Zlatá automobilová vejce? Jsou jimi jednoznačně americké pick-upy

Zlatá automobilová vejce? Jsou jimi jednoznačně americké pick-upy

Která auta byla nejvýdělečnější v poslední době? Tuto otázku se pokusil zodpovědět analytik Max Warburton se svým týmem z Bernsteinova výzkumného ústavu. Po dlouhém zkoumání vydal v Londýně seznam dvanácti vozů, které přinesly svým výrobcům největší zisk. Zachytil v něm období od roku 1990 do dnešních dnů.

Podle Warburtona se vítěznými automobily staly ty, u nichž se podařilo dobře zkombinovat „vysokou cenu, velký objem prodaných vozů a dlouhý čas, po který byly vyráběny, takže se náklady na jejich vývoj a výrobu rozložily do dlouhého období.“ 

Přišel s třemi kategoriemi „dojných krav“: německými luxusními vozy, japonskými sedany střední velikosti a nejlukrativnější podle něho byly americké pick-upy. 

Proč na předních místech nebodovaly drahé vozy značek Ferrari a Aston Martin, či prodejní bestseller VW Golf? V prvém případě byly obrovské marže, ale malé objemy prodejů, v tom druhém případě pak na vině byly nedostatečné marže. 

 

Nejlepší je kombinace vysoká cena a dostatečný objem (BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E) a střední cena a obrovské objemy (Ford F).

 

Závěr Warburtona byl jasný: japonské sedany měly cestu k tučnému zisku obtížnější, kvůli nižším cenám. Pouze Honda Accord a Toyota Camry dokázaly přilákat natolik velký zájem kupujících, aby se dostaly do Bernsteinova seznamu.

Na čelní místa v Top 12 se z německých vozů propracovaly BMW řady 5 a 3, Mercedes-Benz třídy S a E a Porsche 911.

Ale největšími zlatými vejci se staly americké pick-upy. Ford F, Chevrolet Silverado/GMC Sierra a Dodge Ram obsadily s velkým odstupem první tři místa. Od roku 1990 dokázaly vydělat 108 miliard dolarů před zdaněním - zhruba stejnou částku pak přineslo dohromady dalších devět modelů ze seznamu.

Podle Warburtona je ale jisté, že je pryč doba, kdy byl jeden model schopen generovat tak obrovské zisky. "Průměrné prodeje padají. Trh je dnes mnohem více rozdělený, než tomu bylo před pár lety. Je tu více segmentů."

Tucet nejvýdělečnějších aut (od roku 1990):

1. Ford F
2. Chevrolet Silverado/GMC Sierra 
3. Dodge Ram
4. Mercedes-Benz třídy S
5. BMW řady 5
6. BMW řady 3
7. Mercedes-Benz třídy E
8. Lexus RX
9. Jeep Grand Cherokee
10. Honda Accord
11. Porsche 911
12. Toyota Camry
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 59 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků