  29. 03. 2020 14:09

Ranni svetlo je 'biologicky' dulezitejsi nez 'prodlouzeny' vecer. S 'letnim' casem bude v zime rano tma do kolika, do 8 h?

Odpovědět  |   | 
Net  |  29. 03. 2020 14:23

Zdravé je vstávat za svítání (a chodit spát za tmy), ale to s časem vůbec nesouvisí, dnes spíš s umělým osvětlením a zatemněním oken.

Odpovědět  |   | 
Kari  |  29. 03. 2020 14:43

A světlo do půl čtvrté, půjdeš spát pomalu po obědě?
Naštěstí zatím je taková skvělá věc, kdy se dvakrát za rok mění čas a tím pádem je světla v běžnou dobu o něco víc.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  30. 03. 2020 10:04

Uz ked sme pri tom, tak evolucne/biologicky je clovek prisposobeny na dvojfazovy spanok - ten fungoval az do vseobecneho spristupnenia vnutorneho osvetlania...

https://www.sciencealert.com/humans-used-to-sleep-in-t... ...
https://www.bbc.com/news/magazine-16964783...

Odpovědět  |   | 
vana  |  28. 03. 2020 12:35

Nejkritičtější je pak pondělí po víkendu, kdy počet dopravních nehod může stoupnout až o sedmnáct procent. „.... Skokové zkrácení doby spánku o jednu hodinu narušuje jeho kvalitu, což s sebou následně nese problémy s nedostatečnou mírou pozornosti za volantem,“ vysvětluje Roman Budský

Jejda takže přece jen jsou nehody hlavně kvůli nepozornosti, a ne kvůli překračování povolené rychlosti o 10 km/h ?

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  28. 03. 2020 13:05

Komu robi problem zmena casu, tak zjavne nepatri nielen za volant, ale ani medzi Homo Sapiens. Meni sa cas? Tak sa tomu prisposobim - napr. tak, ze idem spat skor.

Ako keby nikto nevstaval nikdy o hodinu skor, necestoval do susedneho casoveho pasma atd.

Jo, striedanie casu ja dnes ptakovina. Ale pre normalneho cloveka to nie je problem.

A poznamka na okraj:
Clanok o problemoch ceskych vodicov s letnym casom .... a fotka naburanej Tesly v USA bez akejkolvek suvislosti so zmenou casu.

Pani, toto je prejav obycajneho ludskeho primitivizmu.

Odpovědět  |   | 
1933  |  29. 03. 2020 08:23

Ja osobne mam väčší problém so zmenou času na jesen a trvá mi dlhší čas sa tomu prispôsobiť. Rozumiem ale aj tomu, že pre niekoho môže byť problém jarna zmena času, predsa len, naruší sa spankovy rytmus.
Ja napríklad oceňujem zrušenie striedania času, avšak evidujem rozpor v nazore na ustálený čas. Ja preferujem "letný"

Odpovědět  |   | 
Marcel  |  30. 03. 2020 16:29

Veru, letný je rozhodne lepší a praktický a to aj z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky. Hoc pri letnom čase sa celková dĺžka denného svetla nepredĺží ani o minútu, ale denné svetlo je oveľa lepšie využiteľné. S letným časom totiž získavame cennú hodinu svetla podvečer, keď sme aktívni a nie skoro ráno, keď ešte mnohí spia.

Úplne najhoršie sú mesiace november a december. Ak je zároveň zamračené, často máme šero už po 15 hod. a večer prichádza vlastne už popoludní. Aj preto októbrovú zmenu času na SEČ vnímam ako za trest.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  28. 03. 2020 13:12

Organismus nekterych lidi muze byt na takovou zmenu opravdu citlivy, ovsem tito lide nemaji za volantem v danou chvili co delat. Co brani ostatnim jit spat o hodinu drive, lehnout si na chvili uz po obede, jednoduse se uvolnit a trochu pripravit. Organismus si na zmenu vetsinou znova rychle zvykne.

Odpovědět  |   | 
Roman  |  28. 03. 2020 15:52

Problémoví jsou čeští řidiči sami o sobě.

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  29. 03. 2020 19:39

Tak proc sedas za volant, kdyz jsi problemovy?

Odpovědět  |   | 

tenhle týden jsem taky potkal řidiče co nezvládnou přechod času, vlastně pořád, ale je zajímavé, že těm co se na to vymlouvají nedělá problém cestování a potom jízda v dané lokalitě. Tak kdo se vymluví, tak po rypáku.

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  29. 03. 2020 19:39

Nezastavil mu na prechode? Nebo jak jsi to poznal?

Odpovědět  |   | 
Teo  |  28. 03. 2020 18:10

Když já jel autem z ČR do Jakutsku, tak jsem překročil časových pásem mnoho. Byla sranda když se některé dny měnil čas každý den, jindy třeba obden. Vždycky bylo o hodinu méně a den byl na jízdu kratší. Rozumím tomu, že to je komplikace na to myslet, hlídat si datum, sledovat že některé telefony se mění samy, jiné ne a teď který platí. Ale v reálu je to úplně jedno. Moc koukáte na čísilka, prostě běžte spát kdy potřebujete a vstaňte kdy potřebujete, tečka. Změna je navíc ze soboty na neděli, tak nechápu co řešíte pondělí. Rozumím max lidem v práci, že mají třeba noční směnu o hodinu delší, což naštve. Pokud ale někdo zdůvodňuje svojí pondělní autonehodu tím, že kdesi na displeji svítí o hodinu jiné číslo, tak by neměl vůbec sedat za volant nebevo vylézat z domu. Stejně by se totiž mohl vybourat, protože má projedoucí modré kalhoty nebo mu chybí v sáčku koblížek. Nekoukejte na hodiny a dávejte na cestě pozor, tečka.

Odpovědět  |   | 
Net  |  28. 03. 2020 20:31

Někteří lidé mají pevnou pracovní dobu a ráno neproflákají, takže musejí vstávat o hodinu dřív a lidskému organismu trvá několik dní, než se s takovou změnou vypořádá. Není to změna kdovíjak velká, ale přesto je statisticky významná. Zejména pro lidi, kteří trpí chronickým nedostatkem spánku.
Naštěstí to platí i obráceně a při přechodu z letního času na standardní nehodovost mírně klesá, protože se lidé lépe vyspí a delší den (potažmo noc) má pozitivní efekt na lidský organismus.

Odpovědět  |   | 
Petr Vaněk  |  28. 03. 2020 23:18

To je zajímavé, část lidí drží pusu a chodí mnoho let do práce kolotoč denní-noční, ale to nikomu nevadí. Ale jak má nějaké princátko vstanout o hodinu dřív, tak má rázem narušený biorytmus.

Odpovědět  |   | 
Net  |  29. 03. 2020 14:28

To je zajímavé, protože ti co dělají denní-noční, mají rozbitý biorytmus a podstatně více zdravotních problémů. Že to nikomu nevadí bych netvrdil. Ale málokdo chce, natož může, dělat jen noční a posunout si biorytmus dlouhodobě.

Odpovědět  |   | 
Kari  |  29. 03. 2020 11:12

Vstávají o hodinu dřív jen v případě, ze vstávají v neděli po změně času. Následně už má den 24 hodin, jako vždycky.

Odpovědět  |   | 
Net  |  29. 03. 2020 14:25

V neděli je nic nenutí vstávat dříve, naopak většina lidí vstává o víkendu později, a pak přijde pondělí a budíček, který zvoní o hodinu dříve... to vede k tomu, že spousta lidí trpí nedostatkem spánku více, než jindy.

Odpovědět  |   | 
Kari  |  29. 03. 2020 14:45

Budík zvoní ve stejnou dobu, jako po celý rok. Pokud jde někdo spát v deset večer a vstává v šest ráno, tak půjde spát v deset večer a bude stávat v šest ráno. Máš pocit, že po změně času mají dny jen 23 hodin?

Odpovědět  |   | 
Net  |  29. 03. 2020 15:31

Nehraj si na debila, kdo pracuje pondělí až pátek, tak budík o víkendu neřeší. Statistiky mluví jasně. Změna času se projevuje na nehodovosti i úmrtnosti. Většina lidí neumí usnout na povel, protože jim budík ukazuje o hodinu jinak, jdou spát podobně, jako den před tím. A i když jsou spát dříve, tak prostě neusnou.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  29. 03. 2020 17:06

Spooousta lidi ponocuje a cumi na bednu (natahuji vecerku), nez by si neco precetli nebo sli spat. Usinani se da pomoci spoustou (i prijemnych) zpusobu.

Odpovědět  |   | 
Kari  |  29. 03. 2020 18:05

Takže já si hraju na debil, a podle tebe jsou lidi normální, když si neumí jít lehnout ve stejnou hodinu, jako po celý rok. Kratší o jednu hodinu je jeden jediný den v roce. Takže možná zažijí šok v neděli po změně, pak si přeřídí všechny hodiny a čas je všude stejný. Je deset, kdy chodí běžně spát, tak jde spát. V šest vstane jako každý den a má za sebou 8 hodin spánku, jako každý den v roce. Kde vstává někdo o hodinu dřív? Hlavně že já si hraju na debila

Odpovědět  |   | 
Net  |  30. 03. 2020 07:56

Jo, co je těžkého pochopit na tom, že většina lidí si nenařídí budík v neděli, aby vstala o hodinu dříve a dělá jim problém usnout o hodinu dřív, než byli zvyklí? Statistiky jsou neúprosné, lidem dělá změna času problém a ten se projevuje na nehodovosti, pracovní výkonnosti, nemocnosti i úmrtnosti. Není to nijak dramatický projev, ale je statisticky významný.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  29. 03. 2020 13:37

Lide s miminem, malyma detma v domacnosti se musi prizpusobit casovym 'posunum' i na denni bazi. Dalsi lide spokojene ziji i v tzv. arktickem dni/noci.

Odpovědět  |   | 
Tom  |  30. 03. 2020 15:42

zajímavé, že na dovolené ten posun o dvě, tři, čtyři.... hodiny nikdo neřeší
Já bych to nechal tak jak to je
1. SEČ - nechci v létě světlo ve tři ráno, ale naopak večer
2. letní - nechci v zimě tmu v 9 ráno

jinak je mi to fuk, bez ohledu na období se budím sám před 6 ráno, dělám někdy od 7 někdy od 9 a hodiny 2x do roka přeřídím, ty které to nezvládnou samy.
Děti s tím také nemají problém, frflají při vstávání vždy

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI AT: Těžko uvěřit, že může stát tak málo

SsangYong Korando 1.5 T-GDI AT

Levné auto nutně nemusí vypadat levně. Příkladů bychom v Česku našli hned několik a chybět mezi nimi nesmí ani SsangYong Korando.

včera | Jan Mička | 36 příspěvků
TEST Toyota Land Cruiser 150 Executive: Injekce adrenalinu pro poctivého dělníka

Toyota Land Cruiser 150

Toyota Land Cruiser bude brzy sedmdesátníkem. Verze 150, kterou jako jedinou u nás zastoupení značky oficiálně prodává, dostala řádný upgrade techniky a výkonu. Jak to dopadlo?

20.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

19.  1.  2021 | Jan Mička | 158 příspěvků

Nejčtenější články

České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je extrémně vzácné, slaví 50 let

České kupé ÚVMV 1100 GT předběhlo dobu. Je …

Ne nadarmo se říká zlaté české ručičky. Možná to zní jako fráze, ale přísloví je víc než pravdivé. Přesvědčil se o tom i věhlasný italský designer Giorgetto Giugiaro, když na výstavě IEMA – Člověk a automobil v Praze spatřil v roce 1970 sportovní kupé ÚVMV 1100 GT.

25.  12.  2020 | | 104 N/A
Jindra Lasík
Sportovní autaRetro
Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takto. Stepway s CVT už víc mít nemůže

Nejdražší Dacia Sandero v Česku vypadá takt…

S uvedením ceníků rozjela Dacia i konfigurátor, ve kterém se můžeme kouknout, jak vypadá ta vůbec nejdražší varianta nového Sandera.

11.  1.  2021 | | 80 N/A
Daniel Fuglevič
Dacia SanderoČeský trhCeny
Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být stále levný, ale o víc peněz se říct nebojí

Nový Fiat Tipo dorazil do Česka. Umí být st…

Fiat Tipo prošel omlazením v loňském říjnu a vedle standardních karosářských variant se nám ukázal i jako crossover. Startuje lehce nad 300 tisíci, není ale problém přesáhnout půl milionu.

6.  1.  2021 | | 28 N/A
Vladimír Kadera
České cenyFiat
Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji hodnotí dobový tisk a zkušený majitel?

Tatra 613 je milovaná i nenáviděná. Jak ji …

Dlouhých dvacet let trvala výroba Tatry 603, aerodynamicky pokrokově řešeného automobilu vyšší třídy se vzduchem chlazeným osmiválcem za zadní, poháněnou nápravou. Dost dlouhá doba, aby se vystačilo jen s inovacemi. Uvažovaných nástupců bylo hned několik (603 A, 603 X). Nakonec se nástupcem šestsettrojky stala Tatra 613.

31.  12.  2020 | | 137 N/A
Tomáš Dusil
TatraHistorie
Škoda Scala je novým autem Policie ČR. Zakázku za stamiliony chtěl také Hyundai

Škoda Scala je novým autem Policie ČR. Zaká…

Hatchback od škodovky rozšíří vozový park české policie. Do služby zákona však nenastupuje úplně poprvé.

29.  12.  2020 | | 207 N/A
Daniel Fuglevič
PokutyPolicieŠkoda Scala