Ženevský autosalon v jubilejním roce 1980 a jeho novinky

Roku 1980 se konal 50. ročník autosalonu v Ženevě. Nesl se ve znamení doznívající paniky z druhé ropné krize, ale představil také řadu nových modelů a koncepčních studií. Na ty nejvýznamnější nyní zavzpomínáme.
Seznam kapitol
  1. Ve znamení snižování spotřeby, Vstřikování i turbomotory
  2. Koncepční studie, Nejvýznamnější novinky

Ve znamení snižování spotřeby

Poprvé se v Ženevě konal autosalon na mezinárodní úrovni přesně před 90 lety, tedy v roce 1924, a od té doby jeho tradici přerušila pouze druhá světová válka. Ve druhé polovině dvacátého století se již dávno etabloval jako jedna z nejvýznamnějších akcí svého druhu na světě. V roce 1980 se do Ženevy opět sjeli světoví výrobci, aby představili své nové modely, ale také nejčerstvější výsledky vývoje. Toto ohlédnutí, stejně jako připomínka jiných významných autosalonů historie, nabídne čtenáři podrobnější představu o tom, jaká v té době panovala v Evropě situace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rolls-Royce Silver Spirit; ARO s označením 104; nový diesel pro Fiat Ritmo 

Ženeva v roce 1980 otevřela brány svého autosalonu jen několik měsíců po Frankfurtském autosalonu 1979 a do značné míry na něj navazovala. Také zde nyní dominoval důraz na snižování spotřeby paliva a provozních nákladů, jenž nahradil do té doby propagovanou doktrínu v podobě bezpečnosti. V roce 1979 totiž došlo k tzv. druhé ropné krizi: omezení exportu ropy z Íránu po tamní islámské revoluci sice nakonec zvýšilo cenu ropy na světových trzích jen o několik procent, ovšem horší byla panika vyvolaná vzpomínkami na první, mimořádně závažnou ropnou krizi z roku 1973.

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Tuto paniku navíc úspěšně podporovaly zvěsti o blížícím se vyschnutí světových zásob ropy, což s odstupem času působí poněkud úsměvně. Výsledkem této atmosféry, která se projevila nejsilněji právě na již zmíněném IAA ve Frankfurtu roku 1979, byla skutečnost, že výrobci automobilů vůbec poprvé ve velkém a výrazně prezentovali statistiky průměrných spotřeb svých výrobků a jejich různá srovnání s konkurencí.

Vstřikování i turbomotory

Tyto tlaky však zároveň vedly ke zrychlenému vývoji nových motorů nabízejících nejen optimalizované typy spalovacích prostorů a ventilových rozvodů, ale především k rozmachu vstřikování a počátku odklonu od přípravy směsi klasickými karburátory. Komentátoři své doby správně odhadovali, že alternativní druhy pohonů pro automobily jsou v nedohlednu, a tak je třeba soustředit se na redukci spotřeby těch klasických.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mezi dalšími novinkami ženevského autosalonu v roce 1980 byly Peugeot 305 Break a modernizovaná verze Saabu 900 Turbo

Motory s karburátory dostávaly různé druhy elektronického řízení, přibývalo také motorů s přeplňováním i počet dieselů, jež se plíživě vkrádaly i do běžných osobních vozů nižších tříd (v Ženevě toho roku slavil premiéru třeba Fiat Ritmo Diesel). V tomto duchu kráčel také Saab, který v Ženevě předvedl nejnovější podobu svého modelu Saab 900 Turbo, jehož přeplňovaný motor disponoval řadou úprav včetně čidla klepání, jež umožňovaly spalovat benzín s oktanovým číslem v širokém rozpětí 91 až 99.

Bruselský autosalon v roce 1948

Bruselský autosalon v roce 1948

Na ženevském autosalonu v roce 1980 automobilky ukázaly, že konečně začínají bojovat s odporem vzduchu jako dalším prvkem ovlivňujícím spotřebu vozu. Tehdejší automobily se s koeficientem cx pohybovaly průměrně v dosti nelichotivém rozpětí 0,44 až 0,42, ale třeba studie Ford Probe II naznačovala blížící se radikální změny: v následující dekádě klesl odpor vzduchu běžných osobníc aut v průměru takřka o čtvrtinu. Probe II však nebyl jedinou zajímavou studií ženevského autosalonu v roce 1980...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ve znamení snižování spotřeby, Vstřikování i turbomotory
  2. Koncepční studie, Nejvýznamnější novinky
TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 7 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 14 příspěvků