Zkušenosti: bájných 300 km/h za volantem Audi RS6 Avant

Zkušenosti: bájných 300 km/h za volantem Audi RS6 Avant

Kapitoly článku:


Konečně v pohybu

Při normálním používání v běžném silničním provozu je jistě příjemná ochota zrychlovat kdykoli bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň, což u takového motoru není nic podivného. Příjemným překvapením byl ale údaj palubního počítače o spotřebě paliva. Zatímco předchozí zkušenost s S6 Avant byla taková, že pod 15 litrů/100km jet prakticky nešlo a s „motýlím dechem“ na pedálu plynu spotřeba jen neochotně poklesla někam k hodnotě 14 litrů, zatímco rychlost 200 km/h už znamenala nárůst na hodnoty okolo 17 l/100 km, RS6 se při mírném zacházení chová výrazně střídměji.

Po 50 kilometrech plynulé jízdy mimo dálnici ukazoval palubní počítač spotřebu 10,2 l/100 km a po dalších 50 km na dálnici při rychlosti do 160 km/h se údaj ukazatele průměrné spotřeby ustálil na hodnotě 12 l/100 km. Při následném dovádění s využitím plného potencionálu motoru i brzd se spotřeba pohybovala mezi 18 až 27 l/100 km.

 
RS6 dokáže opravdu překvapit, zejména maximální rychlostí

U tak výkonného vozu je ale škoda nevyužít toho, co opravdu „umí“. Tam už je to ale se spotřebou logicky zcela jinak. Sešlápnutí plynového pedálu automobil katapultuje dopředu naprosto brutálním způsobem a přestože výrobce uvádí, že maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, u zkoušeného vozu se žádné omezení nekonalo a automobil výrazně zrychloval až do 290 km/h. Za touto hranicí již méně výrazně až do hodnoty necelých 310 km/h (!). To potvrzuje i zkušenost s výše citovaným vozem S6 Avant, který také jezdil výrazně rychleji než „papírových“ 250.

Pokud máte obavy z přehnaného optimismu rychloměru, pak je lichá. Opakované měření času na letmém kilometru při tempomatu nastaveném na 240 km/h dalo průměrnou hodnotu 15,06 s. To reprezentuje rychlost 239 km/h. Přesnost takového měření sice není závratná, ale jistou informaci dává.

Mimo dálnici bylo nezapomenutelným zážitkem užívání si výkonu motoru, brzd a stejně tak vlastností upraveného podvozku. Tento automobil umožňuje skutečně bleskové předjíždění na minimální vzdálenosti. Jeho dynamika však může ostatní řidiče zaskočit a způsobit jim nejedno leknutí. Důležité je s tímto momentem počítat, a za volantem tak dynamického vozu si počínat rozumně a ohleduplně – zvlášť k ostatním. Těm to může pomaleji nejen jet, ale v některých případech i myslet.

 
I přes civilní vzhled tohoto audi si s ním opravdu dosyta užijete

Závěrečné hodnocení

RS6 je technicky mimořádný automobil civilního vzhledu. To sice může být terčem kritiky, nicméně není to hlavní věc, kterou bych mu vyčetl. Zcela jistě to byl i záměr konstruktérů. Má skvělé jízdní vlastnosti, kupodivu přijatelnou spotřebu paliva a nabízí báječné zážitky.

Co se mi líbí méně, je převodovka. Podotýkám, že nejsem přítelem automatů. I když je zde logika řazení dotažená k značné míře dokonalosti, přeci jen mezi 200 až 260 km/h nacházíme pásmo, kdy o 110 koní slabší motor v Audi S6 nabízí s manuální převodovkou stejnou, ne-li lepší dynamiku a ochotu akcelerovat.

V případě RS6 pak znamená jeho výroba v limitované sérii 5000 ks jistý průlom, protože poprvé u této značky je verze RS nabízena i jako limuzína. Dříve byla k dispozici pouze jako kombi Avant. Limuzín bude vyrobeno pouze 500 ks.

 
Poprvé je RS6 k dispozici kromě kombi Avant i jako limuzína

RS může  být i docela dobrou investicí. Původní model RS2 před 10 lety nabídl v karosérii Audi 80 Avant špičkový přeplňovaný pětiválec 2.2 l s výkonem 232 kW/315 k, vyladěným s pomocí techniků od Porsche. Ten se dnes prodává za cenu vyšší než byla původní, v nedávné době vyráběná a dnes již doprodaná omezená série RS4 Avant také na ceně neklesá. Dá se proto předpokládat, že malá série vozů RS6 také nebude podléhat časové degradaci ceny, spíše naopak.

Vlastníte automobil, s nímž máte zkušenosti, o které byste se chtěli podělit s ostatními čtenáři? Neváhejte a přispějte do této čtenářské rubriky. Články jsou samozřejmě honorovány. V případě zájmu kontaktujte redakci.

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud