Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Ziskovost dodavatelů automobilového průmyslu převyšuje předkrizovou úroveň. Vyplývá to ze studie společností Roland Berger a Lazard, podle nichž poměr provozního zisku (EBIT) a tržeb dodavatelů v automobilovém průmyslu vzrostl v roce 2010 na více než šest procent. Předloni celosvětová průměrná EBIT marže činila pouhých 1,6 procenta.
 
„Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Lazard Eric Fellhauer. V rychlé obnově průmyslu však hrálo významnou roli i celkové snižování nákladů u dodavatelů jako reakce na krizi v roce 2009.

Úspěšnější Evropa

Ziskovost se v rámci regionu podstatně liší. Dodavatelé sídlící v Evropě svou EBIT marží ve výši téměř sedm procent převýšili své konkurenty z Japonska a Severní Ameriky. Vedoucí postavení si však zachovali korejští a čínští dodavatelé, jejichž marže se pohybuje v dvouciferných hodnotách.

Výrazné rozdíly je možné sledovat i v jednotlivých sektorech. Dodavatelé specializující se na podvozkové součásti vedou s EBIT marží dosahující takřka osm procent, následují dodavatelé exteriérů, hnacího ústrojí a pneumatik. Naopak na opačné straně žebříčku leží dodavatelé interiérových a elektrických či komunikačních součástí, jejichž marže se pohybuje okolo pěti procent.

Předpověď na letošek je stabilní

Předpovědi obratů světových dodavatelů pro rok letošní jsou podle analýzy relativně stabilní. Ziskovost dodavatelů nicméně klesne především kvůli snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku letošního roku, stagnaci prodejů na západních trzích a vyšším cenám surovin v porovnání s minulými dvěma lety.

Dalším důvodem je mnohem vyšší tlak na cenu dodávek od výrobců automobilů. „V roce 2008 a 2009 výrobci komponentů netlačili do takové míry na snižování dodavatelských cen, protože objem dodávek byl mnohem nižší. A také proto, že chtěli do jisté míry ochránit svou dodavatelskou síť,“ uvedl Roland Zsilinszky z pražské pobočky Roland Berger. Od poloviny roku 2010 je ale možné opět pozorovat extrémně vysoký tlak na cenu dodávek.

Zdroj: www.E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků