Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Ziskovost dodavatelů automobilového průmyslu převyšuje předkrizovou úroveň. Vyplývá to ze studie společností Roland Berger a Lazard, podle nichž poměr provozního zisku (EBIT) a tržeb dodavatelů v automobilovém průmyslu vzrostl v roce 2010 na více než šest procent. Předloni celosvětová průměrná EBIT marže činila pouhých 1,6 procenta.
 
„Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Lazard Eric Fellhauer. V rychlé obnově průmyslu však hrálo významnou roli i celkové snižování nákladů u dodavatelů jako reakce na krizi v roce 2009.

Úspěšnější Evropa

Ziskovost se v rámci regionu podstatně liší. Dodavatelé sídlící v Evropě svou EBIT marží ve výši téměř sedm procent převýšili své konkurenty z Japonska a Severní Ameriky. Vedoucí postavení si však zachovali korejští a čínští dodavatelé, jejichž marže se pohybuje v dvouciferných hodnotách.

Výrazné rozdíly je možné sledovat i v jednotlivých sektorech. Dodavatelé specializující se na podvozkové součásti vedou s EBIT marží dosahující takřka osm procent, následují dodavatelé exteriérů, hnacího ústrojí a pneumatik. Naopak na opačné straně žebříčku leží dodavatelé interiérových a elektrických či komunikačních součástí, jejichž marže se pohybuje okolo pěti procent.

Předpověď na letošek je stabilní

Předpovědi obratů světových dodavatelů pro rok letošní jsou podle analýzy relativně stabilní. Ziskovost dodavatelů nicméně klesne především kvůli snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku letošního roku, stagnaci prodejů na západních trzích a vyšším cenám surovin v porovnání s minulými dvěma lety.

Dalším důvodem je mnohem vyšší tlak na cenu dodávek od výrobců automobilů. „V roce 2008 a 2009 výrobci komponentů netlačili do takové míry na snižování dodavatelských cen, protože objem dodávek byl mnohem nižší. A také proto, že chtěli do jisté míry ochránit svou dodavatelskou síť,“ uvedl Roland Zsilinszky z pražské pobočky Roland Berger. Od poloviny roku 2010 je ale možné opět pozorovat extrémně vysoký tlak na cenu dodávek.

Zdroj: www.E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 17 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků