Zimní gumy možná přežijí jaro, ale ne cestu do Chorvatska

Ač tomu už současné počasí příliš nenasvědčuje, stále se najdou řidiči, kteří ještě jezdí na zimních pneumatikách. Tyto gumy jsou přitom určené pro období, kdy je méně než sedm stupňů nad nulou. Je dokázáno, že při provozu ve vyšších teplotách má vozidlo větší spotřebu, a zároveň dochází k výraznější degradaci pneumatik, což vede ke zhoršení jízdních vlastností.

Proč má tedy někdo ještě v květnu obuté „zimáky“? „Stává se to hlavně z ekonomického hlediska. Řidič ví, že má zimní gumy na hraně ojetí, a na jaře je takzvaně dojíždí. Řekne si, na příští zimu si už musím koupit stejně nové, ale než je vyhodím, můžu na nich ještě něco odjet,“ řekl AutoRevue.cz ředitel obchodu pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

„S tím se dá v průběhu jara částečně souhlasit, ale zásadně nedoporučujeme jezdit na zimních gumách v opravdovém létě, kdy je při teplotách nad třicet stupňů vozovka rozpálená přes padesát stupňů. Určitě bych nikomu neradil, aby se s nimi vypravil k moři do Chorvatska,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek

„Nedá se říct, že by zimní pneumatiky byly v létě vyloženě nebezpečné, ale směs, z níž se vyrábějí, není určená na vysoké teploty. Jednoznačně se zhoršují jízdní vlastnosti, sníží se přilnavost a guma začíná mít vlastnosti žvýkačky. Brzdná dráha se také obvykle prodlouží,“ upozornil Schwangmaier.

Podle jeho odhadů ze začátku letní sezony, kdy většina řidičů přezouvá, pokračuje na zimních asi dvacet procent motoristů. Podle jiných vyhodnocení, která se opírají o počty z úložných schránek v autoservisech, kde si zákazník podle sezony nechává vždy jednu sadu uskladněnou, je však počet možná dvojnásobný.

Mnozí řidiči ovšem pamatují časy, kdy se nepřezouvalo vůbec a bez větších problémů se jezdilo v tropických vedrech i v třeskutých mrazech. V čem je tedy rozdíl? „Se škodovkou sto dvacet se dalo na jedné sadě najet šedesát tisíc kilometrů. Je však třeba říct, že pneumatiky přenášely úplně jiné síly než dneska. Musely se změnit stejně, jako se změnila auta. Taková Octavia je úplně někde jinde v hmotnosti, výkonu, rychlosti a třeba v tom, jak sedí v zatáčce. To všechno musí pneumatiky udržet. Prošly obrovským vývojem, k němuž patří i rozdělení na letní a zimní,“ vysvětlil ředitel.

Existuje i skupina lidí, zvláště těch, co nenajezdí tolik kilometrů, kteří preferují jízdu na celoročních pneumatikách. „Je to možné, ale tyto pneumatiky nejsou příliš vhodné pro české klimatické podmínky. Je to určitý kompromis, ani pořádná letní, ani pořádná zimní. Spíš se hodí do jižních států, kde se řidiči nesetkávají se sněhem,“ dodal.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků