Zetor prožívá jednu z největších krizí posledních let. Je zadlužený a klesá odbyt

Nové evropské směrnice se samozřejmě dotýkají také trhu s traktory. V případě brněnského Zetoru se však jedná pouze o část problémů, které vedou k aktuální krizi.

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors zažil loni jeden ze svých nejhorších roků: prodal nejméně traktorů v historii a skončil ve ztrátě. Zároveň se také zvýšilo zadlužení tradiční značky. To meziročně stouplo o 438 milionů korun na více než 1,5 miliardy korun, jak vyplývá z výroční zprávy podniku. Celkové zadlužení společnosti dosáhlo naposled vyšších hodnot za světové finanční krize.

Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019

Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019

„Nelichotivou loňskou bilanci zapříčinilo opožděné uvedení některých modelů na trh v první polovině roku způsobené nutností přizpůsobit některé modely nové evropské směrnici,“ uvedl výkonný ředitel Marian Lipovský. Společnost se potýkala také s poklesem trhu s traktory. K hlavním důvodům růstu zadlužení patřilo také zhoršené cash flow firmy.

Toto je nový válečník z Brna. Zetor Gerlach se nezastaví před ničím

Toto je nový válečník z Brna. Zetor Gerlach se nezastaví před ničím

„Především ve druhé polovině roku 2018 se výrazně zhoršily tržní podmínky vlivem extrémního sucha ve velké části Evropy, což negativně ovlivnilo ekonomickou situaci farmářů. To se významně projevilo na našich největších trzích v Česku a Polsku, které se propadly o pětinu. To zapříčinilo snížení prodejů traktorů a zvýšení závazku vůči našim partnerům," uvedl Lipovský.

Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Firmě se zvýšily úvěry u bank. Společnost loni čerpala úvěr od Komerční banky a Raiffeisenbank, což na konci roku představovalo dluh 547 milionů korun. Předloni přitom Zetor dlužil bankám o necelou polovinu méně. Vedení společnosti už dříve oznámilo, že poprvé po osmi ziskových letech skončil Zetor loni ve ztrátě 149 milionů korun.

Jak šel čas se značkou ZETOR

Jak šel čas se značkou ZETOR

Propad v prodejích je dlouhodobý, zatímco v roce 2014 Zetor prodal 4178 traktorů, loni jich udal o polovinu méně – 2080. Pokles firma zdůvodňovala také méně úspěšným čerpáním evropských dotací právě Poláky, významnými zákazníky.

Nový Zetor má design od Pininfariny. Prohlédněte si ho ze všech stran

Nový Zetor má design od Pininfariny. Prohlédněte si ho ze všech stran

Letos Zetor plánuje snížit zadlužení. To, jak to firma hodlá udělat, ale neuvádí. Zavedení nových úsporných opatření stejně jako další propouštění ovšem neplánuje. Naposledy Zetor propouštěl na začátku letošního roku, výrobce opustilo 145 zaměstnanců, asi pětina všech pracovníků společnosti.

Článek připravila redakce E15.cz

Autor: Jiří Liebreich

Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

dnes | Michal Dokoupil | 40 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 51 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků