ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Že by závody v maximálním počtu rychlostních stupňů automatických převodovek pomalu končily? Šéf specializované společnosti ZF Stefan Sommer tvrdí, že devět stupňů je „přirozenou hranicí“.

Dlouhé dekády dvacátého století si automatické převodovky vystačily se čtyřmi rychlostními stupni, ale od devadesátých let jejich počet nezadržitelně roste. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Vloni v létě jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž právě z úst představitelů ZF nyní zaznívá, že závody zřejmě pomalu končí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová automatická převodovka ZF 9HP

Teoretické důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje. A co je nového? Do hry vstupují koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu.

Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Pro magazín Automotive News Europe před několika dny na téma budoucnosti automatických převodovek promluvil Stefan Sommer, nejvyšší muž specializované firmy ZF, který uvedl, že devět rychlostí je jakousi „přirozenou hranicí“. „Pevná hranice není,“ připouští Sommer, „ale je třeba zvažovat pravidlo klesající návratnosti. Je pak otázkou, zda přidávání dalších rychlosti dává smysl.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vícestupňové automatické převodovky Mercedes-Benz 7G-Tronic a Lexus

V podobném duchu se vyjádřil také Julio Caspari, šéf americké filiálky ZF. Podle něj současné nejmodernější převodovky zajišťují účinnost jen o 11 % nižší než u teoretického, ideálního modelu, navíc jsou prý závody v počtu rychlostí hnány spíše marketingovými než konstrukčními požadavky. Deset stupňů samozřejmě může být lepších než devět, ale více stupňů znamená více složitosti a větší počet dílů a k tomu adekvátně vyšší výrobní náklady a reálnější nebezpečí poruchy.

Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Zároveň vyvstává ale také otázka, zda jsou stále oblíbenější dvouspojkové převodovky schopny plně nahradit automatické převodovky s konvenčním kapalinovým měničem, jejichž konstrukce se ve svém principu nezměnila od první poloviny dvacátého století. I přes nesporné přednosti dvouspojkových skříní totiž klasické řešení stále neřeklo své poslední slovo. Pokud si totiž všimnete, prakticky veškeré moderní vícestupňové převodovky používají právě měnič.

Zdroj: Automotive News Europe

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků