(doplněny 195/65 15 T) Venku sice není nejtepleji, ale koupit zimní pneu již v září? A proč ne, když jsou levnější a dostupnější.
Kapitoly článku:
Jako jediní jsme vám v minulosti s příchodem zimy každoročně přinášeli nejkomplexnější přehledy cen zimních pneumatik na trhu. Letos jsme se na to rozhodli jít trochu jinak a možná se divíte, že s tímto tématem „šílíme” již v září, i když současné venkovní teploty by zimní pneu mnohdy snesly již nyní.
Důvody jsou ale prosté a veskrze racionální. Pomineme-li ten, že nakupovat pneu se spadnutím první sněhové vločky není zrovna chytré, se k nám donesly dvě důležité informace. Tou první je, že kvůli legislativním úpravám v Německu (ty přišly ke slovu již loni) i u nás, které nařizují použití zimních pneu na určitých místech, je poptávka po „zimácích” vyšší než kdy dříve a výrobci ani prodejci ji dříve nebo později nebudou schopni efektivně pokrývat. Nyní, kdy poptávka ještě není tak velká, se zimní pneumatiky dají koupit levněji než po příchodu sezóny a neměli byste se setkat s tím, že „vaši” pneumatiku prostě nebude možné sehnat. A tak je nejvyšší čas zvážit, zda do této takřka nezbytné výbavy neinvestovat již nyní.
Koupit zimní pneu? Že váháte...
Letos vám tedy s předstihem přinášíme v sedmi přehledných tabulkách cenové srovnání až osmnácti zimních plášťů v devíti internetových obchodech. Díky přehlednosti tabulek rozčleněných podle sedmi nejžádanějších rozměrů si snadno najdete nejlevnější obutí pro váš osobní vůz. A navíc přidáváme možnost stáhnout si tabulky ve formátu PDF. Než se ale ke srovnání dostaneme, pojďme si zopakovat pár kíčových faktů.
Tip pro ty, kteří nemají čas: Pokud vás nezajímají obecné informace, vrhněte se rovnou na srovnání cen v druhé kapitole.
Ani tentokrát se nebudeme věnovat všem již známým argumentům o nutnosti přezouvání a ani vás nebudeme přesvědčovat o jejich výhodách, které jsou nesporné. Kdo každý rok přezouvá a jezdí na dobrých zimních pneumatikách, určitě může jen a jen potvrdit rozdíl v bezpečnosti jízdy. Článek je věnovaný všem, kteří chtěji po prvním sněhu koupit nové pneumatiky před příchodem tuhé zimy. Většina z nás nemá dostatek času na pročítání mnoha letáků, internetových prezentací, testů, vzájemného srovnávání cen a podobně. Proto věřím, že naš doslova mravenčí práce v sestavování tabulek vám ušetří čas a peníze při výběru nového obutí. Ušetřený čas můžete věnovat péči o svůj vůz nebo pročítání zajímavého obsahu AutoRevue.
Zimní pneu využijete už když teplota klesne pod 7° C, o sněhu ani nemluvě.
Čteme z pláště
Rozměr pneumatiky zjistíte z velkého technického průkazu, hodnoty uvedené v TP je nutné dodržet. Při pojistné události by pojišťovna nemusela plnit a vůz by jen těžko prošel STK.
Rozměr pneumatiky | Provozní podmínky |
195 | 65 | R | 15 | 91 | H |
šířka pneu v mm | profilové číslo | radiální konstrukce | průměr ráfku v palcích | index nosnosti | index rychlosti |
SI – index rychlosti
Index rychlosti (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Symbol | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | Z |
Rychlost | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | 270+ |
LI - indexy nosnosti
Index nosnosti (Load Index) určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615kg.
Výběr nejpoužívanějších nosnostních indexů |
index | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 |
kg | 335 | 345 | 355 | 365 | 375 | 387 | 400 | 412 | 425 | 437 | 450 | 462 | 475 | 487 | 500 | 515 |
index | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 |
kg | 530 | 545 | 560 | 580 | 600 | 615 | 630 | 650 | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 | 775 | 800 | 825 |
Ostatní údaje
Na pneumatice také naleznete velkými písmy uvedeného výrobce (např. Sava), model a dezén (např. Eskimo S3). Dále po obvodu můžete narazit na některé z těchto zkratek:
tl | tubeless – bezdušová pneu |
tt | nutnost použít duši |
rf | ReinForced, neboli zesílená kostra |
M+S | označuje pneu určenou pro zimní provoz (Mud+Snow, bláto a sníh) |
fr | (frange rib) - ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník |
DOT | první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneumatiky |
TWI | (Tread Wear Indicator) signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý |
Zimáky oceníte především cestou na hory
Vybíráme tu nejlepší
Číst z pláště pneumatiky již umíme, známe dokonce i vhodný rozměr, tak se pusťme do výběru značky a dezénu. Patrně málokoho překvapí konstatování, že svět pneumatik je úzce propojen. Velké koncerny na výrobu pneumatik většinou vlastní několik menších značek, která se každá specializuje na produkci pneumatik jiné cenové kategorie. Continental vlastní Barum, Uniroyal, Semperit a Eurotec. Koncern Bridgestone sdružuje Firestone a Dayton. Pod taktovkou Goodyear vyrábí Dunlop, Fulda, Sava a Debica. Michelin spolkl značku Kleber, BF Goodrich a Kormoran. Pirelli vlastní Ceat. Pouze Matador, Kumho a Nokian nepatří pod žádný gumárenský koncern.
Více informací o jednotlivých modelech pneumatik naleznete na stránkách výrobců pneu: www.barum.cz, www.bridgestone-eu.com, www.dunlop.cz, www.nokiantyres.cz, www.kumho.cz, www.michelin.cz, www.firestone-eu.com, www.pirelli.cz
Jak si vedou v testech?
Kompletní testy naleznete na stránkách: http://www.adac.de/ nebo http://www.oeamtc.at/tests/reifen/
I takto to někdy vypadá na českých dálnicích