Zima a její rizika: rady do sněhu a mrazu

Motoristé zimu zrovna nemilují. Silnice nabízí rozmanitou škálu povrchů od ledového zrcadla, přes uježděný sníh, až po břečku a bláto. K tomu se ještě přidávají velmi krátké dny, snížená viditelnost a dopravní zácpy při cestách z hor. Rozhovory, rady, tipy
Zima a její rizika: rady do sněhu a mrazu
Seznam kapitol
  1. Zrádná zima, obecné zásady, užitečné tipy, rohovor s ředitelem Krajské správy silnic
  2. Rozhovor s vedoucím dálničního oddělení a zkušebny pasivní bezpečnosti

Střídání ročních období je zákonem, který znají už malé děti, přesto mnohé dospělé řidiče příchod zimy stále překvapuje. „Každý rok když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádovou dvoj až třínásobek běžného počtu nehod,“ říká mluvčí semilské policie Soňa Šídová. Jaké jsou příčiny zvýšené nehodovosti v zimě? Na prvním místě je samozřejmě stav vozovky.

Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu několikanásobně delší oproti suché vozovce a vozidlo je hůře ovladatelné. Pokročilé elektronické systémy ve voze jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale fyzikální zákony platí pro každého. Přiměřená rychlost, dostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a správná řidičská technika jsou na zimní silnice to nejlepší. Každoročně se opakují stížnosti řidičů na práci silničářů.

„Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První přicházejí na řadu komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní  komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později,“ objasňuje Petr Erban, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje.

Základní pravidlo - být připraven

Nepřítelem silničářů je zastaralá technika a nedostatek náhradních dílů, ale za mnoho problémů si mohou  řidiči sami. V lyžařských střediscích chtějí ušetřit za placené parkoviště, parkují po stranách už tak úzkých cest a zablokují silničářům průjezd. Na zimu jsou lépe připraveni obyvatelé horských oblastí, které sníh nepřekvapí. „Mají lepší technickou výbavu, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit.

Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů,“ podotýká Petr Erban.Zima však přináší další rizika, která si už uvědomujeme mnohem méně. Zasněžená horská krajina je sice romantická, ale velká bílá plocha, zvláště za slunečného počasí, odráží mnohem více světla a při delší jízdě zasněženou krajinou je proto třeba počítat s vyšší únavou zraku a horší adaptací vidění na tmavších úsecích trasy nebo po setmění.

Jízda v zimních měsících nutí řidiče používat v automobilu topení. Teplo ve voze přispívá k větší únavě, ospalosti a malátnosti. Proto je vhodné občas zastavit a projít se na vzduchu, nebo alespoň otevřít okénko. Stav vozu a zejména kvalita pneumatik jsou kapitolou samu pro sebe. „Zimní pneumatiky jsou absolutní nezbytností. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu.

Zimní pneumatiky jsou základ

Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu,“ vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy. „Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní - takové auto je strašně záludné, snad horší, než auto jenom na letních gumách,“ doplňuje policistka Soňa Šídová. Náležitou pozornost je třeba věnovat přepravě lyží. Nejméně vhodné je přepravovat lyže v kabině vozu.

V případě nehody se volně poletující lyže a hole mohou stát vražedným nástrojem. Jediný spolehlivým způsobem přepravy je atestovaný a správně namontovaný střešní nosič. „Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů. Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Střecha namrzne a při cestě zpět je magnetická síla kvůli námraze menší a při vysoké rychlosti nebo nárazu se může uvolnit nebo odlétnout,“ upozorňuje Petr Šedivý z ÚSMD.

Víte že:

• pro jízdu na sněhu hustíme pneumatiky o cca 0,2 baru více než v létě?
• v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud nejsou kola zablokována?
• při vyjetí z hlavní, obvykle posypané silnice, se můžete dostat na vedlejší, která obvykle bývá daleko hůře ošetřena?
• náledí se nejčastěji vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách a v lese?
• v zimě se doporučuje udržovat odstup větší, než na suché vozovce, minimálně tolik metrů, kolik činí polovina vaší rychlosti v km? Každý metr odstupu navíc, zvyšuje vaši bezpečnost.
• malé průzory v čelním skle nejsou pro bezpečný výhled z vozu zdaleka dostačující? Obětujte minutu navíc a odstraňte sníh nebo námrazu ze všech oken po celé jejich ploše.

Rozhovor s Petrem Erbanem
(ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje)

Co silničářům při práci nejvíce vadí?

Je to především evergreen špatně parkujících aut turistů v zimních střediscích a zastaralá technika. Typická situace – Mísečky. Auta u krajů uzoučké silnice. Argumenty bezohledných řidičů: Drahé přeplněné a špatně udržované parkoviště. A technika? 17 let staré Liazy, Tatry, problémy s náhradními díly…

Co říkáte výtkám řidičů na nepřipravenost silničářů?

Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní  komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později.

Jak se díváte na chování řidičů?

Je obrovský rozdíl mezi chováním lidí z hor a výletníků z nížin. Horalé mají větší zkušenosti, určitý nadhled, zažité postupy pro chování na zimních silnicích. A mají i lepší „technickou výbavu“, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů. Celkem dobrou zkušenost máme s řidiči drahých a služebních aut – ti přezouvají (služební řidiči automaticky, majitelé drahých aut proto, že si to bez problémů mohou dovolit a navíc jim to udělá jejich servis). ´

Kde je největší problém s nehodovostí?

Na podhorských komunikacích, které přivádějí lidi z vnitrozemí do hor. Spousta řidičů se snad nedokáže mentálně vyrovnat s tím, že od Prahy na sever – Mladá Boleslav, Turnov a dál do hor - klesá teplota a přibývá sněhu.

Jaké jsou nejnebezpečnější úseky?

Výjezdy z lesů, kde vítr namete na jinak třeba suchou nebo posypanou silnici sníh z polí, a mosty. Dnes se už stále více objevují automatické značky, které začnou blikat při vzniku nebezpečí náledí, běžné jsou modré kočičí oči na dělicí nebo vodicí čáře v úsecích zvýšeného rizika náledí.

Používají se ještě větrolamy?

Větrolamy se už skoro nepoužívají. Jejich údržba je náročná, kradou se
a dělají se za nimi zavěje. A také se dost změnily parametry dnešních komunikací - jsou mnohem širší.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zrádná zima, obecné zásady, užitečné tipy, rohovor s ředitelem Krajské správy silnic
  2. Rozhovor s vedoucím dálničního oddělení a zkušebny pasivní bezpečnosti

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků