Zkoumali jsme, jak funguje nejchytřejší křižovatka v Česku

29 komentářů

Dostál Václav
25. prosince • 13:29

Co je na té křižovatce chytrého? Indukční smyčky, infračidla, tramvajové detektory, se v Ostravě používají alespoň už 25let!

Starý pán
25. listopadu • 8:16

Co je to za módu označovat silnice první třídy jako 1/34? To se teď zrodila nějaká nová generace tupých novinářů nebo co?
Silnice první třídy se už několik desetiletí značí jako I/34, tedy římská jedna lomeno 34.

Driver
24. listopadu • 11:26

K tomu zavedenému opatření asi z principu nic nemám, snad jen to, že těm automatům moc nevěřím z hlediska životnosti. Chvíli to bude šlapat dle čidel a pak jednoho dne to pojede jak kolovrátek. Byly doby, kdy byla zelená vlna na průjezd každého druhého města, byly doby, kdy byly semafory v noci vypnuté zcela, byly doby, kdy lidi respektovali značky Stop... No a dnes už je na naprosté většině křižovatek se semafory obyčejný cyklus který nezohledňuje vůbec nic a jede pořád dokola 365dní v roce. Možná se ale ukazuje, jak jsou dnešní řidiči v autoškolách vedeni. "Nesmíš překročit rychlost, za to je trest smrti" a zbytek je jedno... Dokud nespadne závora, vjedou pod pendolíno, dokud je nezastaví semafor, neumí dát přednost a vjedou i pod tramvaj s vysvětlením "nevšiml jsem si" Takže ten semafor je sice dobře, ale problém je zcela jinde. Nevěnování se řízení. Všichni to ví a ministr dopravy jen podepisuje zakázky na profinancování prostředků. Nějaká koncepce snížení nehodovosti neexistuje. Akorát existuje koncepce, kdo neměří, není dopravák.

Dostál Václav
25. prosince • 13:32

Máte o provozu řadičů na křižovatkách, zcela mylné představy!

Dodo
24. listopadu • 21:03

S tou výukou v autoškole souhlas. Syn má čerstvě řidičák a trvalo mi 2 týdny a 1 velmi krizovou situaci než pochopil, že značka přednost v jízdě znamená dej přednost v jízdě. Prý ho v autoškole učili, že na značku přednost v jízdě může jet. I když do křižovatky nevidí.
A co předvedl na kruhovém objezdu mne stálo 2 roky života.

Míra
24. listopadu • 22:06

Sám vidíš, že autoškola není všemocná, za pár lekcí stihne dát jen základy, víc se nedá. Člověk se učí celý život.

trn
25. listopadu • 6:46

Ale dá... minulým generacím to stačilo, a jestliže tam dneska chodí převážně blbci, tak s tím kvalita výuky i zkoušek musí počítat a přizpůsobit se. Jestliže si z autoškol někdo udělá holubník a průchozí pokladnu, tak se pak nesmí divit následkům - to ovšem není vina obecného principu, ale jeho konkrétního naplnění.

Míra
25. listopadu • 12:01

Já jsem přesvědčený, že z autoškol vycházejí stále stejní lidé. Jen si musejí uvědomovat, že dnes je daleko větší provoz a silnější a rychlejší auta, tudíž musejí o to víc jezdit opatrněji a bude jim trvat déle, než získají jistotu. Pokud si to neuvědomují, tak je to chyba v nich (respektive v celé dnešní společnosti) a ne v autoškole.
Nebo obecně - pokud máme dojem, že dnešní mladí lidé jsou převážně blbci (že jim nestačí to, co stačilo minulým generacím), tak je opět chyba v celé společnosti (tedy i v nás) - kam jsme společnost dovedli a jaké lidi vychováváme a měli bychom se zamyslet nad sebou, ne očekávat od autoškoly, že to za nás vyřeší (to samé platí i ve školství).

N.
24. listopadu • 16:07

Naprosto přesně. Rychlost, čtvrt promile a parkování bez placení zabíjí (všechny maminky, kočárky, koťátka a štěňátka), to ostatní je fuk, to nikoho nezajímá, protože to zavání prací a dokonce i skutečným mozkovým myšlením. Doby respektu ke STOPce si ještě pamatuju, zároveň si ale taky pamatuju, že STOPku člověk potkal jednou za čas a opravdu jen tam, kde se stejně muselo zastavit. Dneska jsou všude a především tam, kde je vidět stovky metrů na všechny strany, takže se není čemu divit, že je nikdo nerespektuje.

kamera11
24. listopadu • 11:43

.....pomohlo by, například, kdyby v TV dávali před hlavní pořad upoutávky (jako by reklamu), na různá upozornění ze silničního provozu (řízení na křižovatce, semafory, jízda po dálnici v pruzích). Věřím, že MNOHO řidičů už na mnohé zapomělo, nebo si pravidla silničního provozu už sobě přispůsobila. Opakování není nikdy na škodu. K těm reklamám, co nás deně otravují, by to klidně mohlo sednout. Televize (všechny) by to mohli brát jako něco co udělají pro lidi (i oni jezdí autem), nebo by na to mohl přispět stát. Určitě by to nebyly vyhozené peníze. Stálo by za to toto alespoň zkusit ...........

Peter
24. listopadu • 13:33

Příklad jak by to dopadlo : Mámo zavolej až skončí ten BESIP, já si ještě skočím pro pivo, než ten film začne.😁

Martin
24. listopadu • 15:24

a nebo by to dopadlo: "hmm zajímavé to jsem nevěděl a už vím jak na to...."

Standa
24. listopadu • 11:07

Pět milionů je docela malá částka za úpravu,která bude chránit lidské životy a majetek. Kolik stát vyhodil peněz za Passaty co nahání a buzerují za "nebezpečných" 150 km/h. Dejte peníze do semaforů a bude líp.

N.
24. listopadu • 15:57

Nahání, buzerují a bohužel i zabíjejí, viz ten motorkář, co ho sundali, když se otáčeli za nějakým hrůzostrašným pirátem...

pet
24. listopadu • 11:05

neco takoveho by si zaslouzila i videnska v praze kde byly vytvoreny nesmyslne okruhy misto krizovatek s ulicemi dobronicka a kunratickou spojkou. kvuli okruhum jsou tam neustael kolony kdy se hlavni krizi s vedlejsi a hlavni to bokuje

Peter
24. listopadu • 13:21

Hloupost, neschopnost, či neohleduplnost řidičů!!!! Na kruhovém objezdu NEEXISTUJE hlavní a vedlejší silnice. Je to dáno i značkou " Dej přednost v jízdě!" z každého směru.

John Doe
24. listopadu • 11:35

Netvrdim, ze na kruhakoch nevznikaju zapchy, ALE....Je to neschopnost vodicov jazdit po kruhaku spravne. Keby kazdy vcas vyhodil smerovku, priechodnost by sa vyrazne zlepsila.Dalsia vec je, ze v oblasti, ktoru spominas, je jeden konkretny kruhak, kde zapchy sposobuje vyhradne idiotske riesenie prilahlej krizovatky - Na Jelenach/K Hrncirum/Cihilska - prave na Cihilskej mas krizovatku, do ktorej priamo ustia dva odvadzace z dialnice, a hned za nou mas velku autobusuvu zastavku, do ktorej sa autobusy dostanu len krizovanim pruhu, ktory je pokracovanim odbocky z dialnice.Vysledok? Kruhak sa zastavi.

Antiautomat
24. listopadu • 9:28

...takze vlastne pricina tohoto celeho cirkusu je nedodrziavanie znacky STOP-daj prednost v jazde. No co, ked su uz ludia natolko blbi, musia nastupit pocitace a stroje.

Petr K.
24. listopadu • 10:01

Na blbce platí jen betonové zátarasy, nebo tank naštorc. Jenže spolu s blbci jezdí po silnici i normální lidi a těm funguje ohleduplnost, takže ony zábrany by jim křivdily. Holt se musíme smířit s tím, že líp bude až v Nebi, do té doby je třeba se řídit poněkud paranoidní zásadou doporučenou jedním vyštudovaným psychiatrem: jestli chcete přežít, musíte předpokládat, že ostatní lidi jsou ještě větší svině než vy.

JirkaK
24. listopadu • 9:37

To je moc jednoduchý pohled, hodný dopravního policisty. Je logické, že když bude klasická křižovatka na dvou silnicích první třídy s hustým provozem, bude problém a jinak než semafory se to řešit nedá.

David
24. listopadu • 9:51

Zajimalo by me,proc si myslite ze vsichni dopravni policiste jsou tupci ?? Podotykam ze nejsem policista....

JirkaK
24. listopadu • 11:47

Možná znáte křižovatku silnic I/35 a I/33 (jestli ty čísla nepletu) na okraji Hradce Králové u ČKD. Dnes je tam kruhový objezd, dříve tam byly semafory. Ty se na noc vypínaly, nebo se občas porouchaly, a potom se tam děly strašný věci. Od Hořic a od Hradce na silnici 35 byly stopky, a ty každou chvíli někdo projel a BUM. Názor dopravní policie - viník je řidič, nerespektoval značku STOP. Vyřízeno. Ano, podle zákona má pravdu. Na druhou stranu - od té doby co je tam kruhák, nestalo se tam nic vážného. Zkrátka - spousta lidí kteří to tam neznali si vůbec neuvědomili, že jedou po vedlejší - silnice pokračuje dál za křižovatku. Ano, je to jejich chyba, ale pokud jde postavit křižovatku tak, aby se ta chyba nestala, je to přece lepší pro všechny, ne?
A druhá věc je, že na frekventovaném křížení dvou silnic první třídy je prostě tak hustý provoz, že vyjet z té stopky bez řízení semafory je prostě regulérně o držku.

JirkaK
24. listopadu • 9:04

Ano, tyhle semafory jsou super..... Pokud jedete autem, náklaďákem nebo třeba autobusem, skutečně ano. Otázka je, co se stane, když pojedete na motorce nebo dokonce na kole.
Pro vysvětlení - podobné semafory jsou už asi patnáct let nainstalované na křižovatkách v Rychnově nad Kněžnou, u sjezdu k Lidlu a autobusovému nádraží, druhé potom na výjezdu od vlakového nádraží.
Indukční smyčky fungují nedokonale a k detekci potřebují skutečnou "masu železa". Když přijedete osobním autem, musíte najet až na samou bílou čáru, na samotnou hranici křižovatky (což drtivá většina neznalých neudělá, protože ta bílá čára je moc blízko semaforů a potom na ně není vidět) , jinak vás smyčka "nevezme". Pokud pojedete na motorce, nebo dokonce na kole, máte smolíka a zelenou na odbočení k Lidlu prostě nikdy nedostanete, dokud před sebe nepustíte nějaké auto (a od vlakového nádraží bez tohoto manévru nevyjedete vůbec).
Rád bych věřil, že ty zmetky v Rychnově jsou skutečně nějaké nepovedené prototypy a ve Ždírci už to funguje :-)

Dostál Václav
25. prosince • 13:38

Je to jen o penězích. Záleží na typu, nastavení. Jsou detektory, které registrují i jednotlivé nápravy.

Sarcasticus
24. listopadu • 9:47

Možná jsou ty smyčky na této křižovatce kombinované i s jiným typem detekce, protože na některých fotkách jsou vidět nahoře na sloupech semaforů ještě jakési další zařízení - že by kamery nebo snad radary? ;-)

Peter
24. listopadu • 13:26

Mikrovlnné snímače.

Sarcasticus
25. listopadu • 9:07

Že by to bylo něco jako mikrovlnka pro ohřívání chodců a (moto)cyklistů čekajících na zelenou? ;-)

Phoenix
24. listopadu • 8:41

Tyhle semafory, které si detekují auta, jsou super... Není nic lepšího, když se člověk v noci blíží k červené, nikde žádný provoz, naskočí hned zelená... U nás to nainstalovali na nové křižovatce v sídlišti. O to horší je pak ale, když člověk jede po celkem frekventované silnici (Švehlova v Praze) o půlnoci, nikde nikdo, nestihne zelenou, a pěkně si počká, až se protočí pěkně všechny směry, než se dočká své zelené... A to je křižovatka, která prošla nedávno velkou rekonstrukcí....

Vlk z Vlkohradu
24. listopadu • 11:37

"Miluji" tento typ semaforů. Podobný je v pražské Březiněvsi. O půlnoci nikde nikdo a na semaforu svítí červená tak dlouho, že člověk prostě musí zpomalit na nějakých 20-30km/h, protože semafor prostě ne a ne změnit barvu na zelenou. Opruz a donebevolající nesmysl.

Doporučujeme

Články odjinud