Zkušenosti: Daewoo Matiz po deseti tisících

Nyní je v prodeji Matiz II, který doznal několik změn zvenku i zevnitř a rozšířila se výbava. Nejvíc kritizovanou změnou se stala absence cyklovače stěračů. Mé zkušenosti se týkají první verze.
Zkušenosti: Daewoo Matiz po deseti tisících
Seznam kapitol
  1. Vzhled, motor, technické parametry
  2. Spotřeba, interiér, brzdy, zhodnocení

Autorem článku je čtenář říkající si Zabíječ.

Daewoo Matiz mě lákal už od prvních dnů jeho prodeje v ČR. V té době jsem jezdil desetiletým Opelem Kadett 1.6 GTi, který nenechal peněženku chvilku na pokoji. Neustálé opravy mě donutily sáhnout po první výhodnější koupi jiného auta, ale ne tak docela jiného. Daewoo Nexia sedan 1,5 GLE měla s Kadettem hodně společného. Naštěstí to nebyla poruchovost. Dva roky jsem s tímto autem pojezdil bez závad a pak konečně přišel na řadu Matiz. Nexia na protiúčet posloužila jako dobrý základ ceny Matizu. Moje oblíbená barva je červená, takže stačilo vybrat výbavu. Centrál a okna (přední) v elektrice byly mým požadavkem a tomu odpovídala výbava SE. K této výbavě jsem doplnil hagusy, autorádio a gumové koberce a stal jsem se šťastným majitelem mého vysněného „mikro MPV“.

Výbava SE proti S zahrnuje navíc centrální zamykání, přední okna v elektrice, digitální hodiny, otevírání kufru z místa řidiče, tónovaná skla (velmi slabě), nárazníky v barvě karoserie, pneu 155/65 R13 místo 145/70 R13 a kryty kol. Dříve byly ve výbavě SE i mlhovky. Za příplatek je k dispozici další výbava: posilovač řízení, ABS, airbag řidiče a spolujezdce, klimatizace, stříška nad zadní sklo, hliníková kola a další drobnosti. Bohužel (to považuji za velký nedostatek) nelze Matize vybavit tažným zařízením.

Moje zkušenosti s tímto autem nejsou nijak velké, ale za téměř deset tisíc kilometrů jsem ho už trochu poznal. Nejdřív několik údajů výrobce.

Technická charakteristika:

  • Motor: 0,8 Mpi
  • Typ motoru: 3válcový SOHC
  • Zdvihový objem: 796 cm3
  • Vrtání x zdvih: 68,5 x 72
  • Kompresní poměr: 9,3 : 1
  • Maximální výkon: 38/51 kW/k při 5900 otáčkách
  • Maximální točivý moment: 68,6 Nm při 4600 otáčkách
  • Palivo: min BA 91, doporučeno BA 95

Výkon a spotřeba:

  • Maximální rychlost: 144 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 17 s
  • Spotřeba ve městě: 7,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,1 l/100 km
  • Spotřeba kombinovaná: 6,1 l/100 km
  • Emise: 160 g/km

Podvozek:

  • Řízení: hřebenové
  • Brzdy přední: kotoučové
  • Brzdy zadní: bubnové
  • Zavěšení přední: vzpěra McPherson
  • Zavěšení zadní: samostatná vlečná ramena
  • Disky:  4,5J x 13
  • Pneumatiky: 155/65 R13

Rozměry a kapacita:

  • Míst k sezení: 5
  • Délka: 3495 mm
  • Šířka: 1495 mm
  • Výška: 1485 mm
  • Rozvor kol: 2340 mm
  • Rozchod kol (pření/zadní): 1315/1280 mm
  • Minimální poloměr otáčení: 4,5 m
  • Objem plné palivové nádrže: 38 l
  • Objem zavazadlového prostoru: 167 l
    se sklopenými zadními sedadly: 624 l
  • Pohotovostní hmotnost vozidla: 778 kg
  • Celková hmotnost vozidla: 1230 kg

Vzhled

Vzhled je podle mého názoru originální a perfektně odpovídající velikosti. Každý ať si udělá svůj názor. Se vzhledem souvisí i znečišťování karoserie. Originální přední plastové zástěrky jsou dosti krátké a hlavně úzké, takže po projetí jakoukoliv špínou ji máte na dveřích a někdy i na střeše. Se špínou se setkáte i když půjdete otevřít kufr, tam se umazání rukou nevyhnete. Pokud kufr odemykáte klíčem, je třeba použít dost síly. Lepší je použít otevření od řidiče.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Motor

Všude už bylo napsáno, že motor je na svůj objem velmi vitální a navíc se vám odmění uspokojivou spotřebou. Tato tvrzení mohu potvrdit. Zvláště když není auto zatíženo, stává se z Matizu „pirát silnic“. Zrychlení na stokilometrovou rychlost je zcela bez problémů, motor jde se sytým zvukem hezky „za plynem“. Tah motoru je dobrý v celém pásmu otáček a rozjet se dá bez problémů na volnoběh nebo na dvojku. Motor má na volnoběh dost velké vibrace, které roztřesou celé auto. To se trošku zlepšilo po výměně svíček za tuningové od Brisku.

Převody jsou dobře odstupňovány a tak je i po přeřazení dostatek výkonu k další akceleraci. Horší už je to s řadící pákou. Nevím, zda řazení nazvat nepřesným, zatím každý kdo s mým Matizem jel, trefil všechny rychlosti zcela bez problémů. Řadící páka má dost dlouhé dráhy a při jejím přesouvání překonává několik odporů, jako by chodila po železech. Od nich vznikají rázy, které jsou cítit v ní a hlavně u nohou spolujezdce. Kdo přesedne ze silnějšího auta, bude si muset zvyknout, že dvojka končí někde u 65 km/h, což je dost málo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, motor, technické parametry
  2. Spotřeba, interiér, brzdy, zhodnocení
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků