Zimní pneumatiky: nakupte co nejlevněji (velké srovnání cen)

Zimní pneumatiky: nakupte co nejlevněji (velké srovnání cen)

Ranní mlhy a nízké teploty již dávají najevo, že je to pravá doba na výměnu pneumatik. Pokud teprve uvažujete o koupi nových pneumatik, určitě uvítáte komplexní přehled cen, podle něhož seženete obutí pro váš vůz nejlevněji a bez hledání. Nemáte-li ještě vybrané vhodné pneu, přinášíme vám i vyčerpávající informace o jednotlivých pneumatikách.

Kapitoly článku:


O zimních pneumatikách byly popsány stohy papírů a vedeno nesčetně mnoho diskuzí. Proto se nebudeme věnovat všem již známým argumentům o nutnosti přezouvání podle ročního období, ani vás nebudeme přesvědčovat o jejich výhodách. Kdo každý rok přezouvá a jezdí na dobrých zimních pneumatikách, určitě může jen a jen potvrdit rozdíl v bezpečnosti jízdy. Článek je věnovaný všem, kdo uvažují teprve teď o koupi nových pneumatik před příchodem zimy a nemají dostatek času na pročítání mnoha letáků, internetových prezentací, testů a hlavně srovnávání cen. Připravili jsme pro vás detailní cenové srovnání pěti nejpoužívanějších rozměrů zimní pneumatik, které dosud na internetu chybělo.


Zimní pneu využijete vždy, když teplota klesne pod 7°C, i v nížinách vloni sněžilo, o horách nemluvě...

Čteme z pláště

Rozměr pneumatiky zjistíte z velkého technického průkazu, hodnoty uvedené v TP je nutné dodržet. Při pojistné události by pojišťovna nemusela plnit a také by vůz neprošel STK.

Rozměr pneumatiky

Provozní podmínky

195

65

R

15

91

H

šířka pneu v mm

profilové číslo

radiální konstrukce

průměr ráfku v palcích

index nosnosti

index rychlosti

SI – index rychlosti

Index rychlosti (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

Y

Z

Rychlost

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

270

300

nad 270

LI - indexy nosnosti

Index nosnosti (Load Index) určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615kg.

výběr nejpoužívanějších nosnostních indexů

index

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

kg

335

345

355

365

375

387

400

412

425

437

450

462

475

487

500

515

index

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

kg

530

545

560

580

600

615

630

650

670

690

710

730

750

775

800

825

Ostatní údaje

Na pneumatice také naleznete velkými písmy uvedeného výrobce (např. Sava), model a dezén (např. Eskimo S3). Dále po obvodu můžete narazit na některé z těchto zkratek:

tl

tubeless – bezdušová pneu

tt

nutnost použít duši

rf

ReinForced, neboli zesílená kostra

M+S

označuje pneu určenou pro zimní provoz (Mud+Snow, bláto a sníh)

fr

(frange rib) - ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník

DOT

první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneumatiky

TWI

 (Tread Wear Indicator) signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý


 
Zimáky oceníte především cestou na hory

Vybíráme tu nejlepší

Číst z pláště pneumatiky již umíme, známe dokonce i vhodný rozměr, tak se pusťme do výběru značky a dezénu. Patrně málokoho překvapí konstatování, že svět pneumatik je úzce propojen. Velké koncerny na výrobu pneumatik většinou vlastní několik menších značek, která se každá specializuje na produkci pneumatik jiné cenové kategorie. Continental vlastní Barum, Uniroyal, Semperit a Eurotec. Koncern Bridgestone sdružuje Firestone a Dayton. Pod taktovkou Goodyear vyrábí Dunlop, Fulda, Sava a Debica. Michelin spolkl značku Kleber, BF Goodrich a Kormoran. Pirelli vlastní Ceat. Pouze Matador, Kumho a Nokian nepatří pod žádný gumárenský koncern.

Níže naleznete oficiální popis pneumatik, které budeme cenově srovnávat v poslední kapitole, fotografii a případný komentář některého z nedávných testů. Tabulky s výsledky posledních testů najdete v kapitole číslo dvě.

Barum Polaris 2 je nástupcem nejprodávanější zimní pneumatiky v historii ČR – OR 60 Polaris. Je určena pro nejčastěji používaná vozidla v celé Evropě. Dvě rozdílné koncepce lamel – sinusové v ramenní oblasti a Z-lamely ve středové oblasti – zlepšují chování vozidla jak při rychlé jízdě v dálničním provozu, tak i při jízdě na sněhu v horských oblastech.


Barum Polaris 2

Bridgestone LM20 - nová lamelová zimní pneu poskytuje skvělé a všestranné výkony pro kompaktní vozy a rodinné vozy střední třídy. Lepší ovladatelnost na sněhu - vyvinuta s využitím nejnovější technologie počítačové simulace na sněhu. Bezpečnější v břečce a na mokru díky vyspělé konfiguraci dezénu, která rychle a účinně odvádí vodu ze styčné plochy s vozovkou. Dlouhá životnost díky odolnosti proti opotřebení. Velmi tichá a pohodlná jízda. Skvěle vyvážené zimní pneumatiky s vysokou úrovní výkonů na suchu, mokru, sněhu i ledu.

 
Bridgestone Blizzak LM20

Bridgestone LM25 se vyrábí od roku 2004. Nejnovější generace zimních lamelových pneumatik Bridgestone pro kontinentální evropské zimní podmínky. Skvěle vyvážené zimní pneumatiky s vysokou úrovní výkonů na suchu, mokru, sněhu i ledu. Konfigurace dezénu s vysokou odolností proti aquaplaningu. Čočkovitý tvar bloků snižuje turbulenci vody kolem bloků, trojrozměrné zalomené lamely zlepšují ovladatelnost. Lamely ve tvaru plástve zvyšují záběr na sněhu. Optimalizované rozmístění bloků značně snižuje hlučnost pneu.

+ Nejlepší známku získala za jízdu na suché vozovce. Nízká míra opotřebení. Dobrá také na mokru.
- Mírné nedostatky při jízdě na sněhu.


Bridgestone Blizzak LM25

Continental ContiWinterContact TS 780 je dalším produktem koncernu Continental, do jehož konstrukce promluvila nová věda - bionika, díky které jsou prvky inspirované přírodou aplikovány do technologie výroby pneumatik. Vlastnosti typických lamel ve tvaru včelí plástve vynikají skvělým záběrem ve všech směrech a zlepšeným vedením vozu v zatáčkách. Cestující ocení zejména sníženou hlučnost při odvalování běhounu. Zlepšeným vlastnostem na mokrém povrchu pomáhá směrově orientovaný dezén. Speciální pozornost si zaslouží vynikající brzdné vlastnosti na sněhu i ledu.


Continental TS 780

Continental ContiWinterContact TS 790 je díky své revoluční technologii CLS lamel a silica směsi 2. generace dlouhodobě jednou z nejlepších zimních pneu na trhu. Má vynikající stabilitu v zatáčkách a výbornou ovladatelnost, zvláště při vysokých rychlostech, takže je vhodná zejména pro rychlé a těžké vozy. Její dezén je asymetrický nesměrový, takže při montáži na kolo musí být instalována nápisem "outside" (na bočnici) vně vozu.


Continental TS 790

ContiWinterContact TS 800 je pokračovatelem úspěšné zimní pneumatiky TS 780. Nová pneumatika TS 800 používá nový tvar "šestihranných lamel", novou běhounovou směs a agresivní směrový dezén s širokými příčnými V drážkami. Kombinace moderních technologií výroby běhounové směsi a konstrukce pláště přináší ještě lepší jízdní vlastnosti na sněhu a ledu, výbornou odolnost vůči vzniku aquaplaningu a zároveň zlepšení životnosti při zachování komfortní a tiché jízdy po suchých či mokrých vozovkách.

+ velmi dobrá na mokrých vozovkách a v nízké míře opotřebení. Dobrá také na vozovkách suchých.


Continental TS 800

Debica Frigo - pokud jezdíte často v zimním období, pak právě pro vás byla vyvinuta směrová pneumatika Debica Frigo Directional. Velkou výhodou jejího směrového dezénu je zvýšená schopnost odvodu vody. Tím je zajištěn účinný záběr v zimních plískanicích i náhlých oblevách a velmi účinná ochrana proti aquaplaningu. Ostré hrany bloků s velkým počtem lamel a nové složení směsi běhounu zajišťují perfektní záběr, boční stabilitu i bezpečné brzdění, optimalizují výkon vašeho vozu na sněhu i na zledovatělých a kuzkých silnicích a garantují jízdu i v náročných zimních podmínkách. Vhodná pro nejběžnější typy automobilů v rychlostní kategorii T (do 190 km/h).


Debica Frigo

Debica Frigo 2 pochází z koncernu Goodyear a vyrábí se od roku 2005. Směrový dezén pneumatiky s drážkami zajišťujícími přirozený odvod je zdokonalen hustým "cik-cak" lamelováním pro dobrý výkon na sněhu a odolnosti vůči aquaplaningu. Běhounová směs obohacená silikou.

Dunlop SP Winter Sport M3 je vysoce výkonná zimní pneumatika. Nabízí bezpečnost, kterou potřebujete a přilnavost, kterou požadujete. Optimalizovaná struktura lamel společně se směrovým dezénem drážek, širokými kanálky pro odvod vody a novou běhounovou směsí zaručují větší přilnavost, vysokou odolnost vůči aquaplaningu a skvělý záběr na suchém a mokrém povrchu, za všech zimních jízdních podmínek. Se svou širokou řadou od 13" do 19" je plášť Dunlop Winter Sport M3 dobře připraven na budoucí generace vozidel. Je dostupný také v provedení s rychlostním indexem "V" do 240 km/h.

+ Velmi vyvážená pneumatika, nejlepší známku získala při jízdě na mokré vozovce.


Dunlop Winter Sport M3

Firestone Winterhawk má decentně agresivní směrový dezén a vedle vysoké hustoty 3D (trojrozměrných) "cik-cak" lamel, které zajišťují vyváženou charakteristiku na sněhu, mokru i suchu a dokonalý záběr, stabilitu a ovladatelnost za všech podmínek, i dvě průběžné obvodové "cik-cak" zalomené drážky, které spolu s příčnými kanály spolehlivě odvádějí břečku a vodu mimo styčnou plochu běhounu. Na čerstvém sněhu jej stlačují do sebe a zajišťují dokonalý záběr (princip ozubeného kola). Spojovací můstky mezi jednotlivými středovými bloky poskytují přesnější reakce na řízení a zvyšují směrovou stabilitu, naopak snižují nežádoucí deformace, a tak zlepšují odolnost proti opotřebení. Vysoký obsah siliky v běhounové směsi je samozřejmostí. Winterhawk má atraktivní design bočnice, u profilů 55 a méně i chránič ráfku.

+ Dobrá na suchých vozovkách, v míře opotřebení a na ledu.
- Mírné nedostatky má na mokru a na sněhu.


Firestone Winterhawk

Goodyear UItraGrip 7 představuje novou generaci 3D lamelování - Vaflové lamelování (trojrozměrný systém vnitřního zamykání lamel), který zlepšuje vzájemné uzamykání lamel a tím zvyšuje tuhost lamel pro vynikající výkon na mokru a suchu a zároveň na sněhu i ledu. Navíc je pneumatika UItraGrip 7 vyrobena za použití technologie nových polymerů, která je nejen ekologická (obsahuje nízké procento polyaromátů a šetří palivo), ale také nová směs polymerů optimalizuje u pneumatiky zimní výkon.

+ Vítěz testu. Velmi vyvážená pneumatika, nejlepší známky získala při jízdě na mokru, sněhu, ledu a při testování valivého odporu.


Goodyear Ultragrip

Kleber Krisalp HP je vysokovýkonná pneumatika v zimní řadě Kleber. Dostupná ve 22 rozměrech (v indexech T a H) nabízí každodenní bezpečnost řízení, překonávající nástrahy zimních období. Krisalp HP je speciálně koncipována tak, aby odpovídala nárokům rodinných sedanů a výkonných vozů.

+ Velmi dobrá na sněhu.
- Mírně si pohoršila v testech opotřebení pneu, při jízdě na mokrých vozovkách a na náledí.

 
Kleber Krisalp HP

Kleber Krisalp 3 - za svou výbornou přilnavost na mokrém nebo zasněženém povrchu vděčí Krisalp 3 jak běhounu ze směsi siliky, tak maximálnímu počtu lamel, které co nejlépe zajišťují odtok vody a rozbředlého sněhu.


Kleber Krislap 3

Kormoran SnowPro se vyrábí v koncernu Michelin. Zimní pneu s tradičním směrovým dezénem. V dezénu jsou kombinovány příčné lamely s čočkovitými bloky dezénu, což zaručuje dobrou vodivost pneumatik v zimních plískanicích.


Kormoran Snowpro

Kumho KW7400 se vyrábí v koncernu Kumho. Speciální příměs silika umožňuje pryži zachovat si i při nízkých teplotách elastičnost, tolik důležitou pro přilnavost pneu k vozovce. Bohaté lamelování dezénu zlepšuje přenos záběrových a brzdících ůčinků na ledu a sněhu. Charakteristický směrový dezén se čtyřmi výraznými obvodovými drážkami zaručuje i ve zhoršených zimních podmínkách velmi dobré jízdní vlastnosti, zejména směrovou a boční stabilitu. Z provozu je ověřena velmi dobrá odolnost proti opotřebení.

Kumho KW17 je z koncernu Kumho a vyrábí se od roku 2003. Asymetrický zimní dezén s nápadným množstvím drobných lamel je určen pro osobní pláště s profilovým pláštěm 65 a nižším. Samozřejmostí je příměs siliky v běhounové pryži, která zlepšuje přilnavost pláště k vozovce i za nízkých teplot. V konstrukci kostry je použito několik patentovaných novinek. Optimalizací rozložení kontaktního tlaku došlo k dalšímu zlepšení přenosu záběrových a brzdných ůčinků a snížení náchylnosti k aquaplaningu na mokré vozovce. K ochraně boků a ráfků proti poškození je na bočnici aplikován pryžový ochranný výstupek. Pláště byly úspěšně podrobeny zkouškám podle U.S. a kanadských předpisů. Splňují nejnáročnější požadavky na použití v extrémních zimních podmínkách

+ Velmi dobrá na sněhu
- Nedostatky na mokru, ledu a na suchých vozovkách. Velká míra opotřebení

Matador MP58 se vyrábí v koncernu Matador. Zimní pneu vyznačující se vyváženými užitkovými vlastnostmi, vynikají bezpečnou jízdou v zimních podmínkách na různých površích vozovky jako např.: led, sníh, sněhová kaše atd. Pneu obsahuje siliku, která ponechává pneumatikám potřebnou pružnost i za velmi nízkých teplot.

Doporučujeme

Články odjinud