Zkusili jsme nový Renault Arkana E-Tech Hybrid 145. Stojí více, ale vrátí se vám to

Renault Arkana se krátce po vstupu na naše trhy stal hitem. Nový hybridní motor má řady zákazníků ještě rozšířit. Zaujme ale?

Renault Arkana vstoupil na český trh v dubnu letošního roku a ihned zaznamenal úspěch. Vsadit na prémiové tvary SUV-kupé a nabídnout je za neprémiové peníze běžným spotřebitelům se prostě vyplatilo. Jeho úspěch však není žádným velkým překvapením, už původní verze auta stojící na základech Dacie Duster se v Rusku stala hitem.

Před vstupem k nám byl vůz přestrojen na modernější základnu modelu Clio, která umožňuje nejmodernější asistenční systémy a hybridní zástavbu výměnou za absenci pohonu všech kol. První jízdy jsme měli již na konci dubna a první test verze TCe 140 EDC jsme vydali v polovině června.

Renault Arkana pro Evropu v obří galerii. Stylovka odhaluje i ceny, nízké nejsou

Renault Arkana pro Evropu v obří galerii. Stylovka odhaluje i ceny, nízké nejsou

Nabídka se nyní rozšířila o očekávanou motorizaci E-Tech Hybrid 145, která do portfolia motorizací přidává honbu za co nejmenší spotřebou. Motorizaci jsme měli možnost přivítat na českém trhu ještě před klasickým novinářským testem. Zastoupení značky si pro nás tak připravilo první jízdy v okolí pražské čtvrti Benice.

Co je nového?

O obřím prostoru na palubě, architektuře přístrojovky z modelu Captur a celkově pobytu na palubě jsme toho napsali už opravdu dost. Nejlepší tak bude se zaměřit na to podstatné, což je nová hybridní motorizace. Zatímco 1.3 TCe 140 a nově příchozí TCe 160 jsou takzvanými mikro-hybridy, jak sama značka označuje 12V architekturu, E-Tech 145 je full-hybrid.

Renault Arkana dorazil do Evropy. Ruský prodejní hit připlul až z Jižní Koreje

Renault Arkana dorazil do Evropy. Ruský prodejní hit připlul až z Jižní Koreje

Jeho základem je atmosférická šestnáctistovka s nepřímým vstřikováním paliva, která teď spoustě lidí chybí v nabídce Dacie Duster. Zde je ovšem ve značně modernizované podobě. Při 5600 otáčkách za minutu produkuje výkon 69 kW (94 koní) a ve 3600 otáčkách zase 148 N.m točivého momentu. Sám o sobě tedy motor není žádným sprinterem.

Full-hybrid vychází z techniky plug-in hybridu, jen má menší baterii pro čistě elektrickou jízdu. Renault má patent na hybrid se dvěma elektromotory, respektive na jeden elektromotor (36 kW) a jeden startér-generátor (15 kW), které doplňují či zcela nahrazují spalovací agregáty. V případě zkoušené Arkany E-Tech 145 je kombinovaný výkon všech motorů 105 kW (143 koní).

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Ani s elektromotory tedy nejde o žádný sporťák. Tvrdou realitu ukazují i dynamická čísla. Z 0 na 100 km/h akceleruje vůz za 10,8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 172 km/h. To z něj dělá nejpomalejší verzi v nabídce, přitom ale není nejlevnější. Je to samozřejmě dané velkou porcí techniky a také udávanou kombinovanou spotřebou 4,8 až 4,9 l/100 km.

V porovnání se základním provedením vozu je pak nutné počítat ještě s omezením kapacity zavazadlového prostoru, i když jen o 33 litrů. Dále je pak hybrid samozřejmě o trochu těžší. V závislosti na výbavě se ale bavíme o hmotnostních rozdílech v maximálně desítkách kilogramů. A maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu je 760 kg namísto 900 kg.

Elektrický Renault Megane už míří na silnice. I přes maskování ukazuje mnohé

Elektrický Renault Megane už míří na silnice. I přes maskování ukazuje mnohé

Energie z brzdění se zadržuje v baterii o kapacitě 1,2 kWh (je u zadní nápravy). Při správném používání je auto schopné jezdit 80 % času po městě na elektřinu a tlačit spotřebu k opravdu nízkým číslům. Jak moc nízkým, jsme zjišťovali během projížďky okolo Benic, kde nás čekala trasa složená z okresních silnic a vesnic.

Seznámení

Papírově nejmenší dynamika při rozjezdech není znát. První slovo má tady elektřina, která dává rozjezdům správný švih a spalovací motor se nerušeně připojuje později. Nerušeně myslím opravdu doslova. Je až s podivem, jak moc automobilky v poslední době zamakaly na odstranění cukání při opětovných startech. Ani Renault není výjimkou.

Renault neuhlídal nový koncept. Uniklo mu znovuzrození legendy z šedesátek

Renault neuhlídal nový koncept. Uniklo mu znovuzrození legendy z šedesátek

Díky tichosti spalovacího motoru v nízkých otáčkách pak ani často nevíte, na který motor jedete. Chybí totiž i otáčkoměr a třeba se zapnutým rádiem rozdíl v nižších rychlostech prostě nepoznáte. Auto je schopné pracovat na elektřinu do rychlosti 75 km/h. Do stejné rychlosti se také můžeme bavit o nějaké slušné dynamice.

Pak už se autu moc nechce a od stovky už opravdu těžce přidává čísla na tachometru, což platí především v kopcích. Po zvolené trase jsme se nesetkali s žádným úsekem s vyloženě špatným povrchem, takže se arkana houpala po krásných silnicích, což jí šlo moc dobře. Občas se sice objevila menší nerovnost, ale s tou si tlumiče hravě poradily.

Renault Captur R.S. Line je v Česku. Teď jako klasický benzin s možností manuálu

Renault Captur R.S. Line je v Česku. Teď jako klasický benzin s možností manuálu

Více pozornosti si při klasickém redakčním testu bude muset vysloužit také převodovka, kterou sama automobilka označuje jako multimódovou. Co si pod tím představit? Dá se chápat jako šestistupňový automat. Blíže jde o dvoustupňovou převodovku pro elektromotor a čtyřstupňovou pro spalovák, které spolu navzájem spolupracují a předávají si práci podle toho, jak to vyhodnotí řídicí jednotka.

Nevidíte tedy ani, jaký je zrovna zařazený stupeň. Auto prostě jede plynule na povel plynu. Jestli bych měl chování převodovky k ničemu přirovnat, byla by to převodovka CVT, ovšem bez hlasitého projevu vytočeného motoru, který se u arkany dostavil zřídka a pouze ve vyšších rychlostech. V každém případě platí, že soustrojí pracuje velmi jemně.

Renault představuje Captur jako klasický hybrid. Úsporný umí být i bez kabelu

Renault představuje Captur jako klasický hybrid. Úsporný umí být i bez kabelu

Okruh dlouhý přes padesát kilometrů jsme překonali se spotřebou 5,1 l/100 km. Většinou šlo o pohodové tempo s občasným zkoušením potenciálu vozu v kopci. Jestliže měl tedy kolega Richard problémy dostat se s motorem TCe 140 na šest litrů, tady bude tabulkové udávaná hodnota 4,9 l/100 km reálná.

Tohle je verze přesně pro lidi, kterým se auta tohoto typu líbí, ale nepotřebují se před ostatními předvádět s dynamikou, jsou to pohodáři a koukají i na spotřebu. Vlastně mi naladěním motoru silně připomíná BMW X6 xDrive30d. Samozřejmě ale, že jízdní vlastnosti jsou někde úplně jinde.

Motorizace E-Tech 145 je druhou nejdražší v nabídce. Za základní výbavu Zen dáte při započítání aktuálního bonusu 640.000 Kč, oproti TCe 140 EDC jde tedy o příplatek 20.000 Kč. V námi zkoušené variantě R.S. Line (mimochodem se skvělými sedadly) už se bavíme o autě za 778.000 Kč. Přijde vám to hodně? Arkana je hitem, tisíce dalších lidí jsou s tím tedy v pohodě. Více se vozu budeme věnovat v běžném redakčním testu.

Renault Arkana – technická data a české ceny
Motor TCe 140 EDC Tce 160 EDC E-TECH Hybrid 145
Zdvihový objem [cm3] 1333 1333 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší (systémový) výkon [kW/min] 103/4500-6000 118/5500 105/-
Točivý moment [N.m/min] 260/1750-3500 270/1800-3750 148/3600 (spal. motor)
+205 (elektromotor)
+50 (start-generátor)
Převodovka 7A 7A sekvenční Multi-mode
Max. rychlost [km/h] 205 205 172
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 9,1 10,8
Spotřeba [l/100 km] 5,8-5,9 5,8-5,9 4,9-5,1
Provozní hmotnost [kg] 1411-1477 1422-1488 1510
Akční cena Zen [Kč] 620.000 - 640.000
Akční cena Intens [Kč] 685.000 715.000 705.000
Akční cena R.S. Line [Kč] 758.000 788.000 778.000
Ceny jsou v rámci současného zvýhodnění až 60.000 Kč.  

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků