Zmatené nové testy v autoškolách: co vlastně prověřují?

Od června letošního roku budou zkoušky uchazečů o řidičská oprávnění probíhat novým způsobem - místo konvenčního zaškrtávání správných odpovědí na předtištěných formulářích budete vybírat správné odpovědi na počítači. S novým technickým řešením ale přicházejí i nové otázky, projít si některé z nich můžete ve cvičném testu na stránkách Ministerstva dopravy.

Některé otázky jsou přinejmenším svérázné, některé pro změnu zbytečně zmatené. Kolega z jiné redakce narazil např. na otázku týkající se dopravních značek, která je vyobrazena na přiložených obrázcích. Jsou na ní zobrazeny značky zákaz odbočení vlevo a zákaz zastavení a otázka zní, co za touto skupinou značek nesmíte udělat. Možnost A) zní Zastavit ani odbočit vlevo, možnost C) Zastavit vozdilo ani odbočit vlevo. Kolega vyhodnotil odpovědi jako rovnocenné a zvolil obě, správná je ale jen možnost A). Lámali jsme si nad tím v redakci hlavu, ale rozdíl mezi odpověďmi A) a C) nám ne a ne dojít. Je pravděpodobné, že nám jej někdo z vás vysvětlí a rádi si jej vyslechneme, ale i když se jistě najde, není to podstatné. Problém je v tom, že otázka je zcela zbytečně matoucí. Zobrazená dopravní situace je zcela triviální a ani podprůměrný řidič by v ní neměl chybovat. V odpovědi na otázku jsme ale chybovali, což napovídá, že s testy něco není v pořádku.

Nepřipomíná vám to něco? Nám ano, školní léta, kdy bylo velmi častým jevem, že v testech mohl uspět jen ten, kdo si nejlépe prostudoval vzorové otázky a odpovědi na ně a ne ten nejznalejší, nejschopnější a nejlépe myslící. Autor testů pro autoškoly zřejmě vyrostl ve stejném prostředí, uteklo mu však, že život je o něčem jiném a naučení odpovědi na zbytečně zmatenou otázku dobrého a sečtělého řidiče nedělá...


Také si s tou otázkou nevíte rady? Pak společně věřme, že u nových testů bude k dispozici přítel na telefonu, možnost 50:50 a pomoc publika...
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 49 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků