Zkušenosti: Citroen Xsara Break 1,6 16V Happy

Citroen Xsara Break Happy je dobře vybavený kombík za zajímavou cenu. Jaké jsou jeho další vlastnosti, jak jezdí a jak je s ním spokojen jeden z našich čtenářů se dozvíte v našem testu.
Zkušenosti: Citroen Xsara Break 1,6 16V Happy
Seznam kapitol
  1. Zařazení, výbava, motor, jízdní vlastnosti
  2. Interiér, pohodlí, prostor, několik zvláštností
  3. Srovnání s konkurencí, naměřené hodnoty, technická data

Autorem článku je čtenář známý v diskusích jako X12345678.

Nižší nebo nižší střední třída?

Kam s ním? Nerudovská otázka v tomto případě míří ke kategorii tohoto vozu. Vezmeme-li v úvahu obvyklé parametry, tj. délku, rozvor a motory, lze Xsaru Break zařadit do nižší i nižší střední třídy, v řadě Citroenů zapadá mezi C3 a C5, v porovnání s bratranci z PSA, Peugeotem 206 SW a 307 SW má blíže k menšímu z nich a rovněž nenabízí výběr motorů typických klasiků nižší střední třídy (mimo sportovní verze třídveřového modelu končí nabídka zážehových motorů verzí 1.6, což není pro nižší střední třídu typické) a je i trochu menší.

Jaká je?

Francouzský kombík po lehkém faceliftu nabyl co do výrazu přísnější tvář. Inovovaná verze v akční variantě Happy má vynikající základní výbavu, kterou tvoří centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů (přední, boční, hlavové), ABS, manuální klimatizace, palubní počítač, ovládání rádia pod volantem, kola rozměru 195/55 R15, elektrické ovládání oken a zrcátek i přední světlomety do mlhy. K tomu lze objednat ESP, tempomat, ultrazvuková čidla pro couvání, metalízu, automatickou klimatizaci, satelitní navigační systém a řadu dalších možností. Testovaný vůz je v základní výbavě s pořizovací cenou 494 tisíc korun. Sériová výbava tohoto vozu je skutečně mimořádně bohatá a nemá na trhu významnou konkurenci. Xsara Happy se nabízí s motory 1,4 55kW, 1,6 16V 80kW, 2,0HDI 66kW a 2,0HDI 80kW.  

Mimo tento akční model lze Xsaru koupit i ve verzi 2,0 16V (120kW, jen pro verzi 3D) a též provedení s historickým, líným ale extrémně trvanlivým motorem 1,9D 51 kW. 

Dovozce poskytuje na vůz roční záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů, lze však připlatit (!) o rok delší záruku Garance +, která je však omezena počtem ujetých km pouhých 50 000 nebo 100 000 (podle výše příplatku). Tato volba trochu působí dojmem, že si výrobce příliš nevěří, protože 50 000 km není u referentských vozů v dnešní době nijak mimořádný roční výkon a cena za „vylepšenou“ garanci 9 490 Kč nebo 13 990 Kč je rozhodně nezanedbatelná.

Servisní interval je 20 tisíc km nebo jednou za rok. K tomu je navíc ještě sice bezplatná ale v dnešním letopočtu již těžko odůvodnitelná povinná garanční prohlídka po ujetí prvních 1500-2500 km. Opět se naskýtá dojem, že si výrobce s kvalitou montáže a předprodejního servisu nedůvěřuje a obtěžuje novopečeného majitele vozu nařízenou návštěvou servisu hned po pár stovkách kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zvenku je kombi docela pohledné.

Vyjíždíme

Testovaná verze Break se 16V motorem 1,6 litru o výkonu 80 kW příliš nenadchne. Pohonná jednotka sice s poměrně lehkým vozem zpočátku příjemně „cvičí“, ale po překonání rychlosti 70 km/h se začíná projevovat podivná vlastnost, kdy výrazně zabírá pouze při sladění míry sešlápnutí plynového pedálu s aktuálními otáčkami. Pokud při zrychlování např, na čtvrtý rychlostní stupeň okolo 80 km/h sešlápnete pedál plynu více než motor zvládne, vůbec nic se neděje a auto začne zrychlovat, až když uberete. Pro neznalého je to překvapení, jde si na to sice zvyknout, ale ještě lépe se tomu po přesednutí do jiných vozů odvyká.

Na druhou stranu je motor poměrně střídmý a při lehce svižné jízdě lze udržet spotřebu kolem 6 l/100 km. Zapomenete-li ovšem na výše popsané specifikum a začnete se snažit zrychlovat například na pětku nebo naopak podřazovat a motor vytáčet, letí v obou případech spotřeba nahoru až k 10 litrům. Po zkušenostech s tímto motorem bych rozhodně doporučil zájemcům o Xsaru připlatit rovných 50 tisíc Kč za stejně výkonnou variantu HDI. Zbavíte se tím popsaného problému, ušetříte na palivu a auto se bude rozjíždět z klidu, aniž byste hledali úzké pásmo mezi přidušeným motorem a prokluzem hnacích kol. Zůstanete-li u motoru 1,6, pak jeho asi největším kladem je příjemná dobře tlumená akustika, je skutečně velmi tichý až do otáček cca 4000/min.

Další zvláštností jsou jízdní vlastnosti. Pokud před zatáčkou podřadíte na takový stupeň, aby motor byl v mírném tahu, je vše v naprostém pořádku, Xsara se chová mírně nedotáčivě. Jinak tomu ovšem je, musíte-li v zatáčce ubrat nebo pokud se pokusíte projet zatáčku na pátý rychlostní stupeň, kdy motor nemá potřebný tah. V tom okamžiku Xsara předvede spektrum neklidných pohybů všemi směry a ponechá řidiči bohatou dávku příležitostí ji skutečně „řídit“. A k jízdním vlastnostem ještě jedna douška: při přímé jízdě pod plynem má auto tendenci jet znatelně doleva, uberete-li, okamžitě zamíří na opačnou stranu. Vzpomínám, že podobné jízdní vlastnosti jsem si užil kdysi u Škody Favorit jedné z prvních sérií.

Klepněte pro větší obrázek
Motor má podivné chování při akceleraci.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zařazení, výbava, motor, jízdní vlastnosti
  2. Interiér, pohodlí, prostor, několik zvláštností
  3. Srovnání s konkurencí, naměřené hodnoty, technická data
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků