Zemřel Umberto Agnelli: co bude s Fiatem dál? (oživeno)

Ve čtvrtek 27. května 2004 zemřel na následky rakoviny devětašedesátiletý Umberto Agnelli, jenž v posledních patnácti měsících vedl automobilku Fiat. Nejmocnější rodina v Itálii prožívá společně se zaměstatnaci Fiatu, rodným městem i celou zemí opět smutné chvíle. Před šestnácti měsíci totiž opustil svět Umbertův starší a slavnější bratr Giovanni. Smrt Umberta znamená těžkou ránu pro rodinu i  společnost Fiat, která prošla v posledních letech těžkou krizí.

Nelichotivé situace, v níž se firma v době příchodu Umberta nacházela, se nový šéf nezalekl a začal systematicky pracovat na její změně. Brzy po svém nástupu Umberto prodal nestrategické projekty, vyměnil management a zaměřil se na klíčovou část společnosti - dnes již 105 let starou automobilku. Doslova prohlásil: "Naše minulost bude i naše budoucnost". Tím dal jasně najevo, že Fiaty se nejen nepřestanou vyrábět, ale pomohou automobilce k návratu na výsluní.

Ohlášená modelová ofenzíva odstartovala dvěma novinkami představenými v roce 2003 na autosalonu v Ženevě, koncept oživené 500 následoval letos. Malý Fiat Panda se zalíbil zákazníkům i odborné porotě, která mu udělila titul Auta roku 2004. Čerstvý vítr v plachtách Fiatu a efektivnější hospodaření s penězi přineslo po děsivém roku 2002 méně děsivý rok 2003. V roce 2004 předpovídal sám Umberto Agnelli další zlepšování situace a v roce 2005 návrat do černých čísel.

Jeho smělé plány bohužel zastavila zákeřná choroba a Fiat se náhle ocitl před vážným rozhodnutím, kdo odhodlaného a schopného Umberta nahradí. Nejčastěji se skloňuje v této souvislosti jméno Jon Elkann, syn jediné dcery Margherity Agnelli a jejího prvního manžela, amerického spisovatele Allana Elkanna. Ať už bude stát v čele automobilky kdokoli, bude čelit skutečné výzvě. Trnitá cesta Fiatu k prosperitě není zdaleka u konce a bude velmi záležet na osobě nového šéfa, zda ji Fiat úspěšné zdolá nebo se v půli zastaví.


Oživeno: Novým předsedou správní rady se stal dosavadní šéf divize Ferrari Luca Cordera di Montezemola. John Elkann, vnuk zesnulého Umberta Agnelli, byl jmenován místopředsedou. Krátce po jmenování di Montezemoly klíčovým mužem automobilky oznámil svou rezignaci CEO Giuseppe Morchio. Důvody odstoupení Morchia z funkce nejsou dosud jasné, nicméně i on figuroval na listině kandidátů na místo Umberta Agnelli. Jeho rezignací se bude představenstvo zabývat v úterý.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků