Zkuste, zda umíte jezdit úsporně

Benzin sice konečně po delší době zlevňuje, ale snažit se o úsporu není k zahození. Vyzkoušejte pár důležitých zásad, které pomohou ušetřit.

Pro dosažení nejnižší spotřeby je ideální, když vůz jede pokud možno konstantní rychlostí. Každé přibrzdění ničí kinetickou energii, za každé zrychlení naopak platíme vyšší spotřebou. Nejdůležitější je umět předvídat. Být prostě v duchu zhruba o kilometr dál, než se nachází automobil. Jedině tak lze už s předstihem přizpůsobit styl jízdy tomu, co za pár okamžiků bude aktuální.

Jedete třeba po ulici a už z dálky vidíte, že půl kilometru před vámi svítí na semaforu zelená. Ta tam samozřejmě nemůže vydržet, než ke křižovatce dojedete, proto už nezrychlujte, ale podle okolností buď sundejte nohu z plynu, nebo vyřaďte na neutrál a doplachtěte k semaforu, na němž už samozřejmě mezitím naskočila červená. Nejvíce se ušetří při jízdě bez zbytečných zastávek, změn rychlosti i směru jízdy, při plynulém projíždění zatáček i stoupání, jemném zacházení s plynem i volantem, prostě při „motýlí noze“. Úkonů ke snížení celkové spotřeby je celá řada.

Samozřejmě, že řada z těch, někdy i technických, které se užívají při soutěžích spotřeby, není pro běžný provoz vůbec vhodná - ale to by bylo o něčem jiném. Pro běžné řidiče je důležitá hlavně jízda zcela plynulá.

Diskuse: Protože chystáme velké téma o úsporné jízdě, budeme rádi, když nám do diskuse napíšete svoje tipy, jak jezdit s nižší spotřebou.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 73 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků