Zkuste, zda umíte jezdit úsporně

Benzin sice konečně po delší době zlevňuje, ale snažit se o úsporu není k zahození. Vyzkoušejte pár důležitých zásad, které pomohou ušetřit.

Pro dosažení nejnižší spotřeby je ideální, když vůz jede pokud možno konstantní rychlostí. Každé přibrzdění ničí kinetickou energii, za každé zrychlení naopak platíme vyšší spotřebou. Nejdůležitější je umět předvídat. Být prostě v duchu zhruba o kilometr dál, než se nachází automobil. Jedině tak lze už s předstihem přizpůsobit styl jízdy tomu, co za pár okamžiků bude aktuální.

Jedete třeba po ulici a už z dálky vidíte, že půl kilometru před vámi svítí na semaforu zelená. Ta tam samozřejmě nemůže vydržet, než ke křižovatce dojedete, proto už nezrychlujte, ale podle okolností buď sundejte nohu z plynu, nebo vyřaďte na neutrál a doplachtěte k semaforu, na němž už samozřejmě mezitím naskočila červená. Nejvíce se ušetří při jízdě bez zbytečných zastávek, změn rychlosti i směru jízdy, při plynulém projíždění zatáček i stoupání, jemném zacházení s plynem i volantem, prostě při „motýlí noze“. Úkonů ke snížení celkové spotřeby je celá řada.

Samozřejmě, že řada z těch, někdy i technických, které se užívají při soutěžích spotřeby, není pro běžný provoz vůbec vhodná - ale to by bylo o něčem jiném. Pro běžné řidiče je důležitá hlavně jízda zcela plynulá.

Diskuse: Protože chystáme velké téma o úsporné jízdě, budeme rádi, když nám do diskuse napíšete svoje tipy, jak jezdit s nižší spotřebou.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 8 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků