Zemřel Norman Dewis. Bývalému inženýrovi a testovacímu pilotovi Jaguaru bylo 98 let

V průběhu několika týdnů nás opustila další legenda motoristického světa. Norman Dewis byl středobodem vývoje těch nejlepších Jaguarů historie.

Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu.

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby.

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel a jejich následně využití u automobilů.

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. Závod byl sice pro Jaguar vítězný, ale v dějinách je bohužel zapsán hlavně hrozivou nehodou, která si vyžádala 84 obětí.

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. V roce 2015 byl Dewis oceněn řádem britského impéria OBE.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

včera | Vladimír Kadera | 150 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků