V průběhu několika týdnů nás opustila další legenda motoristického světa. Norman Dewis byl středobodem vývoje těch nejlepších Jaguarů historie.
Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu.
Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby.
K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel a jejich následně využití u automobilů.
Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. Závod byl sice pro Jaguar vítězný, ale v dějinách je bohužel zapsán hlavně hrozivou nehodou, která si vyžádala 84 obětí.
Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. V roce 2015 byl Dewis oceněn řádem britského impéria OBE.