Zkoumali jsme, jak funguje nejchytřejší křižovatka v Česku

Již dva týdny fungují semafory na jedné z nejnebezpečnějších křižovatek v Česku, která se nachází na průsečíku dvou silnic první třídy ve Ždírci nad Doubravou. Přímo na místě jsme ověřovali, zda to nemělo negativní vliv na plynulost dopravy.

Křižovatka, na které se protínají dvě silnice první třídy 1/34 a 1/37 byla dlouhá léta pro obyvatele Ždírce nad Doubravou i projíždějící řidiče noční můrou.

Až do 10. listopadu letošního roku. To totiž začaly provoz řídit nově instalované "chytré" semafory.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

"Myslím, že nejvíce si oddychl personál a hosté v restauraci U Lázničků, která leží přímo na křižovatce. Velmi často totiž pomáhali ošetřovat zraněné lidi při nehodách, které se jim staly doslova před oknem," říká v rozhovoru pro Autorevue.cz starosta města Jan Martinec. "Mnozí mi říkali, že už mají té krve dost," svěřil se.

Poslední nehoda, i když spíše lehčího rázu, se na křižovatce stala ještě onoho 10. listopadu, pár hodin před spuštěním semaforů.

Klepněte pro větší obrázek

Ty se podle starosty, i dopravního inženýra Krajského ředitelství policie pro Vysočinu Zbyňka Augustina, ukázaly jako jediné možné řešení pro zvýšení bezpečnosti. Minimálně do té doby, než se vybuduje obchvat Ždírce, což je ale záležitost poměrně vzdálené budoucnosti.

"Od počátku devadesátých let, kdy se začala razantně zvyšovat intenzita dopravy se tu dělala řada dopravních opatření. "Na silnici se malovaly příčné zpomalovací pruhy, dokonce tu byl drsný červený asfalt, odstranilo se všechno, co mohlo bránit ve výhledu nebo rozptylovat pozornost řidičů, ale k ničemu to nevedlo," říká starosta. Dokonce se tu stalo několik smrtelných nehod.

Blížící se smrt není vidět

Hlavním problémem je, že řidiči aut, která do křižovatky vjíždějí ve směru od Chrudimi, prakticky vůbec nevidí na vozidla blížící se k nim po silnici číslo 34 Havlíčkův Brod-Hlinsko. Měli by sice zastavit, jak jim velí značka Stop, nicméně mnozí riskují a mnozí jsou také zmateni, neboť přijíždějí po silnici první třídy, kde měli celou dobu předtím přednost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

"Některá provedená opatření navíc situaci spíše zhoršila. Mám na mysli například vybudování pruhu pro odbočení doleva na silnici číslo 34 ve směru od Havlíčkova Brodu. Auta, která tam zastavila, aby dala přednost protijedoucím, totiž ještě více zhoršila výhled těm, kteří se do křižovatky vydávali od Chrudimi," vysvětluje Martinec.

V Ostravě mají past. Ze silnice se vjíždí na tramvajové koleje

V Ostravě mají past. Ze silnice se vjíždí na tramvajové koleje

Lidé v obci už téměř propadali v zoufalství a dokonce byli ochotni svolit se zbouráním části knihovny a místního kina, aby se získal prostor pro vybudování kruhového objezdu. "Jenže, pak se ukázalo, že by se neplnily hlukové limity a musela by vzniknout protihluková zeď. Navíc by tu nemohly být přechody pro chodce, které jsou opravdu nutné," vypočítává minulou anabázi starosta.

Stát nakonec pomohl

Teprve letos se ale situace změnila díky možnosti financovat modernizace křižovatek v obcích z Fondu dopravní infrastruktury. "Původně jsme počítali s tím, že dostaneme dotaci v obvyklé výši kolem 80 procent nákladů, ale nakonec se z prostředků fondů uhradilo vše související s instalací semaforů, což přišlo skoro na pět milionů korun," uvádí Jan Martinec. "My jsme ale samozřejmě museli zaplatit projekt, chodníky, a také budeme platit roční provoz, což přijde ročně na téměř sto tisíc korun," dodává.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Semafory řídí provoz na křižovatce 7 dní v týdnů po celých 24 hodin. "Indukční smyčky zabudované do asfaltu už mnoho desítek metrů před hranicí křižovatky, spolu s příslušným softwarem, dokážou reagovat na zvýšenou hustotu provozu v nějakém směru a podle toho nastavit délku zelených a červených světel," informuje starosta. Večer pak na prázdné křižovatce ve všech směrech svítí červená a změní se v zelenou teprve tehdy, když auto blížící se ke křižovatce náležitě sníží rychlost. Typ elektroniky, který je na této křižovatce použitý, je momentálně nejmodernější v celé republice.

Za čtrnáct dnů, kdy je světelná signalizace na křižovatce v provozu, se žádná nehoda nestala. Za hodinu, kterou jsme na křižovatce strávili, jsme neviděli dokonce ani jedinou krizovou situaci. Na červené si řidiči postáli obvykle od půl minuty do minuty, což je rozhodně akceptovatelné zdržení.

Přece jeden problém ale křižovatka má. "Zaznamenali jsme problém s kolísáním napětí elektrického proudu. V důsledku toho se občas semafory samovolně vypnou a začnou pouze oranžově blikat. To se samozřejmě nesmí stávat. Právě dnes je tu pracovník firmy, která zařízení instalovala a snaží se problém vyřešit," dodal starosta.

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků