Blíží se změna času na letní. Řidičům v Česku dělá problémy, prevence je přitom snadná

Počet dopravních nehod může kvůli změně času stoupnout o více než deset procent. Kritické ale budou i následující týdny.

Tuto neděli nás čeká změna času ze zimního na letní. V neděli 29. března se ve dvě hodiny ráno ručička posune na trojku. Na neděli tak budeme spát o hodinu méně a večer zapadne slunce až před osmou hodinou. Tato pravidelná změna času má neblahý účinek na psychiku a zdraví lidí.

Platforma VIZE 0 tak upozorňuje řidiče na spánkovou deprivaci, ke které může v návaznosti na zkrácenou noc dojít. To, co totiž na první poslech zní jako malichernost, se projevuje na děsivých statistikách. Odborníci z americké University of Colorado spočítali, že během dvou týdnů od změny času, stoupá výskyt smrtelných dopravních nehod o šest procent.

Nejznámější nehoda Tesly odhaluje další fakta. Řidič si za svou smrt mohl sám

Nejznámější nehoda Tesly odhaluje další fakta. Řidič si za svou smrt mohl sám

Nejkritičtější je pak pondělí po víkendu, kdy počet dopravních nehod může stoupnout až o sedmnáct procent. „Řidiči mohou mít problém s vnímáním a vyhodnocováním potenciálně nebezpečných situací a také jejich reakce nemusí být dostatečně rychlé. Skokové zkrácení doby spánku o jednu hodinu narušuje jeho kvalitu, což s sebou následně nese problémy s nedostatečnou mírou pozornosti za volantem,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Problémy se změnou času se týkají i českých řidičů. „V pondělí prvního dubna 2019 to bylo o cca 11 % více škod, ale úterý, středa a čtvrtek po změně času přinesly dokonce více než 20% nárůst škod oproti době před změnou času,“ upozorňuje na kritické dny Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Ke kritickým skupinám patří mladí řidiči do 25 let, senioři a lidé pracující na směny.

Mikrospánek je pořád tichý zabiják. Jak mu předcházet a co dělat, když přichází?

Mikrospánek je pořád tichý zabiják. Jak mu předcházet a co dělat, když přichází?

„Je tedy dobré se před jízdou dospat, udělat si dostatečnou časovou rezervu, během cesty dělat pauzy a cestu také plánovat. Měli bychom mít alternativy v případě nehody nebo kolon na naší trase. V pauzách pomáhá projít se kolem auta nebo protáhnout, dát si kávu a především hodně pít pramenitou vodu. Dehydratace totiž také velmi negativně ovlivňuje řidičovy schopnosti i agresivitu. Známé rady à la otevřené okénko nebo nahlas puštěné rádio či konzumace decilitrů kávy fungují jen krátce a jsou vhodné spíše na probrání řidiče před cílem cesty pro bezpečné dojetí,“ uzavírá Budský.

Platí tedy to samé, co jsme vám psali v článku o mikrospánku. Pokud se tak po nedělní změně času budete cítit rozhození, jděte si lehnout o něco dříve. A buďte ostražití, protože ne všichni berou na rizika spojená se změnou času zřetel.

TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

dnes | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků
TEST Lexus LC 500 Convertible: Úžasný grand tourer a můj jeden velký problém

Lexus LC 500 Convertible

LC 500 Convertible je první kabriolet Lexus s plátěnou střechou. Vychází z osmiválcového kupé, které je samo o sobě zárukou hlubokého jízdního zážitku. Může být kabriolet ještě lepší?

20.  11.  2020 | Jan Mička | 28 příspěvků