Ženevský autosalon letos největší v historii (kompletní přehled novinek, přes 100 fotek)

V neděli se zavřely brány ženevského autosalónu. Navzdory ekonomické krizi, bylo se opravdu na co dívat. Prinášíme vám závěrečnou reportáž, která shrnuje tuto show se vším všudy. Vše, co bylo v Ženevě k vidění, naleznete v rozsáhlém přehledu s více než stovkou fotografií.
Ženevský autosalon letos největší v historii (kompletní přehled novinek, přes 100 fotek)
Seznam kapitol
  1. WRC inspirují malé vozy
  2. Střední třída roste
  3. Fotogalerie: Alfa Romeo - Hyundai (1. část)
  4. Fotogalerie: Chrysler - Porsche (2. část)
  5. Fotogalerie: Renault - Volkswagen (3. část)


Přes jednotlivé odkazy v článku se dostanete k podrobnějším informacím o daném modelu. Rozsáhlou fotogalerii naleznete v dalších kapitolách. Nerozdělený článek si můžete přečíst v textové verzi Autorevue.cz

Převládají evoluční změny

Ekonomická situace se zákonitě promítá do současné fáze vývoje automobilového průmyslu. Nevznikají nové kategorie, převládá zdokonalování stávajících modelů. Dva giganti, Ford i Volkswagen, dostáli slibu, když konečně představili své velkoprostorové vozy nižší střední třídy. Móda této kategorie měla pominout. Nestalo se! Volkswagen dohání konkurenci sedmimístným Touranem, Ford "naskočil do rychlíku" modelem C-Max. Ten nabízí jen pět míst. Automobilka si vyhodnotila skutečnost, že do vozu délky nižší střední třídy se plnohodnotná třetí řada sedadel prostě "nacpat" nedá. Ještě menší kategorie, tak zvaný segment B, také roste do výšky.

Fiat představil hned tři malá auta, z nichž model Idea ukazuje, jak praktické může malé a vysoké auto být. Ještě menší Fiat Gingo čaruje s vnitřním prostorem, přičemž z obou nových fiatů vyzařuje tradiční italská designérská hravost. Čas ukáže, zda nové malé vozy pomohou Fiatu z velmi vážné ekonomické krize. Scénářů řešení je několik. Vedou nejen do Ameriky ke koncernu GM, který nyní vlastní 20 procent turínské automobilky, ale také například do Japonska, kde prosperuje zejména Toyota. Je téměř jisté, že Italové svůj Fiat padnout nenechají i kdyby měli uspořádat národní sbírku.

Na odvážné designérské počiny jsme v posledních letech zvyklí především od francouzského Renaultu. Očekávaná premiéra nového Scénicu kategorie MPV nižší střední třídy však velkým překvapením není, i když se od předchůdce velmi odlišuje. Předek si nový Scénic půjčuje z modelu Mégane a záď doplňuje ta z Espace.

WRC inspirací malých vozů

Na Ženevském autosalonu se představila dlouho očekávaná Škoda Fabia WRC, tedy vůz pro světový šampionát rallye, který má ve druhé polovině sezóny nahradit robustní Octavii WRC. Společně s ostrou závodní verzí WRC přichází sportovní model Fabia RS s dieselovým motorem 1.9 TDI (96 kW/130 k). Designér vozu Thomas Ingenlath upozorňuje na použití nových materiálů na sedadlech Fabie RS. Umělý materiál je příjemný na omak a zároveň slibuje pevné usazení řidiče při sportovní jízdě.

Nebylo prý lehké nová sedadla prosadit. Škoda Fabia RS jezdí trochu překvapivě na naftu. Využití přeplňovaného dieselového motoru u sportovního vozu dokládá současnou dominanci pohonných jednotek TDI se vstřikováním typu "čerpadlo - tryska" v současném koncernu Volkswagen. Později však Fabia RS nepochybně dostane na výběr i benzínový motor.

Vazba mezi závodní a civilní verzí automobilu je pro motoristické fandy velmi lákavá. Sportovní modifikace jinak běžných malých vozů segmentu B nabízejí podobné jízdní zážitky jako pravé "sporťáky", avšak zpravidla za příznivější cenu. V Ženevě se objevila celá řada malých vozů odvolávajících se na soutěžní speciály typu WRC. Úspěchy Peugoetu 206 WRC v posledních dvou ročnících mistrovství světa zužitkovala značka modelem 206 RC.

Malé auto je na soutěžních tratích obratnější, což pochopili také u Fordu. Model Fiesta Rallye Concept lze chápat jako předobraz budoucího vozu specifikace WRC, který nahradí větší model Focus WRC. Citroën, který v současnosti do soutěží mistrovství světa nasazuje model Xsara velikosti nižší střední třídy představil maličký Citroën C2 Sport Concept.

Luxusní sporťáky

Automobilů pro bohaté se krize zjevně netýká. V Ženevě se objevila řada novinek luxusních sportovních vozů. Italská Alfa Romeo prezentovala silnou sestavu "krasavců" v čele s  absolutní novinkou GT Coupé. Ford "oprašuje" historii, když očividně myslí vážně návrat legendárního modelu GT 40. Jeden z nejkrásnějších sportovních automobilů historie vznikl před téměř čtyřiceti roky vlastně z trucu. V polovině šedesátých let sváděl tento supersportovní vůz urputné souboje s Ferrari při slavném závodě na 24 hodin Le Mans.

Ford měl na počátku šedesátých let v úmyslu Ferrari koupit. Továrna v Maranellu tehdy zrovna prožívala jedno ze svých ekonomicky tíživých období podobné současné situaci ve Fiatu. Značce hrozil zánik! Cestu z krize mělo najít spojení s Fordem. Smlouva už prý ležela na stole přichystaná k podpisu. Pak si však postavil hlavu Commendatore Enzo Ferrari. Nelíbila se mu změna kompetencí v závodním oddělení. Ford tehdy Ferrari nezískal. Za to se vrhl do vývoje vlastního supersportovního vozu pro nejslavnější vytrvalostní závod - 24 hodin Le Mans.

Na první pokus v roce 1965 to ještě nevyšlo. Lidé od Ferrari posměšně gratulovali soupeřům k vítězství v závodě na čtyři hodiny s poznámkou, že jejich vozy vydržely o 20 hodin déle. Jenže časem se Ford GT 40 "dětských nemocí" zbavil a v Le Mans se dočkal slavných vítězství. Ford GT 40 zosobňuje po čtyřiceti letech nadčasovost designu, který nepostrádá plavné i ostré linie současně. Při pohledu na Ford GT 40 se neubránil šéfdesignér Škody Thomas Ingenlath dojmu: "Prostě nádherné auto!"

Audi si libuje v historických jménech. Po nedávném supersportovním modelu Rosemayer představilo v Ženevě ještě větší vůz pojmenovaný po jiném šampionu předválečných tratích Grand Prix. Audi Nuvolari uchvacuje mohutností a čistotou linií. Oba vozy inspirované slavnými jmény minulosti jsou však zatím určené jen pro reprezentaci Audi na prestižních autosalonech. Do běžné reality nás uvádí jiné značky.

Když před časem Peugeot představil sportovní model 206 CC, tedy kombinaci kupé a kabrioletu, inspiroval konkurenci k obdobným kouskům. Samotný Peugeot vtělil důmyslný systém skládání pevné střechy i do většího modelu 307 CC. Pozadu nemohl zůstat domácí francouzský konkurent a na světě je Renault Mégane Coupé/Cabriolet. Trochu odlišně pojal složení střechy (plátěné) Volkswagen u modelu New Beetle Cabriolet. Také americký Chrysler Sebring nabízí variantu bez střechy.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. WRC inspirují malé vozy
  2. Střední třída roste
  3. Fotogalerie: Alfa Romeo - Hyundai (1. část)
  4. Fotogalerie: Chrysler - Porsche (2. část)
  5. Fotogalerie: Renault - Volkswagen (3. část)
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scenic 1,5
Rok výroby: 2007
Stav: 156 336 km
Cena: 77 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků