ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Že by závody v maximálním počtu rychlostních stupňů automatických převodovek pomalu končily? Šéf specializované společnosti ZF Stefan Sommer tvrdí, že devět stupňů je „přirozenou hranicí“.

Dlouhé dekády dvacátého století si automatické převodovky vystačily se čtyřmi rychlostními stupni, ale od devadesátých let jejich počet nezadržitelně roste. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Vloni v létě jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž právě z úst představitelů ZF nyní zaznívá, že závody zřejmě pomalu končí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová automatická převodovka ZF 9HP

Teoretické důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje. A co je nového? Do hry vstupují koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu.

Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Pro magazín Automotive News Europe před několika dny na téma budoucnosti automatických převodovek promluvil Stefan Sommer, nejvyšší muž specializované firmy ZF, který uvedl, že devět rychlostí je jakousi „přirozenou hranicí“. „Pevná hranice není,“ připouští Sommer, „ale je třeba zvažovat pravidlo klesající návratnosti. Je pak otázkou, zda přidávání dalších rychlosti dává smysl.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vícestupňové automatické převodovky Mercedes-Benz 7G-Tronic a Lexus

V podobném duchu se vyjádřil také Julio Caspari, šéf americké filiálky ZF. Podle něj současné nejmodernější převodovky zajišťují účinnost jen o 11 % nižší než u teoretického, ideálního modelu, navíc jsou prý závody v počtu rychlostí hnány spíše marketingovými než konstrukčními požadavky. Deset stupňů samozřejmě může být lepších než devět, ale více stupňů znamená více složitosti a větší počet dílů a k tomu adekvátně vyšší výrobní náklady a reálnější nebezpečí poruchy.

Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Zároveň vyvstává ale také otázka, zda jsou stále oblíbenější dvouspojkové převodovky schopny plně nahradit automatické převodovky s konvenčním kapalinovým měničem, jejichž konstrukce se ve svém principu nezměnila od první poloviny dvacátého století. I přes nesporné přednosti dvouspojkových skříní totiž klasické řešení stále neřeklo své poslední slovo. Pokud si totiž všimnete, prakticky veškeré moderní vícestupňové převodovky používají právě měnič.

Zdroj: Automotive News Europe

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků