Zlatá automobilová vejce? Jsou jimi jednoznačně americké pick-upy

Zlatá automobilová vejce? Jsou jimi jednoznačně americké pick-upy

Která auta byla nejvýdělečnější v poslední době? Tuto otázku se pokusil zodpovědět analytik Max Warburton se svým týmem z Bernsteinova výzkumného ústavu. Po dlouhém zkoumání vydal v Londýně seznam dvanácti vozů, které přinesly svým výrobcům největší zisk. Zachytil v něm období od roku 1990 do dnešních dnů.

Podle Warburtona se vítěznými automobily staly ty, u nichž se podařilo dobře zkombinovat „vysokou cenu, velký objem prodaných vozů a dlouhý čas, po který byly vyráběny, takže se náklady na jejich vývoj a výrobu rozložily do dlouhého období.“ 

Přišel s třemi kategoriemi „dojných krav“: německými luxusními vozy, japonskými sedany střední velikosti a nejlukrativnější podle něho byly americké pick-upy. 

Proč na předních místech nebodovaly drahé vozy značek Ferrari a Aston Martin, či prodejní bestseller VW Golf? V prvém případě byly obrovské marže, ale malé objemy prodejů, v tom druhém případě pak na vině byly nedostatečné marže. 

 

Nejlepší je kombinace vysoká cena a dostatečný objem (BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E) a střední cena a obrovské objemy (Ford F).

 

Závěr Warburtona byl jasný: japonské sedany měly cestu k tučnému zisku obtížnější, kvůli nižším cenám. Pouze Honda Accord a Toyota Camry dokázaly přilákat natolik velký zájem kupujících, aby se dostaly do Bernsteinova seznamu.

Na čelní místa v Top 12 se z německých vozů propracovaly BMW řady 5 a 3, Mercedes-Benz třídy S a E a Porsche 911.

Ale největšími zlatými vejci se staly americké pick-upy. Ford F, Chevrolet Silverado/GMC Sierra a Dodge Ram obsadily s velkým odstupem první tři místa. Od roku 1990 dokázaly vydělat 108 miliard dolarů před zdaněním - zhruba stejnou částku pak přineslo dohromady dalších devět modelů ze seznamu.

Podle Warburtona je ale jisté, že je pryč doba, kdy byl jeden model schopen generovat tak obrovské zisky. "Průměrné prodeje padají. Trh je dnes mnohem více rozdělený, než tomu bylo před pár lety. Je tu více segmentů."

Tucet nejvýdělečnějších aut (od roku 1990):

1. Ford F
2. Chevrolet Silverado/GMC Sierra 
3. Dodge Ram
4. Mercedes-Benz třídy S
5. BMW řady 5
6. BMW řady 3
7. Mercedes-Benz třídy E
8. Lexus RX
9. Jeep Grand Cherokee
10. Honda Accord
11. Porsche 911
12. Toyota Camry
 

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků