Životní prostředí se v ČR nelepší, ale pomohou tomu další ekodaně?

Kapitoly článku:


Emise jsou čím dál nižší

Níže najdete tabulky základních údajů z let 2004 až 2013. ČHMÚ sice má čísla i z dřívější minulosti, ale to byla stanice jinde, než je teď, takže by nebylo možné výsledky porovnávat. Údaje z minulého roku pak nebyly v době psaní článku ještě zveřejněné.

  Rok Denní maximum Roční průměr NOX Roční geo. průměr NO
Legerova (NOX) 2004 598,3 187,2 157,5
2005 487,3 176,8 150,0
2006 647,2 188,6 157,6
2007 542,7 180,5 146,7
2008 487,3 163,3 136,0
2009 569,7 160,9 132,3
2010 499,3 159,7 133,8
2011 528,4 159,7 133,7
2012 373,8 134,5 113,8
2013 443,9 129,6 111,5
zdroj: ČHMÚ

 

  Rok Denní maximum CO2 Roční průměr CO Roční geo. průměr CO
Legerova (CO) 2004 3601,9 1177,1 1037,6
2005 2731,1 1018,9 906,6
2006 2906,5 1114,7 1005,1
2007 2436,4 1030,5 929,2
2008 2421,9 918,5 839,2
2009 2726,6 914,1 862,3
2010 2044,5 949,6 901
2011 2042,4 979,4 940,2
2012 2541,2 878,9 830,6
2013 1659,8 782,2 748,5
zdroj: ČHMÚ

Nejpřehledněji ale dokumentují vývoj produkce emisí přiložené grafy ročních průměrů. Jak z grafu pro oxidy dusíku, tak z grafu pro oxid uhelnatý je jasně patrné, že hodnoty jednotlivých emisí dlouhodobě klesají. 

Mimochodem v grafech stojí za pozornost ještě jeden detail. Ekologické daně na stará vozidla byly zavedeny v roce 2009, což údajně vedlo ke snížení počtu ojetin na českých silnicích o 20 000 za rok. Jenže v grafech ročních průměrů pro automobilovou dopravou tolik zatíženou ulici nevidíme, že by tento krok měl nějaký zásadní vliv. Naopak u oxidu uhelnatého došlo k menšímu nárůstu.

359683950 851754570
Jak je vidět z grafů, v místě extrémně zatíženém automobilovou dopravou se koncentrace emisí v posledních letech lepší. Skoro to vypadá, že se automobily stávají stále ekologičtějšími. Opravdu jsou potřeba další daně? 

Jana Taoušová z MŽP ale namítá: „Na základě naměřených dat z jedné stanice imisního monitoringu nelze obecně tvrdit, že se kvalita ovzduší v ČR zlepšuje. Navíc na měřicí stanici ČHMÚ v Legerově ulici v Praze se sice v období let 2011–2014 snížily průměrné roční koncentrace NO2, ale stále zde dochází k opakovanému překračování imisního limitu (40 µg.m-3 ) pro tuto znečišťující látku.“ 

Vše zaplatí samozřejmě řidiči

Je dobré si uvědomit, že každý takový krok něco stojí a vše samozřejmě zaplatí koncoví vlastníci automobilů. Na jedné straně je totiž EU se svými předpisy a limity, což nutí automobilky k instalaci zařízení a technologií, které by normálně zřejmě nepoužily nebo by je použily později. A to stojí peníze, o které se auta prodražují, což se stalo třeba při změně ceníků Škody v souvislosti s příchodem nového modelového roku a zahájení prodeje automobilů plnících normu Euro 6.

Na druhé straně ale podle některých tahle snaha o lepší životní prostředí nestačí, a tak se vymýšlí další aktivity typu daní na „staré“ automobily (ovšem už vyrobené podle představ o snaze zlepšit ovzduší ze strany EU) nebo omezení vjezdu do města podle toho, jakou normu Euro daný vůz platí. I to stojí peníze, které si zaplatí motorista z vlastní kapsy. V podstatě podruhé.

Jen pro představu, na zhoršeném ovzduší v ČR se doprava podílí podle MŽP z jedné třetiny. „Doprava má velmi významný vliv na kvalitu ovzduší v ČR. Celkově se v ČR doprava podílí na zhoršené kvalitě zhruba z jedné třetiny, a to vedle průmyslových zdrojů a lokálních topenišť. V některých regionech je hlavním viníkem právě doprava, v jiných naopak kombinace různých zdrojů. V místech, kde se sejde více zdrojů najednou, tak je logicky kvalita ovzduší nejhorší,“ upřesňuje Taušová. 

Vypadá to, že argument o nelepšícím se životním prostředí je trochu zvláštní, když zaprvé samotné MŽP píše ve své zprávě, že se daří snižovat emise skleníkových plynů a zadruhé i taková ulice, jako je Legerova, ukazuje, že hodnoty emisí dlouhodobě klesají. Ale to zřejmě nestačí. Proč je tedy potřeba zatížit právě auta plnící normu Euro 3? 

V souvislosti s navrhovaným poplatkem za EURO 3 není cílem změny zákona koupě nového vozu, ale motivace k případné koupi vozu s nižšími emisemi.  V případě, že lidé o koupi nového vozu nebo ojetiny uvažují, pak je mají poplatky za registraci starších vozů, respektive starších emisních tříd motivovat k tomu, aby kupovali nové vozy či ojetiny s nižšími emisemi těkavých látek, oxidu dusíku či prachových částic, které významně znečišťují ovzduší a působí velmi negativně na zdraví člověka,“ uzavírá zástupkyně mluvčí MŽP. 

V ČR jezdí přes 1,2 milionu automobilů plnících normu Euro 3. Nová daň se týká i u nás tolik oblíbené Fabie, Octavie nebo Superbu v prvních generacích. 

Doporučujeme

Články odjinud