Zemřel Norman Dewis. Bývalému inženýrovi a testovacímu pilotovi Jaguaru bylo 98 let

V průběhu několika týdnů nás opustila další legenda motoristického světa. Norman Dewis byl středobodem vývoje těch nejlepších Jaguarů historie.

Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu.

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby.

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel a jejich následně využití u automobilů.

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. Závod byl sice pro Jaguar vítězný, ale v dějinách je bohužel zapsán hlavně hrozivou nehodou, která si vyžádala 84 obětí.

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. V roce 2015 byl Dewis oceněn řádem britského impéria OBE.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

26.  9.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků