Životní prostředí se v ČR nelepší, ale pomohou tomu další ekodaně?

Ekologie se v ČR nelepší, takže je potřeba zavést další daně na ojetá auta. Opravdu ale za nelepšící se životní prostředí mohou automobily?
Seznam kapitol
  1. Opravdu se životní prostředí nelepší?, Opravdu za to mohou automobily?
  2. Emise jsou čím dál nižší, Vše zaplatí samozřejmě řidiči

V polovině května vláda schválila zavedení tzv. ekodaně také pro auta plnící normu Euro 3. Také vás napadá otázka, proč je tohle všechno nutné? Ministerstvo životního prostředí nabízí odpověď.

Ta zazněla například v reportáži České televize, kde nám mluvčí vysvětlila, že se „životní prostředí v ČR nelepší a proto je s tímto stavem potřeba něco udělat“. Řešením je tedy další daň, která přinese další peníze do státního rozpočtu a všichni budou spokojeni. Jenže ono to tak jednoduché není.

Zaprvé je zde jeden nepříjemný problém, o kterém psal Jirka Červenka už dříve ve svém komentáři. Pokud máte staré auto a chcete se ho zbavit, tyto aktivity vám to více či méně (podle toho, o jak staré auto jde) komplikují. Zajímavá je zde ale ještě jiná věc.

Opravdu se životní prostředí nelepší?

Ministerstvo ŽP tedy tvrdí, že se životní prostředí nelepší a odkazuje se při tom na svou zprávu. „Komplexní hodnocení ovzduší a jeho trendů zveřejňujeme každoročně ve Zprávě o životním prostředí,“ říká Jana Taušová, zástupkyně tiskové mluvčí MŽP a přidává odkaz na zprávu.

Jenže když se do zprávy podíváte, hned na začátku najdete seznam pozitivních a negativních věcí. A hned první bod v odstavci „Hlavní pozitivní zjištění“ doslova uvádí: „Celkové emise skleníkových plynů v ČR klesají a v roce 2012 byly o 33,0 % nižší než v roce 1990. Emise ze zpracovatelského průmyslu mají klesající trend, od roku 2007 klesají i emise skleníkových plynů z dopravy.“ Naopak u negativních zjištění se píše ve vztahu k dopravě pouze to, že vzrostl přepravní výkon nákladní silniční dopravy a fakt, že je silniční doprava zdrojem nadměrného hluku. 

Opravdu za to mohou automobily?

Když připustíme, že se životní prostředí v České republice nelepší a je s tím potřeba něco udělat, změní to další tlak na automobilovou dopravu? Kde bere Ministerstvo ŽP jistotu, že jsou auta tím hlavním problémem?

Toto je zajímavé především v kontextu toho, že se každou chvíli píše o novinkách z EU ohledně dalších norem a snižování emisí u nových aut. Jinak řečeno, na automobily je už dlouho tlačeno díky Bruselu a nezdá se příliš pravděpodobné, že to žádný efekt nemá. Vždyť aktuálně přichází už šesté vydání normy Euro.

Počet vozů nižší emisní třídy, jako je EURO 3 a méně, je v ČR vysoký a jejich emise jsou značně vyšší než u aut vyšších emisních tříd. Například emisní faktor pro výpočet imisních příspěvků ke znečištění ovzduší pro jedno dieselové osobní auto třídy EURO 3 při rychlosti 50 km/h je zhruba 3x vyšší než pro dieselové osobní auto třídy EURO 5 při stejné rychlosti. U benzinového auta jsou hodnoty NO2 u vozu emisní třídy EURO 5 zhruba poloviční oproti EURO 3,“ upřesňuje Jana Taušová.  

Zapátrali jsme ve statistikách Českého hydrometeorologického ústavu (pokud vás také zajímají, najdete je zde) po číslech týkajících se produkce emisí. Jedna ze stanic stojí přímo v pražské Legerově ulici. Pro čtenáře, kteří nejsou z Prahy, přikládám odkaz a stručné vysvětlení. Legerova je součást Magistrály. Je to velmi frekventovaná tříproudá silnice, navíc rozdělená několika světelnými křižovatkami. Těžko byste na českých silnicích hledali místo více ovlivněné automobilovou dopravou (i když v Praze taková místa jsou). U této stanice stojí každou chvíli kolona, která jí doslova „kouří pod nos“. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Necelých 150 metrů před křížením s Rumunskou je v Legerově ulici přímo na magistrále měřicí stanice ČHMÚ. Je to jedno z míst, které je nejvíce ovlivněné automobilovou dopravou

Vezměme tedy tohle místo coby sondu do automobilové dopravy jako celku. Vliv automobilů na ovzduší zde bude naprosto zásadní, takže by nám údaje z měřicího zařízení ČHMÚ mohly dobře ukázat, jak na tom automobilová doprava skuteně je. Hydrometeorologický ústav sleduje (kromě jiného) koncentraci oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Vše v mikrogramech na metr krychlový. Takže: Jak na tom jsme?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Opravdu se životní prostředí nelepší?, Opravdu za to mohou automobily?
  2. Emise jsou čím dál nižší, Vše zaplatí samozřejmě řidiči

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků