Životnost silentbloků: Jak poznáte, že už jsou na odpis?

Dělají auto tišší a kultivovanější. Právě proto je dobré silentblokům věnovat zvýšenou pozornost.

Silentblok je pryžový antivibrační prvek, který je součástí nejdůležitějších částí auta. Různě umístěn má vždy za úkol pohlcovat kmity, vibrace a snižovat hlučnost pohyblivých částí.

Vyroben je ze směsi pryže s velkým vnitřním útlumem. S vývojem polyuretanu se i tato směs dostává do výroby, byť dříve byla méně poddajná než klasická pryž. Obal tvoří kovová část. 

Jako každá "guma" podléhá opotřebení. Jak svou prací, tak i stářím degraduje. To, že je na čase jeden ze silentbloků vyměnit, se ale projevuje na každém místě trochu jinak.

Motorový prostor

Zdrojem největších vibrací ve vozidle je samozřejmě spalovací motor. Pokud pomineme moderní vychytávky v podobě aktivního uložení motoru, přenos vibrací do karoserie a k cestujícím mají utlumit právě silentbloky.

Uložení motoru má z konstruktérského hlediska složitý úkol. Motor totiž vydává velmi široké rozpětí kmitů, na všechny však musí být pouhá pryž připravena. Vibrace navíc nevznikají jen od motoru, ale i od druhé části, které tyto silentbloky spojují - od karoserie, která je zatěžována při jízdě. Vzájemné vlny jsou rozdílné a při nesprávné funkci silentbloků, či dokonce jejich absenci, zbytečně hnací řetězec zatěžují.

Přesto všechno hlavní uložení motoru většinou přežije velkou část životnosti celého agregátu. Po výměně volá při výrazně zhoršené kultivovanosti. Životnost tohoto komponentu se obecně těžko odhaduje, každopádně se vyplatí sledovat případné trhání a zjevné opotřebení pryžové části. Uložení motoru chátrá především věkem, první znaky opotřebení lze vysledovat přibližně po deseti letech.

Převodovka

Stejně jako motor, je i převodovka pružně uložena. I když sama o sobě kmity nevyrábí, jsou do ni přenášeny od motoru a karoserie. Relativně křehký mechanismus je bez pružného uložení namáhán násobně více.

Snadno lze opotřebované silentbloky převodovky poznat u klasické koncepce pohonu. Tehdy je zpravidla páka součástí kostry ústrojí a začne jakoby pumpovat a vibrovat. Pro životnost takových silentbloků platí to samé, jako u motorů - přežít by měly významnou část života automobilu a první majitelé je zpravidla neřeší.

Podvozek

Pokud je řízení vašeho vozu měkčí, než bývalo, a vnímáte směrovou nestabilitu, na vině nejspíš budou právě silentbloky. Silentbloky ramen náprav či tyče řízení a jejich uložení chtějí vyměnit nejdříve. Nejčastěji do prvních 200 tisíc kilometrů. Opět je to ale vysoce individuální. Spíše než obecné poučky se vyplatí vizuální kontrola a také vnímavý řidič.

I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

U komponent podvozku se mechanici a především peněženky jejich klientů setkávají s typickým trendem strategie výměn náhradních dílů. U zmiňovaných ramen není automaticky možné vyměnit pouze vadný silentblok. Nejen že se musí vyjmou a vylisovat nový, ale jako samostatný díl jej mnohdy neseženete, a tak musíte koupit rameno kompletní.

Narazit můžete výjimečně i na specifická řešení. Krom pouzdra mohou být kovem i uvnitř vyztuženy silentbloky u sportovních a závodních aut. Tehdy plní funkci pohlcovače nejhorších vibrací, ale zároveň se tak neprohýbají a poskytují lepší zpětnou vazbu řízení či jistější kontrolu pohyblivých částí podvozku.

Když v testu napíšeme, že se nám auto zdá příliš gumové a vyměklé, často na tom má zásluhu právě měkce nastavené uložení náprav a dalších komponent podvozku. Podélně uložené silentbloky na podvozku bývají měkčí, aby lépe tlumila valivý hluk od kol, příčné pak tužší pro lepší ovladatelnost.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků