Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. | Norman Dewis Zdroj: Jaguar

Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. | Norman Dewis | Zdroj: Jaguar

Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu. | Norman Dewis  Zdroj: Jaguar

Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu. | Norman Dewis  | Zdroj: Jaguar

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby. | Norman Dewis & Alex Buncombe Zdroj: Jaguar

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby. | Norman Dewis & Alex Buncombe | Zdroj: Jaguar

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel. | Norman Dewis & Alex Buncombe Zdroj: Jaguar

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel. | Norman Dewis & Alex Buncombe | Zdroj: Jaguar

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot tak usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. | Norman Dewis & Stirling Moss Zdroj: Jaguar

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot tak usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. | Norman Dewis & Stirling Moss | Zdroj: Jaguar

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. | Zleva Jaguar XK120, E-Type, D-Type a C-Type Zdroj: Jaguar

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. | Zleva Jaguar XK120, E-Type, D-Type a C-Type | Zdroj: Jaguar

Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu. | Norman Dewis  Zdroj: Jaguar
Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby. | Norman Dewis & Alex Buncombe Zdroj: Jaguar
K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel. | Norman Dewis & Alex Buncombe Zdroj: Jaguar
Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot tak usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. | Norman Dewis & Stirling Moss Zdroj: Jaguar
6
Fotogalerie

Zemřel Norman Dewis. Bývalému inženýrovi a testovacímu pilotovi Jaguaru bylo 98 let

V průběhu několika týdnů nás opustila další legenda motoristického světa. Norman Dewis byl středobodem vývoje těch nejlepších Jaguarů historie.

Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu.

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby.

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel a jejich následně využití u automobilů.

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. Závod byl sice pro Jaguar vítězný, ale v dějinách je bohužel zapsán hlavně hrozivou nehodou, která si vyžádala 84 obětí.

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. V roce 2015 byl Dewis oceněn řádem britského impéria OBE.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud