Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Ziskovost dodavatelů automobilového průmyslu převyšuje předkrizovou úroveň. Vyplývá to ze studie společností Roland Berger a Lazard, podle nichž poměr provozního zisku (EBIT) a tržeb dodavatelů v automobilovém průmyslu vzrostl v roce 2010 na více než šest procent. Předloni celosvětová průměrná EBIT marže činila pouhých 1,6 procenta.
 
„Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Lazard Eric Fellhauer. V rychlé obnově průmyslu však hrálo významnou roli i celkové snižování nákladů u dodavatelů jako reakce na krizi v roce 2009.

Úspěšnější Evropa

Ziskovost se v rámci regionu podstatně liší. Dodavatelé sídlící v Evropě svou EBIT marží ve výši téměř sedm procent převýšili své konkurenty z Japonska a Severní Ameriky. Vedoucí postavení si však zachovali korejští a čínští dodavatelé, jejichž marže se pohybuje v dvouciferných hodnotách.

Výrazné rozdíly je možné sledovat i v jednotlivých sektorech. Dodavatelé specializující se na podvozkové součásti vedou s EBIT marží dosahující takřka osm procent, následují dodavatelé exteriérů, hnacího ústrojí a pneumatik. Naopak na opačné straně žebříčku leží dodavatelé interiérových a elektrických či komunikačních součástí, jejichž marže se pohybuje okolo pěti procent.

Předpověď na letošek je stabilní

Předpovědi obratů světových dodavatelů pro rok letošní jsou podle analýzy relativně stabilní. Ziskovost dodavatelů nicméně klesne především kvůli snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku letošního roku, stagnaci prodejů na západních trzích a vyšším cenám surovin v porovnání s minulými dvěma lety.

Dalším důvodem je mnohem vyšší tlak na cenu dodávek od výrobců automobilů. „V roce 2008 a 2009 výrobci komponentů netlačili do takové míry na snižování dodavatelských cen, protože objem dodávek byl mnohem nižší. A také proto, že chtěli do jisté míry ochránit svou dodavatelskou síť,“ uvedl Roland Zsilinszky z pražské pobočky Roland Berger. Od poloviny roku 2010 je ale možné opět pozorovat extrémně vysoký tlak na cenu dodávek.

Zdroj: www.E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků