Zemřel Norman Dewis. Bývalému inženýrovi a testovacímu pilotovi Jaguaru bylo 98 let

V průběhu několika týdnů nás opustila další legenda motoristického světa. Norman Dewis byl středobodem vývoje těch nejlepších Jaguarů historie.

Legendární testovací pilot a inženýr Jaguaru Norman Dewis zemřel tuto sobotu 8. června 2019 ve věku 98 let. Rodák z Coventry zůstal britské automobilce blízký i ve svém důchodu, kdy cestoval po světě jako její ambasador a účastnil se nespočtu akcí a prezentací. Nejznámější je ovšem jeho práce na těch nejlepších Jaguarech historie a úspěšném působení na poli motorsportu.

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Jaguar XE Project 8 zahodil velké křídlo. Limitovaná Touring verze poputuje i do Česka

Za Jaguary C-Type, D-Type, E-Type, XJ6 a mnoha dalšími stojí inženýrské poznatky a najeté testovací kilometry Normana Dewise. Muže, který v podstatě formoval charakteristiku automobilů Jaguaru až do dnešní podoby.

K Jaguaru se přidal po konci vojenské služby za dob druhé světové války, kdy měl funkci střelce v bitevním letounu Bristol Blenheim, a po krátkém působení u značky Lea-Francis. Hned u Jaguaru se začala Dewisova historie psát tučným písmem, jelikož dostal na starost projekt testování kotoučových brzd dříve používaných u letadel a jejich následně využití u automobilů.

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Jaguar F-Pace SVR má českou cenu. Jeho 550 koní můžete mít za 2,6 milionu korun

Vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v roce 1953 se tak často připisuje právě kotoučovým brzdám poprvé využitým na Jaguaru C-Type. Dewis však nezůstal pouze na místě testovacího pilota. Jako závodní pilot usedl i do Jaguaru D-Type během 24hodinovky v roce 1955. Závod byl sice pro Jaguar vítězný, ale v dějinách je bohužel zapsán hlavně hrozivou nehodou, která si vyžádala 84 obětí.

Na místě inženýra a testovacího pilota měl Dewis u Jaguaru najet přes 2 miliony testovacích kilometrů. Dá se přitom říct, že do nových Jaguarů vkládal doslova svůj život, neboť během vývoje zažil přinejmenším trojici vážných nehod, tu nejpomalejší v rychlosti přes 210 km/h. V roce 2015 byl Dewis oceněn řádem britského impéria OBE.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků