Zimní pneumatiky aneb My vás přezout donutíme!

Přinášíme vám další podrobný článek, jenž se zabývá zimní tématikou. Konáme tak po vzoru minulých vydání, kdy jste nám dali najevo, že vás tato problematika opravdu zajímá. Dnes se podíváme podrobně na zimní pneumatiky, jakožto jediného zprostředkovatele kontaktu vašeho automobilu s vozovkou.
Zimní pneumatiky aneb My vás přezout donutíme!
Seznam kapitol
  1. Obecné pojmy, šířka obutí, výška dezénu
  2. Huštění pneumatik, alternativy, výzkum, závěr

Navzdory desítkám varování z různých stran, navzdory mnoha fotografiím zdemolovaných automobilů se zimní krajinou stále prohání lidé, jejichž automobil s letním obutím zvedá hladinu adrenalinu nejednomu řidiči s pořádnými zimními pneumatikami. To se pak šinete v kopci za autem, které lítá z jedné strany na druhou, aby se těsně pod vrcholem zaseklo uprostřed silnice a zablokovalo ji na dvě hodiny. Když pak naštvaně vylezete z auta a jdete si to z dotyčným bruslařem vyřídit, usměje se na vás ze svého favoritu a prohlásí něco ve smyslu, že je aspoň sranda.

Vy se podíváte na jeho pneumatiky, zjistíte, že jsou podobny spíše těm, co obouvá Ferrari Michaela Schumachera a naštvaně se jdete posadit do auta a čekáte až dojede někdo, kdo toho závodníka z cesty odtáhne. V průběhu zimy pak narazíte na mnohé další bruslaře, z nichž někteří zaplatí za své hobby rozmašírovaným automobilem, jiní dokonce životem. To vás přivede k názoru, že tisíce popsaných listů na téma zimní pneumatiky je asi málo, takže holt nezbývá nic jiného, než jich pár přidat. A vzít to pěkně od podlahy.

Jak funguje zimní pneumatika?

Zázrak jménem zimní pneumatika je vystaven především na třech slovech – běhounová směs, lamely a dezénové bloky. Dohromady totiž tvoří mix, který propůjčuje zimní pneumatice její specifické vlastnosti, o kterých se jeho letnímu kolegovi může nechat jenom zdát.

Běhounová směs je prvním z faktorů, který hraje zásadní roli při výrobě zimní pneumatiky. Na rozdíl od směsi letní totiž obsahuje vysoký podíl přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou. I při nízkých teplotách tak pneumatika díky ní dokáže zajistit silnou adhezi. To od pneumatik s letní běhounovou směsí rozhodně nelze očekávat, neboť již teploty pod +7 stupňů způsobují jejich tuhnutí.

Lamely jsou jakési zářezy, které se nacházejí v početném množství (v případě pneumatik zimních) na každém bloku. Když se následně začne pneumatika odvalovat, lamely rozpohybují dezénové bloky. Pohybující se dezénové bloky pak fungují jako pracant, který svým pravidelným pohybem vytlačuje sníh či břečku z drážek mezi jednotlivými bloky. Tato určitá samočisticí schopnost v podstatě představuje vrchol ledovce technologie zimních pneumatik.

Pružná běhounová směs, určité množstvím lamel a následně se pohybující dezénové bloky činí ze zimní pneumatiky jakýsi živý organismus, který v průběhu vaší jízdy vytlačuje pohybem vodu či sníh pryč z pneumatiky tak, aby její záběrové schopnosti zůstávaly po celou dobu jízdy konstantní.

část materiál náčrt funkce
jádro patky tvrdá pryž
  • zajišťuje přesnost řízení a směrovou stabilitu
  • ovlivňuje jízdní komfort
běhoun kaučuk:
syntetický přírodní

dezén a směs ovlivňují
  • adhezi
  • oděr
  • valivý odpor
  • hlučnost
bočnice kaučuk:
syntetický přírodní

  • chrání kostru před bočním poškozením a povětrnostními vlivy

Zimní obutí a hluk

Dnes již dávno neplatí, že obout zimní pneumatiky znamená naslouchat místo hlasu vašeho oblíbeného interpreta iritujícímu hučení. Většina výrobců si zaslouží opravdovou pochvalu, protože pneumatiky při jízdě vykazují téměř shodnou míru hluku jako pneumatiky letní.

Užší, nebo širší?

Každý, kdo prošel byť jen základní školu, si jistě spočítá, že větší plocha rovná se v zimě větší kluzná plocha a také větší prostor pro rozložení tlaku. Logicky by tedy odpověď na naši otázku zněla – určitě použít pneumatiky užší, neboť tlak působící na užší pneumatiku je větší a záběr kvalitního vzorku tím pádem účinnější. Navíc je zde další faktor hrající do karet užším pneumatikám – výška. Užší pneumatiky jsou obvykle vyšší než pneumatiky širší, což vám může mnohdy zachránit výfuk.

Ale pozor. Výrobci pneumatik dospěli k jinému názoru. Zásadně dnes nedoporučují používat užší pneumatiky, neboť (cituji propagační materiál nejmenovaného výrobce): „Používáním širších pneumatik se zlepšují i odpovídající vlastnosti, zvyšující bezpečnost jízdy. Širší pneumatiky dosahují vyšší směrové stability, jak při jízdě, tak v zatáčkách atd.“

Vzniká zde tedy rozpor mezi zdravým rozumem a doporučením výrobce (vedeného zřejmě ekonomickými zájmy - tvrdí dobře informovaný, nejmenovaný zdroj). Jak to vyřešit. Pro odpověď jsem zavolal několika známým, které pneumatiky živí ať už jako majitele pneuservisu či jejich zaměstnance. Odpověď byla celkem jasná. Rozum vítězí. Rada na základě zjištěných faktů zní: montujte pneumatiky užší (mále-li kupříkladu letní pneumatiku 165/70 R 13, v zimě obujte 155/80 R13).

Zrádná výška dezénu

Minimální výška dezénu doporučovaná výrobci pneumatik je stanovená na 4 mm. Pneumatika, která nedosahuje těchto hodnot, údajně ztrácí své záběrové schopnosti a blíží se tak vlastnostmi pneumatikám letním. Mnozí výrobci a pneuservisy proto doporučují svým zákazníkům pneumatiku s dezénem pod 4 mm dojet v letních měsících.

Bohaté zkušenosti se zimními pneumatikami s výškou dezénu pod 4 mm a tím spojenou ztrátou schopnosti odpuzovat sníh mají rakouští řidiči. Ti se takových pneumatik zbavují, nezřídka kdy na úkor českých motoristů, kteří podobným kupem získají akorát nepotřebný krám. O kvalitní a funkční pneumatice nemůže být ani řeč.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Obecné pojmy, šířka obutí, výška dezénu
  2. Huštění pneumatik, alternativy, výzkum, závěr
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků