Jestli jste odložili nákup ojetého vozu na jaro, zkuste rozhodnutí změnit. V létě mají nepoctivci daleko méně práce s případným zatajením skrytých závad. Zima vám hraje do karet i lepší cenou.
Zima je čas útlumu velkého množství aktivit, mezi něž patří i nákup ojetého vozu. Pravda, v loňském roce situaci významně ovlivnil úbytek ojetin o 4,6 %, ale svůj podíl na současné situaci má i zimní období.
Kvůli nepříznivému počasí, nízkým teplotám a sněhu lidé často výběr ojetého vozu odkládají na „lepší čas“, ale je to škoda. Leden a únor jsou totiž pro kvalitní vyzkoušení vozu ideální. Tento názor sdílí také portál Cebia. Jde hlavně o to, že ve specifických podmínkách můžete lépe otestovat důležité prvky vozu a předejít tím nepříjemnému překvapení. Zároveň výrazně ušetříte, protože nižší poptávka tlačí ceny ojetých vozů dolů a zvyšuje možnost slevy. Zvláště pokud chcete koupit vysloveně sezónní auto jako kabriolet nebo sportovní kupé.
Zima je obecně zátěžovou zkouškou pro baterii a studený start při nízkých teplotách hodně prozradí o její kondici i funkčnosti startéru. U dieselových motorů navíc prověříte systém žhavení, který může být zdrojem komplikací už u ojetin starších pěti let. Než se auto stihne ohřát, nezapomeňte vyzkoušet chod centrálního zamykání, stěračů i stahování oken. Jakékoliv anomálie mechanických i elektronických součástek se v zimě snadněji odhalí.
První studený start napoví kouřem z výfuku. Černá nebo šedá oblaka upozorňují na řadu mořných problémů - třeba špatné spalování nebo poměr směsi ve válci. Často je na vině lambda sonda mající přímý vliv na funkci katalyzátoru.
Zaznamenáte-li v úvodní fázi testovací jízdy cukání nebo tužší řazení, znamená to, že spojka s převodovkou adekvátně nespolupracují a budou vyžadovat dodatečný servis. Otázkou zůstane, jak nákladný. Ideálně by trasa měla zahrnovat úsek se zhoršenou přilnavostí pro kvalitní prověření ABS, ESP a dalších asistentů pomáhajících udržet auto pod kontrolou. V případě pohonu všech kol zjistíte, zda soustava funguje správně a obě nápravy náležitě spolupracují.
Pravděpodobně si v autě pořádně zatopíte, a to je dobře. Prověříte totiž funkčnost klimatizace v obou režimech, ale teplotní rozdíly snáze odhalí případné praskliny na čelním skle. Pro jistotu proveďte důkladnou prohlídku celého auta, které musí být co nejčistší. Nízké teploty mnohdy upozorní na opotřebované panty nebo díly vrzáním.