Zimní gumy možná přežijí jaro, ale ne cestu do Chorvatska

Ač tomu už současné počasí příliš nenasvědčuje, stále se najdou řidiči, kteří ještě jezdí na zimních pneumatikách. Tyto gumy jsou přitom určené pro období, kdy je méně než sedm stupňů nad nulou. Je dokázáno, že při provozu ve vyšších teplotách má vozidlo větší spotřebu, a zároveň dochází k výraznější degradaci pneumatik, což vede ke zhoršení jízdních vlastností.

Proč má tedy někdo ještě v květnu obuté „zimáky“? „Stává se to hlavně z ekonomického hlediska. Řidič ví, že má zimní gumy na hraně ojetí, a na jaře je takzvaně dojíždí. Řekne si, na příští zimu si už musím koupit stejně nové, ale než je vyhodím, můžu na nich ještě něco odjet,“ řekl AutoRevue.cz ředitel obchodu pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

„S tím se dá v průběhu jara částečně souhlasit, ale zásadně nedoporučujeme jezdit na zimních gumách v opravdovém létě, kdy je při teplotách nad třicet stupňů vozovka rozpálená přes padesát stupňů. Určitě bych nikomu neradil, aby se s nimi vypravil k moři do Chorvatska,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek

„Nedá se říct, že by zimní pneumatiky byly v létě vyloženě nebezpečné, ale směs, z níž se vyrábějí, není určená na vysoké teploty. Jednoznačně se zhoršují jízdní vlastnosti, sníží se přilnavost a guma začíná mít vlastnosti žvýkačky. Brzdná dráha se také obvykle prodlouží,“ upozornil Schwangmaier.

Podle jeho odhadů ze začátku letní sezony, kdy většina řidičů přezouvá, pokračuje na zimních asi dvacet procent motoristů. Podle jiných vyhodnocení, která se opírají o počty z úložných schránek v autoservisech, kde si zákazník podle sezony nechává vždy jednu sadu uskladněnou, je však počet možná dvojnásobný.

Mnozí řidiči ovšem pamatují časy, kdy se nepřezouvalo vůbec a bez větších problémů se jezdilo v tropických vedrech i v třeskutých mrazech. V čem je tedy rozdíl? „Se škodovkou sto dvacet se dalo na jedné sadě najet šedesát tisíc kilometrů. Je však třeba říct, že pneumatiky přenášely úplně jiné síly než dneska. Musely se změnit stejně, jako se změnila auta. Taková Octavia je úplně někde jinde v hmotnosti, výkonu, rychlosti a třeba v tom, jak sedí v zatáčce. To všechno musí pneumatiky udržet. Prošly obrovským vývojem, k němuž patří i rozdělení na letní a zimní,“ vysvětlil ředitel.

Existuje i skupina lidí, zvláště těch, co nenajezdí tolik kilometrů, kteří preferují jízdu na celoročních pneumatikách. „Je to možné, ale tyto pneumatiky nejsou příliš vhodné pro české klimatické podmínky. Je to určitý kompromis, ani pořádná letní, ani pořádná zimní. Spíš se hodí do jižních států, kde se řidiči nesetkávají se sněhem,“ dodal.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků