Zemřel Umberto Agnelli: co bude s Fiatem dál? (oživeno)

Zemřel Umberto Agnelli: co bude s Fiatem dál? (oživeno)

Ve čtvrtek 27. května 2004 zemřel na následky rakoviny devětašedesátiletý Umberto Agnelli, jenž v posledních patnácti měsících vedl automobilku Fiat. Nejmocnější rodina v Itálii prožívá společně se zaměstatnaci Fiatu, rodným městem i celou zemí opět smutné chvíle. Před šestnácti měsíci totiž opustil svět Umbertův starší a slavnější bratr Giovanni. Smrt Umberta znamená těžkou ránu pro rodinu i  společnost Fiat, která prošla v posledních letech těžkou krizí.

Nelichotivé situace, v níž se firma v době příchodu Umberta nacházela, se nový šéf nezalekl a začal systematicky pracovat na její změně. Brzy po svém nástupu Umberto prodal nestrategické projekty, vyměnil management a zaměřil se na klíčovou část společnosti - dnes již 105 let starou automobilku. Doslova prohlásil: "Naše minulost bude i naše budoucnost". Tím dal jasně najevo, že Fiaty se nejen nepřestanou vyrábět, ale pomohou automobilce k návratu na výsluní.

Ohlášená modelová ofenzíva odstartovala dvěma novinkami představenými v roce 2003 na autosalonu v Ženevě, koncept oživené 500 následoval letos. Malý Fiat Panda se zalíbil zákazníkům i odborné porotě, která mu udělila titul Auta roku 2004. Čerstvý vítr v plachtách Fiatu a efektivnější hospodaření s penězi přineslo po děsivém roku 2002 méně děsivý rok 2003. V roce 2004 předpovídal sám Umberto Agnelli další zlepšování situace a v roce 2005 návrat do černých čísel.

Jeho smělé plány bohužel zastavila zákeřná choroba a Fiat se náhle ocitl před vážným rozhodnutím, kdo odhodlaného a schopného Umberta nahradí. Nejčastěji se skloňuje v této souvislosti jméno Jon Elkann, syn jediné dcery Margherity Agnelli a jejího prvního manžela, amerického spisovatele Allana Elkanna. Ať už bude stát v čele automobilky kdokoli, bude čelit skutečné výzvě. Trnitá cesta Fiatu k prosperitě není zdaleka u konce a bude velmi záležet na osobě nového šéfa, zda ji Fiat úspěšné zdolá nebo se v půli zastaví.


Oživeno: Novým předsedou správní rady se stal dosavadní šéf divize Ferrari Luca Cordera di Montezemola. John Elkann, vnuk zesnulého Umberta Agnelli, byl jmenován místopředsedou. Krátce po jmenování di Montezemoly klíčovým mužem automobilky oznámil svou rezignaci CEO Giuseppe Morchio. Důvody odstoupení Morchia z funkce nejsou dosud jasné, nicméně i on figuroval na listině kandidátů na místo Umberta Agnelli. Jeho rezignací se bude představenstvo zabývat v úterý.

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 147 571 km
Cena: 66 000 Kč
Fiat Doblo 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 130 402 km
Cena: 141 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků