Zimní pneumatiky aneb My vás přezout donutíme!

Zimní pneumatiky aneb My vás přezout donutíme!

Kapitoly článku:


Huštění pneumatik

Existuje poměrně rozšířený názor, že podhuštěná zimní pneumatika poskytuje lepší adhezi i záběr. Toto tvrzení je však naprosto nesprávné a řídit se jím znamená jednak snížení účinnosti pneumatiky a také vystavení se riziku jejího poškození.

  • Podhuštění zimní pneumatiky eliminuje její samočisticí schopností, což vede k udusávání sněhu v drážkách a tím pádem snížení účinnosti pneumatiky.
  • Silnice v zimě skrývají mnoho nástrah výtluky různých rozměrů počínaje a vyjetými kolejemi a zmrazky konče. S těmito všemi nerovnostmi se musí pneumatika vypořádat. Podhuštěná pneumatika je v takových podmínkách nadměrně zatěžována (zejména bočnice) a více náchylná poškození. Správným huštěním můžeme toto riziko minimalizovat.

Většina výrobců pneumatik dnes nabádá řidiče, aby hustili zimní pneumatiky o 20kPa více, než jejich letní protějšky. Zlepšují se tím údajně jízdní vlastnosti a snižuje valivý odpor, který má přímý vliv na spotřebu paliva. Tlak nahuštěných pneumatik bychom měli kontrolovat každých čtrnáct dní. 

Půl napůl aneb Letně zimní mix

Je jasné, že rodiny s napjatým rozpočtem, převracející každou korunu, budou nemalou investici do nových zimních pneumatik dlouho zvažovat a hledat levnější varianty. Nabízí se dvě, které mohou představovat více či méně vhodné řešení.

  • První a zřejmě i jedinou adekvátní náhradou (do jisté míry) jsou 4 zimní protektory (viz níže).
  • Další možností, dnes hojně používanou, je polovičaté řešení problému obutím pouze poháněné nápravy vozu. Nikdo to zásadně nedoporučuje, v některých pneuservisech pouhá zmínka o něčem podobném rovná se trestu smrti. Tak či tak, dnes mnoho řidičů obouvá dvě zimní (popř. protektory) a dvě letní pneumatiky. Ty jsou v lepším případě nahrazeny „univerzálkami“. Správné to určitě není. Přesto – LEPŠÍ NĚCO, NEŽ NIC.
  • Skutečností, že by někdo mohl odjezdit zimu na letních pneumatikách se zde nehodlám zabývat. Hazardér, který tak činí, vystavuje riziku nejen sebe, ale hlavně druhé, spořádané řidiče. Ten, kdo tvrdí, že se v zimě dá bezpečně jezdit na letních pneumatikách má obrovské štěstí, že se mu ještě nic nestalo a měl by rychle zajet do pneuservisu přezout.

   
Tři různé vzorky zimních pneumatik. Pořád si myslíte, že jsou zbytečné?

Protektory a seconhandové zboží

Protektory jsou v posledních letech nesmírně populárním zbožím. Lidé šahají po protektorech hlavně proto, aby ušetřili. Ve většině případů se prý jedná o řidiče odhodlané obout zimně pouze poháněnou nápravu, zatímco zbytek suplovat „univerzálkami“, či ponechat obutí letní. Každopádně protektor, jak již bylo řečeno, může být poměrně solidní náhradou za nové zimní pneumatiky. Vše ale záleží na kvalitě původní pneumatiky, na kterou se posléze nanáší protektorovaná vrstva. Především kvalita bočnice a patky určuje životnost protektoru, neboť jakékoliv jejich poškození znamená ztrátu možnosti pneumatiku protektorovat.

Původní vzorek by neměl být sjetý více než na 1 mm po celém obvodu pneumatiky a pneumatika by neměla být protektorována více jak jedenkrát. Rozhodnete-li se obout protektory, musíte také počítat s rychlostním omezením na 130 – 140 km/h. Otázkou také zůstává finanční výhodnost protektorů. Obujete-li totiž čtyři kvalitní protektory, bude vaše finanční úspora činit 800 – 1500 Kč na čtyřech kusech pneumatik.

S příchodem zimy se v různých inzertních novinách objevují nabídky ke koupi opotřebených zimních pneumatik různých značek. Především ty s dobrým zvukem vyvolávají v mnoha řidičích při pohledu na nízkou cenu pocity nezkrotné touhy. Pokud ji podlehnou, stanou se často majiteli pneumatik, které ještě nedávno ležely někde na skládce v cizině jako použité a nefunkční zboží. Je bohužel smutnou pravdou, že někteří čeští podnikavci dovážejí poškozené či sjeté pneumatiky, aby je pak výhodně prodali na našem trhu. Mnozí lidé, uchlácholeni výřečností kupce, tak obují svůj vůz do „seconhandové“ pneumatiky, která má s kvalitním zimním obutím asi toliko společného, co norkový kožich s vytahaným svetrem.

Mílové kroky výzkumu

Pneumatiky se dnes vyrábí v obrovských počtech a firmy ve své snaze prodávat více a více svých produktů expandují na trhy, kde lidé ještě před pár lety jezdili pouze na oslu. Stejně tak jako hledání nových odbytišť je pro firmy důležité zlepšovat či přinejmenším uhájit své postavení na vyspělých trzích. S tím jde samozřejmě ruku v ruce výzkum. Dnes a denně zasedají za stoly inženýři jednotlivých koncernů, aby zdokonalovali vlastnosti běhounové směsi, pilovali profil dezénu a experimentovali s počtem lamel vyrytých do povrchu pneumatiky.

Je jasné, že vývoj pneumatik bude pokračovat i nadále. Nakolik bude poháněn představou zisku, snahami o udržení kroku s konkurencí či bohulibou starostí o naše bezpečí není podstatné. Pro nás řidiče je důležité, že se rok od roku objeví na trhu lepší a kvalitnější pneumatiky (ať už zimní, nebo letní), které nás s naší asistencí dopraví bezpečně z jednoho místa na druhé.

Slovo na závěr

Tímto článkem tedy naposledy apelujeme na to, aby se všichni nerozhodní zamysleli nad tím, jestli nešetří zbytečně. To, co nebylo řečeno v tomto článku, najdete zde a v dalších souvisejících článcích. Stejně to funguje i naopak. Doufáme, že jste konečně našli odpovědi na otázky, nad kterými jste hojně debatovali v předchozích diskusích, jež byly s touto problematikou spjaty. A aby toho ještě nebylo dost, chtěli bychom vás namlsat možným příslibem interview s brand managerem společnosti Barum, jemuž budete klást dotazy vy, čtenáři, prostřednictvím off-line rozhovoru. Během týdne sledujte AutoRevue.cz a zjistíte podrobnosti.

Doporučujeme

Články odjinud