Kapitoly článku:
Emise jsou čím dál nižší
Níže najdete tabulky základních údajů z let 2004 až 2013. ČHMÚ sice má čísla i z dřívější minulosti, ale to byla stanice jinde, než je teď, takže by nebylo možné výsledky porovnávat. Údaje z minulého roku pak nebyly v době psaní článku ještě zveřejněné.
|
Rok |
Denní maximum |
Roční průměr NOX |
Roční geo. průměr NOX |
Legerova (NOX) |
2004 |
598,3 |
187,2 |
157,5 |
2005 |
487,3 |
176,8 |
150,0 |
2006 |
647,2 |
188,6 |
157,6 |
2007 |
542,7 |
180,5 |
146,7 |
2008 |
487,3 |
163,3 |
136,0 |
2009 |
569,7 |
160,9 |
132,3 |
2010 |
499,3 |
159,7 |
133,8 |
2011 |
528,4 |
159,7 |
133,7 |
2012 |
373,8 |
134,5 |
113,8 |
2013 |
443,9 |
129,6 |
111,5 |
zdroj: ČHMÚ |
|
Rok |
Denní maximum CO2 |
Roční průměr CO |
Roční geo. průměr CO |
Legerova (CO) |
2004 |
3601,9 |
1177,1 |
1037,6 |
2005 |
2731,1 |
1018,9 |
906,6 |
2006 |
2906,5 |
1114,7 |
1005,1 |
2007 |
2436,4 |
1030,5 |
929,2 |
2008 |
2421,9 |
918,5 |
839,2 |
2009 |
2726,6 |
914,1 |
862,3 |
2010 |
2044,5 |
949,6 |
901 |
2011 |
2042,4 |
979,4 |
940,2 |
2012 |
2541,2 |
878,9 |
830,6 |
2013 |
1659,8 |
782,2 |
748,5 |
zdroj: ČHMÚ |
Nejpřehledněji ale dokumentují vývoj produkce emisí přiložené grafy ročních průměrů. Jak z grafu pro oxidy dusíku, tak z grafu pro oxid uhelnatý je jasně patrné, že hodnoty jednotlivých emisí dlouhodobě klesají.
Mimochodem v grafech stojí za pozornost ještě jeden detail. Ekologické daně na stará vozidla byly zavedeny v roce 2009, což údajně vedlo ke snížení počtu ojetin na českých silnicích o 20 000 za rok. Jenže v grafech ročních průměrů pro automobilovou dopravou tolik zatíženou ulici nevidíme, že by tento krok měl nějaký zásadní vliv. Naopak u oxidu uhelnatého došlo k menšímu nárůstu.
Jak je vidět z grafů, v místě extrémně zatíženém automobilovou dopravou se koncentrace emisí v posledních letech lepší. Skoro to vypadá, že se automobily stávají stále ekologičtějšími. Opravdu jsou potřeba další daně?
Jana Taoušová z MŽP ale namítá: „Na základě naměřených dat z jedné stanice imisního monitoringu nelze obecně tvrdit, že se kvalita ovzduší v ČR zlepšuje. Navíc na měřicí stanici ČHMÚ v Legerově ulici v Praze se sice v období let 2011–2014 snížily průměrné roční koncentrace NO2, ale stále zde dochází k opakovanému překračování imisního limitu (40 µg.m-3 ) pro tuto znečišťující látku.“
Vše zaplatí samozřejmě řidiči
Je dobré si uvědomit, že každý takový krok něco stojí a vše samozřejmě zaplatí koncoví vlastníci automobilů. Na jedné straně je totiž EU se svými předpisy a limity, což nutí automobilky k instalaci zařízení a technologií, které by normálně zřejmě nepoužily nebo by je použily později. A to stojí peníze, o které se auta prodražují, což se stalo třeba při změně ceníků Škody v souvislosti s příchodem nového modelového roku a zahájení prodeje automobilů plnících normu Euro 6.
Na druhé straně ale podle některých tahle snaha o lepší životní prostředí nestačí, a tak se vymýšlí další aktivity typu daní na „staré“ automobily (ovšem už vyrobené podle představ o snaze zlepšit ovzduší ze strany EU) nebo omezení vjezdu do města podle toho, jakou normu Euro daný vůz platí. I to stojí peníze, které si zaplatí motorista z vlastní kapsy. V podstatě podruhé.
Jen pro představu, na zhoršeném ovzduší v ČR se doprava podílí podle MŽP z jedné třetiny. „Doprava má velmi významný vliv na kvalitu ovzduší v ČR. Celkově se v ČR doprava podílí na zhoršené kvalitě zhruba z jedné třetiny, a to vedle průmyslových zdrojů a lokálních topenišť. V některých regionech je hlavním viníkem právě doprava, v jiných naopak kombinace různých zdrojů. V místech, kde se sejde více zdrojů najednou, tak je logicky kvalita ovzduší nejhorší,“ upřesňuje Taušová.
Vypadá to, že argument o nelepšícím se životním prostředí je trochu zvláštní, když zaprvé samotné MŽP píše ve své zprávě, že se daří snižovat emise skleníkových plynů a zadruhé i taková ulice, jako je Legerova, ukazuje, že hodnoty emisí dlouhodobě klesají. Ale to zřejmě nestačí. Proč je tedy potřeba zatížit právě auta plnící normu Euro 3?
„V souvislosti s navrhovaným poplatkem za EURO 3 není cílem změny zákona koupě nového vozu, ale motivace k případné koupi vozu s nižšími emisemi. V případě, že lidé o koupi nového vozu nebo ojetiny uvažují, pak je mají poplatky za registraci starších vozů, respektive starších emisních tříd motivovat k tomu, aby kupovali nové vozy či ojetiny s nižšími emisemi těkavých látek, oxidu dusíku či prachových částic, které významně znečišťují ovzduší a působí velmi negativně na zdraví člověka,“ uzavírá zástupkyně mluvčí MŽP.
V ČR jezdí přes 1,2 milionu automobilů plnících normu Euro 3. Nová daň se týká i u nás tolik oblíbené Fabie, Octavie nebo Superbu v prvních generacích.