Zkušenosti: VW Sharan 1,9 TDI 4 Motion Highline +chiptuning

Volkswagen Sharan, Seat Alhambra a Ford Galaxy jsou tři bratříčci různých výrobců. Jak se jezdí se Sharanem, jaké má výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v naší pravidelné rubrice Zkušenosti.
Zkušenosti: VW Sharan 1,9 TDI 4 Motion Highline +chiptuning
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Jízdní dojmy a pocity
  3. Interiér, výhrady
  4. Srovnání, závěr, hodnocení, technické parametry

Autorem článku je čtenář známý v diskusích jako X12345678.

Základní popis

Inovovaná verze VW Sharan je spolu se sourozenci Fordem Galaxy a Seatem Alhambra na trhu od roku 2000. Proti původnímu modelu z roku 1994 se změnila přední i zadní část karosérie, byla přepracována nosná struktura karosérie pro zvýšení pasivní bezpečnosti, vůz dostal nové motory 1,9 TDI-PD o výkonu 66 nebo 85 kW a zážehový V6 150 kW, který nahradil původní VR6. Motory 1,8 Turbo 110 kW a 2,0 85 kW zůstaly v nabídce beze změn.

Všechny Sharany se od inovace dodávají buď s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou nebo k zážehovému dvoulitru lze objednat i čtyřstupňový automat Tiptronic, ke všem ostatním s předním pohonem pak pětistupňový Tiptronic. Vozy s motory TDI 85kW a V6 se dodávají i ve verzi 4x4 s pohonem všech kol prostřednictvím spojky Haldex, a sice výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Zatímco inovace v roce 2000 zasáhla exteriér vozu jen částečně, zásadní rekonstrukci zaznamenal interiér vozu, zejména přístrojová deska, sedadla a výplně všech dveří.

Sériovou výbavu všech modelů tvoří ABS s elektronickým rozdělením brzdného účinku, manuální klimatizace, čelní airbagy, radiopřijímač s CD přehrávačem a 8 reproduktory, přední výškově nastavitelná sedadla a zadní vyjímatelná, nezávisle posuvná sedadla, výškově i podélně nastavitelný volant, centrální zamykání, kola rozměru 195/65R15RF na plechových discích atd. Vozy s motory TDI mají z výroby osazen i naftový přihřívač, protože TDI pohonná jednotka nevydává dostatek tepla pro vytápění interiéru v chladném počasí.

Testovaná šestimístná verze Highline je nejvyšší úrovní výbavy a obsahuje v sérii například elektricky ovládaná skla všech dveří, přední mlhová světla, čalounění sportovních sedadel a dveří volitelně v kůži nebo v kombinaci kůže+Alcantara, otočná přední sedadla, chromovaná ramínka a výklopné „letecké“ stolky na opěradlech předních sedadel, vykládání přístrojové desky a dveřních výplní imitací kořenového dřeva, alarm s dálkovým ovládáním, kola z lehkých slitin o rozměru 215/55 R16W (Dunlop SP Sport 2020E), šest kruhových přístrojů na přístrojovém štítu a palubní informační systém spojující palubní počítač a diagnostiku základních stavů vozidla – hlídání vnějšího osvětlení, provozních náplní, servisních intervalů, provozních závad atd. Všechny informace zobrazuje systém v českém jazyce.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Varianty 4 Motion TDI i V6 pak kromě již zmíněného pohonu všech kol mají výrazně výkonnější brzdy s mohutnými ventilovanými kotouči vpředu i vzadu a sériově dodávaný stabilizační systém ESP.

Testovaný vůz pak měl další výbavu, mimo jiné navigační systém GPS s barevným monitorem a rozhlasovým přijímačem velmi slušné kvality, DSP a 10 reproduktorů, vyhřívaná přední sedadla a vyhřívané čelní sklo, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, boční airbagy, kryt zavazadlového prostoru, závěsnou síť v zavazadlovém prostoru, nezávislé naftové topení s programováním, parkovací asistent vpředu i vzadu, zatmavená skla, xenonové světlomety, tempomat, tažné zařízení a další výbavu, čímž cena vyrostla proti základní verzi o zhruba 380 000 Kč.

Jaký je?

U VW si jsou dobře vědomi postavení tohoto vozu na rozhodujících trzích i toho, že vlastně jejich trojčata (= Sharan, Galaxy, Alhambra) mají jediného přímého konkurenta „evropského typu“  a tím je Renault Espace a tomu přizpůsobili jak výbavu, tak cenovou a modelovou politiku. Skutečných konkurentů je samozřejmě více a s většími ambicemi než poněkud drahý, i když velmi vydařený Espace.

Sharan je půdorysně sice téměř shodný s Passatem, je však postaven na podlahové plošině s motorem vpředu napříč a rozvorem 2840 mm. Tím získal i přes poměrně malou celkovou délku slušný ale nikoli rekordní vnitřní prostor a ve spojení s dobře propracovaným zavěšením kol, relativně tuhým odpružením s plynokapalinovými tlumiči Sensatrack výborné jízdní vlastnosti a přitom příjemný jízdní komfort.

V zatáčkách nemá proti „normálním“ osobním vozům  významný handicap, výborně brzdí a i s původním softwarem řídící jednotky motoru TDI-PD je poměrně dynamický při více než přijatelné spotřebě. Chvála na adresu jízdních vlastností ale patří především modelu 4 Motion. U modelů s předním pohonem kromě V6 jsou méně dimenzované brzdy, které po zahřátí rychle „vadnou“ a při rychlé jízdě po nerovné vozovce v zatáčkách mají přední kola tendenci ztrácet kontakt s vozovkou, odskakují. Provedení s pohonem všech kol těmito neduhy netrpí a jeho podvozek je vyladěn zcela jinak a bez znatelných chyb. Do jaké míry se na tom podílí širší šestnáctipalcová kola či zda jde o úplně jiné nastavení podvozku se mi nepodařilo vypátrat.

Servisní interval včetně výměn oleje je 50 000 km nebo jednou za dva roky. To ovšem předpokládá použití oleje pro prodloužené výměny, který u VW označují 506.01 a mimo servisní síť značky jej ani v západní Evropě až na výjimky nekoupíte, na to je třeba pamatovat včas. To platí i pro motory TDI-PD s původními termíny výměn oleje (15 000 km nebo jeden rok), které rovněž potřebují pro mazání speciální olej 505.01, jehož „dostupnost“ je identická. Výrobce povoluje do náplně v motoru dolít nejvýše 0,5 litru plně syntetického oleje, který normu 50x.01 nesplňuje.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sharan má tři řady sedadel.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Jízdní dojmy a pocity
  3. Interiér, výhrady
  4. Srovnání, závěr, hodnocení, technické parametry
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků