25
Fotogalerie

Ženeva živě: Lancia Delta, nový italský klenot

Shromáždili jsme pro vás veškeré informace o nové Deltě a doplnili je živými fotografiemi přímo ze Ženevy. (oživeno 20:30)

Italské Lancii chyběl v posledních letech model ze žádaného segmentu nižší střední třídy. Automobilka, která se zaměřuje na ty, kteří chtějí luxus a komfort v jakékoli velikosti, se tak rozhodla oprášit kultovní Deltu a přijít na trh s hatchbackem, který půjde ve šlépějích dosavadních rozhodnutí automobilky. A zároveň se bude dobře prodávat. Rázný krok směrem k tomuto vývoji udělala Lancia v Ženevě, kde poprvé naživo ukázala novou Deltu.

Netřeba snad dodávat, že značka Lancia zvláště skrze své modely Stratos a Delta patřila mezi nejúspěšnější automobilky ve sportovních podnicích sedmdesátých a osmdesátých let, a to nejen v seriálech světových rally. Technická převaha italských automobilek byla tehdy ještě stále znát.

Nová Delta je postavena na upravené platformě, kterou využívá i nový Fiat Bravo. Jenže vše se řádně upravilo a např. rozvor nyní dosahuje hodnoty 2 700 mm, což je na nižší střední třídu slušná porce. Délka 4 500 mm, šířka 1 800 mm a výška 1 500 mm na druhou stranu krotí původní elán z toho, že na svět přijde nástupce nepřekonatelné Integraly. Delta vychází ze studie Delta HPA, představené roku 2006 v Paříži.

Nová Delta přichází s opravdu originálním designem, který v současné produkci nižší střední třídy jen stěží bude hledat podobnost s jiným vozem. Příď, boční profil, provedení zádě a vše okolo je zcela originální a nutno říci velmi efektní. Její vzhled vzniknul ve vlastním firemním Centro Stile Lancia a měl by navázat na ušlechtilé tvary, jimiž se vyznačovaly klasické vozy Aprilia, Appia, Fulvia, Beta, Kappa, nebo Lybra. Pokud bychom chtěli charakterizovat tvary nového vozu, zmínili bychom třeba dynamickou klínovitou linii pontonu, výraznou masku chladiče, členitou kapotu, stoupající linii oken a charakteristickou záď s velkým oknem a vertikálními svítilnami LED (jako u Thesise), to ale z přiložených fotografií jistě poznáte sami.

Interiér ovládnou ušlechtilé materiály a linie, typické pro Lancie. Kůže, Alcantra, kovové prvky, měkčené plasty, zkrátka komfort. Palubní deska je vyrobena z nového materiálu Benova, jenž je založen polyuretanovém základu, na první pohled vypadá k nerozeznání od pravé kůže a bude používán i ve vozech Maserati. Je třeba zdůraznit, že prostor pro posádku bude těžit z jednoho z největších rozvorů ve své třídě. Zadní sedadla jsou posuvná a sklon opěradel je nastavitelný. Ke komfortními střihu budou moci přispět zvukové systémy Blaupunkt nebo Hi-fi Bose s ovládáním na volantu a možností přehrávat CD i MP3 či multimediální interface vyvinutý ve spoluprácí se společností Microsoft. Ke komunikaci přispěje i širokoúhlý displej, schopný kromě jiného koordinovat pokyny od jednotek USB či SD. K dispozici jsou i hlasové ovládání, hands-free Bluetooth s možností psaní SMS nebo navigační systém.

Pod kapotami se zprvu objeví přeplňovaná „čtrnáctistovka“ TurboJet s výkony 120 a 150 koní, ostudou by bylo nasadit vznětový MultiJet 1,6l s výkonem 120 koní. Doplněny budou výhradně šestistupňovými převodovkami, jež budou mít ovládání manuální, poloautomatické nebo automatické. Zakrátko přibudou větší naftové motory, ale především zcela nový zážehový, přímovstřikový TurboJet s objemem 1,8l a výkonem 200 koní. Milovníky vznětových pohonných jednotek zaujmou nové čtyřválce 2,0 MultiJet o výkonu 165 koní a 1,9 Twinturbo MultiJet se dvěma dmychadly a výkonem až 190 koní.

Aktivní regulace pérování SDC automaticky upravuje charakteristiku tlumení v závislosti na aktuálních provozních podmínkách. Dodávat se bude také poloautomatický parkovací asistent SPS, jenž při zajíždění do parkovacího prostoru sám natáčí kola, ale dynamiku jízdy nechává na pokynech řidiče. Podle tvůrců nmabídne program Delty více než 1 000 kombinací pro maximální individualizaci vozu podle přání zákazníka. Dosáhne se jí díky řady druhů čalounění a materiálů, litých kol a odstínů laků, včetně těch dvoutónových.

První Lancia Delta se zrodila v roce 1979 a o rok později obdržela titul Auto roku. Vůz byl průběžně modernizován, výkony motorů sahaly od 75 do 165 koní, vrcholné verze slavily díky pohonu všech kol a lehké a bytelné stavbě sportovní úspěchy v nejrůznějších kategoriích. Verze AWD měla mezinápravový viskózní diferenciál Ferguson, kdežto vzadu se nacházel Torsen. Podobné ústrojí pohonu všech kol se dodávalo i do Prismy, čtyřdvéřového sedanu postaveného na základě kompaktní Delty. Ta byla ve výrobě od roku 1979 do roku 1994, od kdy čeká na svého nástupce. Za tu dobu bylo vyrobeno půl milionu vozidel tohoto typu.

_GT70036.jpg _GT70038.jpg _GT70039.jpg
_GT70040.jpg _GT70041.jpg _GT70050.jpg 
_GT70051.jpg _GT70053.jpg _GT79545.jpg
_GT79546.jpg _GT79553.jpg _GT79547.jpg
_GT79548.jpg _GT79549.jpg
_GT79550.jpg _GT70054.jpg _GT70052.jpg
_GT79551.jpg _GT79552.jpg
Nová Delta živě v Ženevě
080205_l_delta_01.jpg080205_l_delta_02.jpg080219_l_delta_01_1024.jpg
080205_l_delta_03.jpg080219_l_delta_02_1024.jpg080219_l_delta_03_1024.jpg
 Lancia Delta

 

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud