Odchod jednoho z nejzásadnějších designérů automobilového světa přináší nutné ohlédnutí za jeho celoživotním dílem.
Ve středu (13. března) přinesla řada italských zpravodajských publikací smutnou zprávu. Marcello Gandini, světoznámý italský designér, který stál za nespočtem ikonických vozů své doby, zemřel ve věku 85 let v domovském Turíně. Uznávaného tvůrce lze bez přehánění označit za jednu z nejvlivnějších osobností na poli automobilového designu.
Gandiniho kariéra začala raketově stoupat okolo roku 1965, když se stal součástí známého studia Bertone po odchodu tamního šéfdesignéra Giorgietta Giugiara. Pod střechou Bertone zůstal Gandini dlouhých 14 let, během nichž přivedl na svět hned několik převratných designů včetně Lamborghini Miura, původního prototypu Countach (LP500) nebo rallyové ikony Lancie Stratos.
Experimentální design, který z pera Gandiniho na přelomu 60. a v průběhu 70. let působil velice futuristicky, bude nadále inspirativní i pro další generace designérů. Z konceptů italského mistra lze zmínit třeba klínovitý supersport Alfa Romeo Carabo nebo GT s prosklenými dveřmi Lamborghini Marzal, které bylo nápadem pro vznik produkčního Lamborghini Espada.
Gandini byl nicméně plodný nejen na poli superaut. V jeho portfoliu více jak padesátky vozů lze najít i slušnou řádku klasických aut pro masy. Studio Bertone se podílelo třeba na prvním Volkswagenu Polo nebo druhé generaci Renaultu 5. Ty nejzásadnější výtvory, včetně některých nezvyklých konceptů, si každopádně prohlédněte v komentované galerii...