Lamborghini Miura (1966):  A začneme přímo u samotných titánů z Gandiniho portfolia. Vlastně ihned po nástupu do studia Bertone se stal mladý italský designér diskutovanou osobou, a to hlavně díky návrhu převratného supersportu, který si v historii rychle vydobyl status naprosté ikony a definice superauta. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Miura (1966): A začneme přímo u samotných titánů z Gandiniho portfolia. Vlastně ihned po nástupu do studia Bertone se stal mladý italský designér diskutovanou osobou, a to hlavně díky návrhu převratného supersportu, který si v historii rychle vydobyl status naprosté ikony a definice superauta. | Zdroj: Lamborghini

 Porsche 911 Roadster (1966):  Italskou eleganci se v 60. letech rozhodl Gandini aplikovat i na německý sporťák. Navzdory údajné poptávce ze strany kalifornského prodejce značky Porsche však neměl o zakázkový roadster nakonec nikdo zájem. Model tak zůstal u jediného kusu, tedy konceptu uvedeného na autosalonu v Ženevě. Zdroj: Porsche

Porsche 911 Roadster (1966): Italskou eleganci se v 60. letech rozhodl Gandini aplikovat i na německý sporťák. Navzdory údajné poptávce ze strany kalifornského prodejce značky Porsche však neměl o zakázkový roadster nakonec nikdo zájem. Model tak zůstal u jediného kusu, tedy konceptu uvedeného na autosalonu v Ženevě. | Zdroj: Porsche

 Lamborghini Marzal (1967):  Magazín Road & Track tehdy popsal dechberoucí koncept s prosklenými gull-wing dveřmi trefně: „Bertoneho design tak svěží, že vše ostatní vypadá zastarale.“ Sám Ferruccio Lamborghini viděl Marzal zprvu hlavně jako reklamní tah zvyšující atraktivitu značky. I na tu produkci však později částečně došlo… Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Marzal (1967): Magazín Road & Track tehdy popsal dechberoucí koncept s prosklenými gull-wing dveřmi trefně: „Bertoneho design tak svěží, že vše ostatní vypadá zastarale.“ Sám Ferruccio Lamborghini viděl Marzal zprvu hlavně jako reklamní tah zvyšující atraktivitu značky. I na tu produkci však později částečně došlo… | Zdroj: Lamborghini

 Lamborghini Espada (1968):  …protože o rok později už italská značka uvedla nové čtyřmístné GT, které si odneslo zásadní prvky z designu zmíněného Marzalu a také konceptu Bertone Pirana. Pod kapotou dlouhého kupé s charakteristickou linií střechy se zabydlel dvanáctiválec. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Espada (1968): …protože o rok později už italská značka uvedla nové čtyřmístné GT, které si odneslo zásadní prvky z designu zmíněného Marzalu a také konceptu Bertone Pirana. Pod kapotou dlouhého kupé s charakteristickou linií střechy se zabydlel dvanáctiválec. | Zdroj: Lamborghini

 Alfa Romeo Carabo (1968):  Typickým klínem v řadě futuristických supersportů bylo Gandiniho Carabo. Zcela funkční koncept postavený na základě Alfy Romeo 33 Stradale už staticky naznačoval, že maximální rychlost 250 km/h pro něj nebude problém. Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo Carabo (1968): Typickým klínem v řadě futuristických supersportů bylo Gandiniho Carabo. Zcela funkční koncept postavený na základě Alfy Romeo 33 Stradale už staticky naznačoval, že maximální rychlost 250 km/h pro něj nebude problém. | Zdroj: Alfa Romeo

 Alfa Romeo Montreal (1970):  Z konceptu do produkční verze se Gandinimu bez větších změn podařilo uvést pohledné kupé Montreal (značka ponechala z konceptu i jméno). Nejzajímavějším designovým prvkem jsou zde samozřejmě světlomety částečně zakryté mřížkou, která se po rozsvícení sklopí směrem dolů. Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo Montreal (1970): Z konceptu do produkční verze se Gandinimu bez větších změn podařilo uvést pohledné kupé Montreal (značka ponechala z konceptu i jméno). Nejzajímavějším designovým prvkem jsou zde samozřejmě světlomety částečně zakryté mřížkou, která se po rozsvícení sklopí směrem dolů. | Zdroj: Alfa Romeo

 Lancia Stratos Zero (1970):  Psal se rok 1970 a na turínském autosalonu přistál Marcello Gandini, tehdy už jako velký šéf Bertone, pochopitelně ve vesmírné lodi. A samozřejmě strhl dav údivem. Pohonem drobného klínu (délka 3,58 m) byla lehkonohá šestnáctistovka z Fulvie. Zdroj: Lancia

Lancia Stratos Zero (1970): Psal se rok 1970 a na turínském autosalonu přistál Marcello Gandini, tehdy už jako velký šéf Bertone, pochopitelně ve vesmírné lodi. A samozřejmě strhl dav údivem. Pohonem drobného klínu (délka 3,58 m) byla lehkonohá šestnáctistovka z Fulvie. | Zdroj: Lancia

 BMW 2200ti Garmisch (1970):  Spolupráce studia Bertone a BMW vyústila v 70. letech v předpověď nového manažerského sedanu, tedy budoucí řady 5 (E12). Některé prvky dvoudveřového konceptu sice zamířily do produkce… Zdroj: BMW

BMW 2200ti Garmisch (1970): Spolupráce studia Bertone a BMW vyústila v 70. letech v předpověď nového manažerského sedanu, tedy budoucí řady 5 (E12). Některé prvky dvoudveřového konceptu sice zamířily do produkce… | Zdroj: BMW

 BMW řady 5 (E12) (1972):  …ale finální design „pětkové“ řady byl nakonec společným kompromisem tehdejšího designového týmu BMW, ve kterém Marcello Gandini působil pod vedením francouzského šéfdesignéra Paula Bracqa. Zdroj: BMW

BMW řady 5 (E12) (1972): …ale finální design „pětkové“ řady byl nakonec společným kompromisem tehdejšího designového týmu BMW, ve kterém Marcello Gandini působil pod vedením francouzského šéfdesignéra Paula Bracqa. | Zdroj: BMW

 Citroën GS Camargue (1972):  Vůbec první spolupráce Gandiniho a francouzského Citroënu naznačila, jakým směrem se bude studio Bertone ubírat. Občas lehce zalomená svažující se linie střechy a zádě v kombinaci s prostorným interiérem byla prvkem, který se ve tvorbě studia objevil ještě několikrát. Zdroj: Citroën

Citroën GS Camargue (1972): Vůbec první spolupráce Gandiniho a francouzského Citroënu naznačila, jakým směrem se bude studio Bertone ubírat. Občas lehce zalomená svažující se linie střechy a zádě v kombinaci s prostorným interiérem byla prvkem, který se ve tvorbě studia objevil ještě několikrát. | Zdroj: Citroën

 Fiat X1/9 (1972):  Do řady opravdu ikonických designů Gandiniho se může bezpochyby řadit i malý roadster od Fiatu. Jednoduše rozpoznatelná silueta vzdáleně vycházela z dřívějšího konceptu Runabout. Studio Bertone nakonec zajišťovalo i výrobu malého sporťáku poté, co Fiat odešel z amerického trhu. Zdroj: Fiat

Fiat X1/9 (1972): Do řady opravdu ikonických designů Gandiniho se může bezpochyby řadit i malý roadster od Fiatu. Jednoduše rozpoznatelná silueta vzdáleně vycházela z dřívějšího konceptu Runabout. Studio Bertone nakonec zajišťovalo i výrobu malého sporťáku poté, co Fiat odešel z amerického trhu. | Zdroj: Fiat

 Lancia Stratos HF (1973):  Jak je známo, z dřívějšího konceptu nesoucího jméno Stratos si budoucí rallyová legenda nevzala příliš. Gandiniho následný design, který je o něco blíž osadníkům planety Země, pak válcoval erzety světové rallye s vítězstvími tři roky po sobě (1974, 1975 a 1976). Zdroj: Lancia

Lancia Stratos HF (1973): Jak je známo, z dřívějšího konceptu nesoucího jméno Stratos si budoucí rallyová legenda nevzala příliš. Gandiniho následný design, který je o něco blíž osadníkům planety Země, pak válcoval erzety světové rallye s vítězstvími tři roky po sobě (1974, 1975 a 1976). | Zdroj: Lancia

 Ferrari Dino 308/208 GT4 (1973) : Gandini si trochu překvapivě střihl zakázku i pro přímého konkurenta Lamborghini. Nutno ale dodat, že po navržení prvního modelu Ferrari s V8 uprostřed už následně další práci u výrobce z Maranella nikdy nezískal. Zdroj: Ferrari

Ferrari Dino 308/208 GT4 (1973): Gandini si trochu překvapivě střihl zakázku i pro přímého konkurenta Lamborghini. Nutno ale dodat, že po navržení prvního modelu Ferrari s V8 uprostřed už následně další práci u výrobce z Maranella nikdy nezískal. | Zdroj: Ferrari

 Lamborghini Countach (1974):  Historicky významnou peckou je v designérově portfoliu nepochybně i Countach. Přesněji stojí Gandini za původním návrhem kultovního žlutého prototypu LP500 s čistými liniemi. Další převratný design, který ovlivnil svou éru? Nepochybně. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Countach (1974): Historicky významnou peckou je v designérově portfoliu nepochybně i Countach. Přesněji stojí Gandini za původním návrhem kultovního žlutého prototypu LP500 s čistými liniemi. Další převratný design, který ovlivnil svou éru? Nepochybně. | Zdroj: Lamborghini

 Audi 50 (1974):  Na technických sourozencích Audi 50 a prvním VW Polo se Gandini podílel také. Nutno ale dodat, že naprostý základ designu zůstal pod diktátem tehdejšího šéfdesignéra Audi Clause Lutha. Studio Bertone tak zajistilo pouze několik stylových prvků…  Zdroj: Audi

Audi 50 (1974): Na technických sourozencích Audi 50 a prvním VW Polo se Gandini podílel také. Nutno ale dodat, že naprostý základ designu zůstal pod diktátem tehdejšího šéfdesignéra Audi Clause Lutha. Studio Bertone tak zajistilo pouze několik stylových prvků…  | Zdroj: Audi

 Volkswagen Polo Mk1 (1975):  …kdy z Gandiniho pera vychází například kruhový kryt výdechu ventilace na C sloupku nebo koncové zakřivení boční linie procházející bokem karoserie.  Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Polo Mk1 (1975): …kdy z Gandiniho pera vychází například kruhový kryt výdechu ventilace na C sloupku nebo koncové zakřivení boční linie procházející bokem karoserie.  | Zdroj: Volkswagen

 Jaguar Ascot (1977):  Svůj rozsah mezinárodních spoluprací rozšířilo studio Bertone pod vedením Gandiniho taky o Jaguar. Koncept Ascot pokračoval na trendu ostrých hran a zcela se vymykal tehdejší produkci britské značky. Designem totiž vůbec nenaznačoval, že by mohl využívat techniku standardního kupé XJ-S. Zdroj: Jaguar

Jaguar Ascot (1977): Svůj rozsah mezinárodních spoluprací rozšířilo studio Bertone pod vedením Gandiniho taky o Jaguar. Koncept Ascot pokračoval na trendu ostrých hran a zcela se vymykal tehdejší produkci britské značky. Designem totiž vůbec nenaznačoval, že by mohl využívat techniku standardního kupé XJ-S. | Zdroj: Jaguar

 Lancia Sibilo (1978):  Na základě produkčního Stratosu představil Gandini i jeden ze svých nejprapodivnějších konceptů: složitě tvarovaná ocelová karoserie byla vyklepána ručně a tmavě hnědý odstín si na turínském autosalonu odnesl tak nelichotivé poznámky, že se ho v Bertone rozhodli přelakovat… světlejším odstínem hnědé. Zdroj: Lancia

Lancia Sibilo (1978): Na základě produkčního Stratosu představil Gandini i jeden ze svých nejprapodivnějších konceptů: složitě tvarovaná ocelová karoserie byla vyklepána ručně a tmavě hnědý odstín si na turínském autosalonu odnesl tak nelichotivé poznámky, že se ho v Bertone rozhodli přelakovat… světlejším odstínem hnědé. | Zdroj: Lancia

 Volvo Tundra (1979):  Příliš futuristické, a tedy obtížné prodat tehdejším zákazníkům, to byla údajně reakce, kterou Volvo nakonec zamítlo možnou produkci Gandiniho konceptu. Při kouknutí na nabídku švédské značky na přelomu 70. a 80. let tomu lze ostatně věřit. Zdroj: Volvo

Volvo Tundra (1979): Příliš futuristické, a tedy obtížné prodat tehdejším zákazníkům, to byla údajně reakce, kterou Volvo nakonec zamítlo možnou produkci Gandiniho konceptu. Při kouknutí na nabídku švédské značky na přelomu 70. a 80. let tomu lze ostatně věřit. | Zdroj: Volvo

 Renault 5 Turbo (1980):  Pořádnou ikonu má studio Bertone u Renaultu. Přetvořit městský hatchback na rallye zrůdu s motorem uprostřed nebyl problém, nicméně konkrétní zásluhy za design široké zádě popravdě nepatří Gandinimu, ale Marcu Deschampsovi pod mistrovým vedením. Zdroj: Renault

Renault 5 Turbo (1980): Pořádnou ikonu má studio Bertone u Renaultu. Přetvořit městský hatchback na rallye zrůdu s motorem uprostřed nebyl problém, nicméně konkrétní zásluhy za design široké zádě popravdě nepatří Gandinimu, ale Marcu Deschampsovi pod mistrovým vedením. | Zdroj: Renault

 Citroën BX (1982):  Gandini se v 80. letech nezalekl ani navrhování rodinných aut, přičemž mohl dále čerpat ze svých neuskutečněných nápadů. Pro design BX tak zužitkoval proporce a další prvky dříve navržené u zmíněného konceptu Volvo Tundra a rovněž obdobně hranatého prototypu Reliantu FW11 (1977). Zdroj: Citroën

Citroën BX (1982): Gandini se v 80. letech nezalekl ani navrhování rodinných aut, přičemž mohl dále čerpat ze svých neuskutečněných nápadů. Pro design BX tak zužitkoval proporce a další prvky dříve navržené u zmíněného konceptu Volvo Tundra a rovněž obdobně hranatého prototypu Reliantu FW11 (1977). | Zdroj: Citroën

 Renault 5 Mk2 (1984):  Zcela opačným přístupem zahlazování designu „pětkového“ Renaultu pak Gandini pokračoval u jeho pokračování. Ačkoliv platforma i karoserie hatchbacku byly úplně nové, designér stavěl na vskutku skvělém základu první generace, kterou navrhl Michel Boué. Zdroj: Renault

Renault 5 Mk2 (1984): Zcela opačným přístupem zahlazování designu „pětkového“ Renaultu pak Gandini pokračoval u jeho pokračování. Ačkoliv platforma i karoserie hatchbacku byly úplně nové, designér stavěl na vskutku skvělém základu první generace, kterou navrhl Michel Boué. | Zdroj: Renault

 Renault Magnum (1990):  Nejen supersporty a osobáky pro masy, významnou tvář dal italský designér rovněž tahači od Renaultu. Novinka se tehdy vyznačovala kabinou s rovnou podlahou, ještě hranatějším designem než u rivalů na trhu a v roce 1991 získala ocenění tahače roku. Zdroj: Renault

Renault Magnum (1990): Nejen supersporty a osobáky pro masy, významnou tvář dal italský designér rovněž tahači od Renaultu. Novinka se tehdy vyznačovala kabinou s rovnou podlahou, ještě hranatějším designem než u rivalů na trhu a v roce 1991 získala ocenění tahače roku. | Zdroj: Renault

 Maserati Shamal (1990):  Bez ohledu na   tehdejší finanční problémy Maserati pomohl Gandini italské značce přivést na svět i nový vlajkový grand tourer Shamal, ač technicky stále vycházející ze staršího modelu Biturbo. Po designové stránce jsou nejvýraznějším prvkem typické lemy zadních podběhů. Zdroj: Maserati

Maserati Shamal (1990): Bez ohledu na tehdejší finanční problémy Maserati pomohl Gandini italské značce přivést na svět i nový vlajkový grand tourer Shamal, ač technicky stále vycházející ze staršího modelu Biturbo. Po designové stránce jsou nejvýraznějším prvkem typické lemy zadních podběhů. | Zdroj: Maserati

 Lamborghini Diablo (1990):  Do třetice vlajkových supersportů? Ne tak docela. Přestože Gandini opět navrhl původní prototyp (P132), Lamborghini tehdy vlastněné Chryslerem s ním nebylo natolik spokojené, aby zamířilo do produkce bez zásadních změn. Výsledné Diablo tedy přineslo mnohem oblejší tvary, než designér zamýšlel. Zdroj: Lamborghini

Lamborghini Diablo (1990): Do třetice vlajkových supersportů? Ne tak docela. Přestože Gandini opět navrhl původní prototyp (P132), Lamborghini tehdy vlastněné Chryslerem s ním nebylo natolik spokojené, aby zamířilo do produkce bez zásadních změn. Výsledné Diablo tedy přineslo mnohem oblejší tvary, než designér zamýšlel. | Zdroj: Lamborghini

 Cizeta V16T (1991):  Právě zde Gandini zužitkoval prvky dříve zamýšlené konceptem P132 pro Diablo. Přidejte čtveřici „mrkaček“ na přídi, výrazné žebrování na bocích, vidlicový šestnáctiválec uprostřed a Gandiniho výsledek byl nakonec odvážnější než samotný vlajkový supersport od Lamborghini. Zdroj: Cizeta

Cizeta V16T (1991): Právě zde Gandini zužitkoval prvky dříve zamýšlené konceptem P132 pro Diablo. Přidejte čtveřici „mrkaček“ na přídi, výrazné žebrování na bocích, vidlicový šestnáctiválec uprostřed a Gandiniho výsledek byl nakonec odvážnější než samotný vlajkový supersport od Lamborghini. | Zdroj: Cizeta

 Bugatti 035/EB110 (1991):  Gandini si může částečně přičíst i zásluhy na vývoji Bugatti EB110, byl totiž jedním z hrstky designérů, kteří se podíleli na vývoji jeho raných prototypů. Po neshodách s vedením značky však model do razantně upravené produkční verze dovedl až další italský designér Giampaolo Benedini. Zdroj: Bugatti

Bugatti 035/EB110 (1991): Gandini si může částečně přičíst i zásluhy na vývoji Bugatti EB110, byl totiž jedním z hrstky designérů, kteří se podíleli na vývoji jeho raných prototypů. Po neshodách s vedením značky však model do razantně upravené produkční verze dovedl až další italský designér Giampaolo Benedini. | Zdroj: Bugatti

 Nissan AP-X (1993):  Z japonské štace designéra na volné noze se hodí zmínit futuristicky uhlazený koncept pro Nissan, který mohl být potenciální náhradou pro 200SX a 240SX (S13) nebo 300ZX (Z32). Gandiniho typicky seříznuté lemy zadních podběhů nakonec dostalo i toto šestiválcové kupé s tehdy pokročilými asistenčními systémy. Zdroj: Nissan

Nissan AP-X (1993): Z japonské štace designéra na volné noze se hodí zmínit futuristicky uhlazený koncept pro Nissan, který mohl být potenciální náhradou pro 200SX a 240SX (S13) nebo 300ZX (Z32). Gandiniho typicky seříznuté lemy zadních podběhů nakonec dostalo i toto šestiválcové kupé s tehdy pokročilými asistenčními systémy. | Zdroj: Nissan

 Maserati Quattroporte IV (1994):  Mimo druhou generaci Quattroporte si Gandini o pár let později navrhl i tu čtvrtou. V polovině devadesátých let už dávno odzvonily klíny a hrany, takže i čtyřdveřové Maserati přijelo v elegantně zaoblených tvarech. Zdroj: Maserati

Maserati Quattroporte IV (1994): Mimo druhou generaci Quattroporte si Gandini o pár let později navrhl i tu čtvrtou. V polovině devadesátých let už dávno odzvonily klíny a hrany, takže i čtyřdveřové Maserati přijelo v elegantně zaoblených tvarech. | Zdroj: Maserati

 DeTomaso (Qvale) Mangusta (1999):  Zatímco u slavnější Pantery navrhl Gandini její modernizaci s přízviskem SI, kompletním projektem tehdy už 61letého designéra byl moderní sporťák Mangusta, který na konci 90. let oživil staré jméno i samotnou značku DeTomaso (v té době s finanční podporou italského výrobce Qvale). Zdroj: DeTomaso

DeTomaso (Qvale) Mangusta (1999): Zatímco u slavnější Pantery navrhl Gandini její modernizaci s přízviskem SI, kompletním projektem tehdy už 61letého designéra byl moderní sporťák Mangusta, který na konci 90. let oživil staré jméno i samotnou značku DeTomaso (v té době s finanční podporou italského výrobce Qvale). | Zdroj: DeTomaso

 Porsche 911 Roadster (1966):  Italskou eleganci se v 60. letech rozhodl Gandini aplikovat i na německý sporťák. Navzdory údajné poptávce ze strany kalifornského prodejce značky Porsche však neměl o zakázkový roadster nakonec nikdo zájem. Model tak zůstal u jediného kusu, tedy konceptu uvedeného na autosalonu v Ženevě. Zdroj: Porsche
 Lamborghini Marzal (1967):  Magazín Road & Track tehdy popsal dechberoucí koncept s prosklenými gull-wing dveřmi trefně: „Bertoneho design tak svěží, že vše ostatní vypadá zastarale.“ Sám Ferruccio Lamborghini viděl Marzal zprvu hlavně jako reklamní tah zvyšující atraktivitu značky. I na tu produkci však později částečně došlo… Zdroj: Lamborghini
 Lamborghini Espada (1968):  …protože o rok později už italská značka uvedla nové čtyřmístné GT, které si odneslo zásadní prvky z designu zmíněného Marzalu a také konceptu Bertone Pirana. Pod kapotou dlouhého kupé s charakteristickou linií střechy se zabydlel dvanáctiválec. Zdroj: Lamborghini
 Alfa Romeo Carabo (1968):  Typickým klínem v řadě futuristických supersportů bylo Gandiniho Carabo. Zcela funkční koncept postavený na základě Alfy Romeo 33 Stradale už staticky naznačoval, že maximální rychlost 250 km/h pro něj nebude problém. Zdroj: Alfa Romeo
30
Fotogalerie

Zemřel velikán designu Marcello Gandini. Prohlédněte si jeho skvosty ve velké galerii

Odchod jednoho z nejzásadnějších designérů automobilového světa přináší nutné ohlédnutí za jeho celoživotním dílem.

Ve středu (13. března) přinesla řada italských zpravodajských publikací smutnou zprávu. Marcello Gandini, světoznámý italský designér, který stál za nespočtem ikonických vozů své doby, zemřel ve věku 85 let v domovském Turíně. Uznávaného tvůrce lze bez přehánění označit za jednu z nejvlivnějších osobností na poli automobilového designu.

Gandiniho kariéra začala raketově stoupat okolo roku 1965, když se stal součástí známého studia Bertone po odchodu tamního šéfdesignéra Giorgietta Giugiara. Pod střechou Bertone zůstal Gandini dlouhých 14 let, během nichž přivedl na svět hned několik převratných designů včetně Lamborghini Miura, původního prototypu Countach (LP500) nebo rallyové ikony Lancie Stratos.

Experimentální design, který z pera Gandiniho na přelomu 60. a v průběhu 70. let působil velice futuristicky, bude nadále inspirativní i pro další generace designérů. Z konceptů italského mistra lze zmínit třeba klínovitý supersport Alfa Romeo Carabo nebo GT s prosklenými dveřmi Lamborghini Marzal, které bylo nápadem pro vznik produkčního Lamborghini Espada.

Gandini byl nicméně plodný nejen na poli superaut. V jeho portfoliu více jak padesátky vozů lze najít i slušnou řádku klasických aut pro masy. Studio Bertone se podílelo třeba na prvním Volkswagenu Polo nebo druhé generaci Renaultu 5. Ty nejzásadnější výtvory, včetně některých nezvyklých konceptů, si každopádně prohlédněte v komentované galerii...

Maserati

Automobilku Maserati založilo pět bratrů v roce 1914. Od začátku se soustředí na výrobu luxusních sportovních vozů.

Maserati od roku 1993 patřilo do skupiny Fiat. Ten část podílu odprodal Ferrari, ale po pár letech ho koupil zpět. Dnes Maserati patří do skupiny Stellantis.

Maserati Ghibli • Maserati Levante • Maserati Quattroporte • Maserati MC20

Doporučujeme

Články odjinud