Zemřel Umberto Agnelli: co bude s Fiatem dál? (oživeno)

Ve čtvrtek 27. května 2004 zemřel na následky rakoviny devětašedesátiletý Umberto Agnelli, jenž v posledních patnácti měsících vedl automobilku Fiat. Nejmocnější rodina v Itálii prožívá společně se zaměstatnaci Fiatu, rodným městem i celou zemí opět smutné chvíle. Před šestnácti měsíci totiž opustil svět Umbertův starší a slavnější bratr Giovanni. Smrt Umberta znamená těžkou ránu pro rodinu i  společnost Fiat, která prošla v posledních letech těžkou krizí.

Nelichotivé situace, v níž se firma v době příchodu Umberta nacházela, se nový šéf nezalekl a začal systematicky pracovat na její změně. Brzy po svém nástupu Umberto prodal nestrategické projekty, vyměnil management a zaměřil se na klíčovou část společnosti - dnes již 105 let starou automobilku. Doslova prohlásil: "Naše minulost bude i naše budoucnost". Tím dal jasně najevo, že Fiaty se nejen nepřestanou vyrábět, ale pomohou automobilce k návratu na výsluní.

Ohlášená modelová ofenzíva odstartovala dvěma novinkami představenými v roce 2003 na autosalonu v Ženevě, koncept oživené 500 následoval letos. Malý Fiat Panda se zalíbil zákazníkům i odborné porotě, která mu udělila titul Auta roku 2004. Čerstvý vítr v plachtách Fiatu a efektivnější hospodaření s penězi přineslo po děsivém roku 2002 méně děsivý rok 2003. V roce 2004 předpovídal sám Umberto Agnelli další zlepšování situace a v roce 2005 návrat do černých čísel.

Jeho smělé plány bohužel zastavila zákeřná choroba a Fiat se náhle ocitl před vážným rozhodnutím, kdo odhodlaného a schopného Umberta nahradí. Nejčastěji se skloňuje v této souvislosti jméno Jon Elkann, syn jediné dcery Margherity Agnelli a jejího prvního manžela, amerického spisovatele Allana Elkanna. Ať už bude stát v čele automobilky kdokoli, bude čelit skutečné výzvě. Trnitá cesta Fiatu k prosperitě není zdaleka u konce a bude velmi záležet na osobě nového šéfa, zda ji Fiat úspěšné zdolá nebo se v půli zastaví.


Oživeno: Novým předsedou správní rady se stal dosavadní šéf divize Ferrari Luca Cordera di Montezemola. John Elkann, vnuk zesnulého Umberta Agnelli, byl jmenován místopředsedou. Krátce po jmenování di Montezemoly klíčovým mužem automobilky oznámil svou rezignaci CEO Giuseppe Morchio. Důvody odstoupení Morchia z funkce nejsou dosud jasné, nicméně i on figuroval na listině kandidátů na místo Umberta Agnelli. Jeho rezignací se bude představenstvo zabývat v úterý.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 74 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků