Zima na silnicích v Česku: Rychlost a nesprávný styl jízdy jsou častou příčinou nehod

Experti nejen od policie a záchranných složek přináší rady, jak se v zimě chovat na silnicích a jak mít připravené auto.

Zima už je v plném proudu a s ní opět vyvstává téma bezpečné jízdy na zledovatělých a zasněžených cestách. Svou porci osvěty nyní přidává i Asociace Záchranný kruh s kampaní Ty to zvládneš, která zmiňuje důležité zásady jízdy při zhoršených povětrnostních podmínkách, ale rovněž se opírá o zajímavá čísla. 

Viditelnost na silnici je věcí nás všech. Svítíte správě a nosíte reflexní prvky?

Viditelnost na silnici je věcí nás všech. Svítíte správě a nosíte reflexní prvky?

Statistiky nehodovosti Policie ČR totiž hovoří jasně. Za leden a únor minulého roku došlo v ČR k 2320 dopravním nehodám z titulu nepřiměřené rychlosti řidiče motorového vozidla. Takto vysoké číslo doplnila tragická bilance 30 úmrtí. Ještě častějším důvodem dopravní nehody byl ve stejném období nesprávný způsob jízdy řidiče, který s 8268 nehodami bohužel přičítá dalších 27 obětí. Nesprávný způsob jízdy měl navíc 65,7% podíl na celkovém počtu nehod v lednu a únoru 2020.

„Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit. Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje,“ vysvětluje Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh.

Video jen pro otrlé: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na přechodech

Video jen pro otrlé: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na přechodech

Jízda autem na zledovatělém nebo sněhem pokrytém povrchu vyžaduje více řidičských zkušeností, protože dochází k častější ztrátě adheze pneumatik a následnému smyku. „V tomto případě je zcela zásadní rychlost – jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Pokud se vůz dostane do smyku, je potřeba volantem kola lehce srovnat a korigovat plynule směr vozidla bez zbytečného zrychlování či brždění,“ doporučuje plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Mezi hlavní zásady řízení vozidla v zimních měsících patří kromě dodržení rychlosti odpovídající stavu vozovky také posouzení povětrnostních podmínek, které mnohdy přináší na silnici výrazně zhoršenou viditelnost a tím podstatně vyšší riziko dopravní nehody. Pozornost byl měl řidič věnovat také citlivějšímu ovládání akceleračního a brzdového pedálu. Správné předvídání dopravní situace a dostatečný odstup od vozidla vpředu jsou další předpoklady ke snížení rizika nehody.

Střety s tramvají patří k těm nejhorším. Z některých fotografií nehod až mrazí

Střety s tramvají patří k těm nejhorším. Z některých fotografií nehod až mrazí

Samostatnou kapitolou bezpečného provozu motorového vozidla v zimě je jeho odpovídající příprava. Samozřejmostí by mělo být použití pneumatik se zimním vzorkem s vědomím, že pneumatika sjetá na hraniční čtyři milimetry prodlužuje brzdnou dráhu vozidla v kritické situaci o celou polovinu.

Pozornost je potřeba věnovat také kapalině do ostřikovačů pro použití v teplotách pod bodem mrazu. Řidiči často opomíjejí i ryze zimní povinnost odstranit sníh či led z karoserie vozu, aby nedošlo k jeho nežádoucímu uvolnění během jízdy a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Praktickou výbavou každého vozu by proto měla být v zimních měsících škrabka, smetáček, lopatka a sněhové řetězy pro případy zasněžené silnice či zapadnutí.

Jak jezdit na náledí? Brzdná dráha je až 4x delší, překvapuje hlavně to lokální

Jak jezdit na náledí? Brzdná dráha je až 4x delší, překvapuje hlavně to lokální

Tradičně je součástí kampaně Ty to zvládneš doprovodné video s citlivými záběry z dopravních nehod. Nechybí však i zmíněné srovnání brzdné dráhy vozu na různých površích a při použití letních/zimních pneumatik stejně jako rady expertů od policie a záchranných složek.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

včera | Jiří Baborský | 65 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků