Ženevský autosalon v jubilejním roce 1980 a jeho novinky

Roku 1980 se konal 50. ročník autosalonu v Ženevě. Nesl se ve znamení doznívající paniky z druhé ropné krize, ale představil také řadu nových modelů a koncepčních studií. Na ty nejvýznamnější nyní zavzpomínáme.
Ženevský autosalon v jubilejním roce 1980 a jeho novinky
Seznam kapitol
  1. Ve znamení snižování spotřeby, Vstřikování i turbomotory
  2. Koncepční studie, Nejvýznamnější novinky

Koncepční studie

Koncept Ford Probe II se nakonec oproti očekáváním neuplatnil, nicméně jeho evoluce v podobě prototypu Probe III z roku 1981 se stala předobrazem sériového modelu Ford Sierra. Podobně stylizována, tedy jako Probe II, byla také studie Altair z dílen karosárny Ghia, která byla již od roku 1970 součástí koncernu FMC a od roku 1973 propůjčovala své jméno nejluxusnějším verzím evropských Fordů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stánek Mercedes-Benz; Ford Granada Ghia Altair; Ford Probe II

Z tohoto důvodu snad ani nepřekvapí, že koncept Ghia Altair stanul na podvozku tehdejší vlajkové lodi Fordu v Evropě, velkého typu Ford Granada. I přes konvenční koncepci Granady se stylistům vozu Altair podařilo vtisknout k silnici přimknutou siluetu s velmi nízkou přídí, jíž dominoval průběžný pás z organického skla kryjící šestici obdélníkových světlometů (poněkud připomínal řešení použité na sériovém kupé Citroën SM). Koeficient odporu vzduchu cx přesto na voze Altair ještě činil plných 0,35.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volvo Concept Car

Na rozdíl od těchto studií z dílen Fordu se ale konstruktéři švédského Volva vydali poněkud jiným směrem. Jejich Volvo Concept Car na ženevském autosalonu v roce 1980 ukázalo, že tento koncept slouží svým autorům nikoli jako přeborník v aerodynamice, ale jako pojízdná laboratoř pro zkoumání různých řešení. Volvo vyzkoušelo nové řešení interiéru a palubní elektroniky, za zmínku stojí také samočinně se upínající bezpečnostní pásy, spoiler vysouvající pod přední nárazník při rychlosti nad 70 km/h nebo čtyřstupňová převodovka s čtyřkou v úloze rychloběhu.

V následujících řádcích se podíváme na nejdůležitější novinky, jež autosalon v Ženevě roku 1980 přinesl.

Fiat Ritmo Diesel

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Svůj pětidveřový hatchback Fiat v Ženevě roku 1980 doplnil zcela novým vznětovým motorem vlastní konstrukce. Šlo o atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 1 714 ccm, jenž se později objevil v celé řadě dalších typových řad Fiatu. V Ritmu dosahoval výkonu 55 koní (40 kW), vůz s ním jel 140 km/h a v průměru spotřeboval 5,6 l nafty na 100 km při rychlosti 90 km/h.

Fiat Panda

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Fiat se v Ženevě blýsknul také zcela novým, spartánsky řešeným typem Panda navrhnutým Giugiarem. Ten nabízel překvapivě prostornou karoserii a osvědčené mechanické skupiny z typů Fiat 127, na některých trzích i dvouválce z Fiatu 126. Ideový následník modelů Citroen 2 CV či VW Brouk se nakonec vyráběl rekordních 23 let.

Renault Fuego

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Elegantní, aerodynamicky účelně řešené dvoudveřové kupé v nabídce značky Renault nahradilo řady 15 a 17. Po technické stránce vycházelo z čtyřdveřového sedanu Renault 18, nicméně přední náprava byla odvozena z reprezentační řady Renault 20/30. Motorů byla pro Fuego k dispozici celá řada, šlo zejména o čtyřválce s objemem 1,4, 1,6, 2,0 a 2,2 l.

Audi Quattro

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zprvu sportovní model Quattro většina veřejnosti považovala za „úlet“ malé továrny, nicméně se jím koncernu VW Group podařilo konečně vzbudit zájem zákazníků o automobily značky Audi, ba co víc: tovární speciál Audi Quattro značce Audi v roce 1982 vydobyl titul mistra světa značek v automobilových soutěžích! Na úspěchy navázalo o čtyři roky po ženevské premiéře upravené Audi Sport Quattro.

Ferrari Mondial 8

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toto kupé s karoserií Pininfarina bylo prvním Ferrari, jež opustilo do té doby tradiční označování typů třímístnými číselnými kódy. Jako základ nabídky značky Ferrari vycházelo z mechanických skupin Dino 308 GT4, před zadní nápravou byl na 214 koní (160 kW) naladěný osmiválec z modelu 308 GTBi.

Lotus Essex Turbo Esprit

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V Ženevě roku 1980 svoji premiéru slavil také vůbec první sériový Lotus s přeplňovaným motorem. Za jménem Lotus Essex se skrývalo speciální provedení modelu Esprit s motorem typu 910 se suchou klikovou skříní. Vzniklo jen 45 vozů v této sérii, jež měla barvami připomínat společnost Essex Petroleum sponzorující tehdejší aktivity Lotusu ve Formuli 1; kromě výkonnějšího motoru se tato auta vyznačovala také upravenými závěsy kol a posílenými brzdami.

Peugeot 305 Break

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tento model se stal sice jen další karosářskou verzí sedanu Peugeot, ovšem jeho význam byl nakonec výraznější. Představil totiž novou konstrukci zadní nápravy s vodorovně uloženými vinutými pružinami, jež pouze minimálně omezovala prostor pro zavazadla a v dalších letech se v principu uplatnila v celé řadě dalších modelů koncernu PSA, a to i v kombinaci se zkrutnými tyčemi namísto pružin.

Předchozí kapitola
Seznam kapitol
  1. Ve znamení snižování spotřeby, Vstřikování i turbomotory
  2. Koncepční studie, Nejvýznamnější novinky
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků