Ženeva živě: klid před bouří

V úterý odstartuje mezinárodní autosalon v Ženevě. Nejprve se otevře novinářům, později široké veřejnosti. Jelikož jsme vyrazili do Švýcarska s předstihem, můžeme vám podat první informace z cesty a dění ve městě.
Ženeva živě: klid před bouří

Do Švýcarska se dostanete osobním automobilem, letadlem nebo vlakem. Výhody jednotlivých dopravních prostředků netřeba zmiňovat. Stejně jako většina novinářských kolegů a většina českých návštěvníků autosalonu jsme cestovali osobním automobilem. Abychom byli konkrétní, jde o Citroën Xsara Picasso v nejlepší výbavě s benzínovým čtyřválcem 2.0 a čtyřstupňovou automatickou převodovkou, automatickou klimatizací, koženými sedačkami atd.

Kvality a zápory vozu rozepisovat nehodláme, hodnocení přineseme v testu. Raději se zaměříme zajímavé fragmenty naší cesty. Tě předcházelo vyřizování formalit jako cestovní pojištění, výměna valut (Německo a Francie – euro, Švýcarsko – švýcarský frank), zajištění noclehu, vyřizování akreditace (to vás nečeká), naplánování trasy, zakoupení švýcarské dálniční známky atd. S výjimkou akreditace musíte, resp. měli byste, absolvovat stejný proces.

Klepněte pro větší obrázek  Náš společník na cestách

Kudy do Ženevy?

Švýcarskou dálniční známku netřeba shánět v České republice, narůžovělou samolepkou prodávají celníci na švýcarských hranicích. Ať už kupujete známku doma (ÚAMK) nebo ve Švýcarsku, zaplatíte 40 CHF, tedy cca 800 Kč. Známka vás opravňuje k jízdě po švýcarských dálnicích od 1. prosince 2003 do 31. ledna 2005. Známku s kratší časovou působností neseženete (není v prodeji), nejezdíte-li do Švýcarska na lyže, za obchodem nebo rodinnou, přijde téměř 12měsíční povolení vniveč.

Správné naplánování trasy ušetří čas i peníze. Přestože existuje několik možností, doporučujeme osu - Praha, Plzeň, Rozvadov, Norimberk, Heilbronn, Basilej, Lausanne a Ženeva. Spojnicí mezi uvedenými městy tvoří z cca 95 procent dálnice, z toho 570 km leží na území SRN a 250 km na území Švýcarska. Za největší výhodu německé dálnice považujeme cenu a rychlost. Za německou dálnici nemusíte platit, navíc můžete přišlápnout plyn. Maximální rychlosti činí 250 km/h, doporučená rychlost 130 km/h.

Přestože zákon umožňuje rychlou jízdu, většina řidičů rychle nejezdí. Obvyklá cestovní rychlost nepřekračuje 150 km/h. Německý patriotismus odráží vozový park. Nejčastěji jsme potkávali Mercedes-Benz (všech tříd, a překvapivě často třídu S), BMW, Audi i Volkswagen. V jednu chvíli to vypadalo, že Němci jezdí pouze v Audi, jindy zase v Mercedesu. Čím blíže Stuttgartu, tím více Porsche. Francouzských značek jsme v Německu mnoho nepotkali, Francouzi naopak německými vozy jezdí...a rádi.

Český novinář – pašerák heroinu

Cesta přes Německo proběhla hladce. Bezproblémový průjezd hranicemi - celník vypadal, jako bychom ho obtěžovali - podpořil kvalitní dálniční povrch a mnoho odpočívadel. Studená sprchá přišla na švýcarských hranicích. V koloně automobilů s německými a švýcarskými poznávacími značkami působila pražská AKN krajně nedůvěryhodně, což celník okamžitě zaregistroval. Po mírném zaváhání nás odkázal do speciálního prostoru, kde jsme byli podrobeni důkladné kontrole.

Mladá celnice si nás okamžitě podala. Odkud jste, kam cestujete? Výslech pokračoval: Proč cestujete do Ženevy, co tam chcete dělat? Vysvětlení, že míříme na mezinárodní autosalon, ráznou celnici neuspokojil. Požádala nás o všechny existující doklady, načež zmizela ve své „kukani“. Následovalo dvacetiminutové čekání, než se celnice objevila podruhé a dožadovala se mezinárodního řidičského průkazu. V tomto bodě neuspěla. Celnice opět zmizela.

Po dalších dvaceti minutách následovala prohlídka vozu. Jakožto osoby podezřelé z pašování narkotik jsme postávali před vozem, jakýkoli pohyb vpřed celníky pobouřil. Pouze jednou jsme přistoupili blíže, to ve chvíli, kdy celnice nedokázala identifikovat černou skříňku navigačního zařízení. Zkratka GPS jí očividně mnoho neříkala. Citroën Česká republika do testovacích vozů naštěstí heroin nedává, po důkladné hodinové prohlídce jsme zamířili směr Ženeva.

Země tunelů

Švýcarské dálnice nás potěšily kvalitním povrchem, menší nadšení vyvolalo množství tunelů a rychlostních omezení. V tunelech, které měří okolo 2 – 3 km, musíte zpomalit na 100 km/h, mimo tunely narazíte na další omezení, která snižují rychlost z původních 120 km/h na 80 km/h. Přestože se nám jevila některé omezení zbytečná, museli jsme značky respektovat. Zřejmě nejvíce nás šokovala absence odpočívadel. Teprve 50 kilometrů před Ženevou jsme narazili na první odpočívadlo s toaletami.

Klepněte pro větší obrázek Upoutávky na autosalon jsou úplně všude

Přechod švýcarsko-francouzských hranic proběhl hladce. Celnice zela prázdnotou, zcela nekontrolování jsme vstoupili na francouzské území. Tady, v těsné blízkosti švýcarských hranic, jsme nalezli střechu nad hlavou. Na základě předchozí rezervace jsme se ubytovali ve Formuli 1. Spartánské, ale čisté pokoje hotelu nepřilákaly pouze nás. Den před zahájením ženevského autosalonu mluvila polovina osazenstva hotelu plynulou češtinou. Druhou polovinu zaplňovali Francouzi.

Chcete-li získat pokoj ve Formuli 1, musíte se včas zaregistrovat. Jen málo pokojů respektive téměř žádný nezůstává předem neobsazen. Za jeden pokoj o rozměrech 3,5 x 2,5 m zaplatíte 25 eur za noc. Za snídani se připlácí 3,20 eur na osobu. K snídani vám francouzsky mluvící personál naservíruje hromadu francouzských baget a džemů. V pokoji se vyspí tři osoby, které mají k dispozici umyvadlo, malý televizor, malé umyvadlo a ještě menší stoličku. Na přespání pokoj stačí….ale jen na přespání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chloubou města je poměrně velké jezero

Krásy Ženevy a vozový park

Automobilová periodika spojují Ženevu s autosalonem. Ovšem nejen autosalonem je město živo. Den před zahájením autoshow jsme vyrazili do ulic prozkoumat historické jádro, obdivovat krásy města. Naše první jízda ucpanou Ženevou směřovala k jezeru. Rozlehlá vodní plocha okouzlí čistou vodou, nízká teplota vzduchu a silný vítr znemožnil pozorování pohupujících se lodiček.

Kavárničky poblíž jezera překypují romantikou, k dokonalosti scházelo pouze dvacet stupňů nad nulou, lehký vánek a horká káva. Studené počasí nehraje zamilovaným párům do karet. Architektura města neohromila. Většina domů obléká moderní „krabicovitý“ kabát. Mezi nejkrásnější historické památky řadíme budovu muzea a divadla. Naopak hezké a romantické jsou úzké uličky, jež se klikatí mezi domy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Historické jádro Ženevy --- Na to, že bylo pondělí dopoledne, bylo okolí centra téměř vylidněné

Neonové nápisy na budovách obsahují z devadesáti procent slovo banka, kde není banka, prodávají se nože nebo hodinky. Lidé mluví převážně francouzsky, v malých obchodech se anglicky nedomluvíte. Hlavní tahy města jsou přecpané automobily, v některých úsecích se můžete pěšky pohybovat rychleji než vozem. Zvláštností či spíše typickou vlastností Ženevy jsou motorkáři.

Kolonie motorek postávají na chodnících, u velkých i malých budov, motorkáři brázdí město bez ohledu na počasí. Řidiči motorek kličkují mezi automobily, vjíždějí na chodník, občas projedou na červenou. Vozidla taxislužby využívají v některých místech vyhrazený jízdní pruh, stejnou výhodu požívají také cyklisti. O životní úrovní obyvatel Ženevy leccos prozradí vozový park.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obyvatelé Ženevy cestují nejčastěji smarty a na skutrech

V ulicích města potkáte různé značky. Nejčastěji zahlédnete malinký Smart, který proplouvá ulicemi v mnoha barevných kombinacích. Na opačném pólu stojí Jaguar, Porsche, Lexus, těch jsme viděli několik, zaregistrovali jsme Toyotu Prius, faceliftovanou A8, Volkswagen Phaeton (několik exemplářů) a několik typických amerik.

Klepněte pro větší obrázek Na jednom místě jsme narazili na koncentraci skutečně nádherných veteránů

Další živé informace z místa dění přineseme co nevidět.  

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků