Zemřel Jerry Wiegert, otec supersportu Vector W8 z 80. let. Toto je jeho příběh

Všestranně talentovaný konstruktér a podnikatel se dožil 76 let. Do poslední chvíle plánoval velký návrat.

Gerald Alden "Jerry" Wiegert se narodil 12. července roku 1944. Na střední škole vyhrál v designérské soutěži, což mu umožnilo studovat na univerzitě v Los Angeles. Pracoval pro Ford, Chrysler a GM, jeho snem však bylo postavit originální americké superauto, které by mohlo konkurovat zavedeným evropským značkám.

V roce 1971 představil koncept s názvem Vector, následovaný v roce 1976 prototypem W2. Výroba se měla rozběhnout v roce 1978 a parametry byly na svou dobu úctyhodné – dvakrát přeplňovaný osmiválec Chevrolet o objemu 5,7 litru měl výkon přes 450 kW (více než 600 koní) a točivý moment 800 Nm. Zadní kola byla poháněna skrze třístupňovou automatickou převodovku, maximální rychlost se měla pohybovat okolo 390 km/h, což stroj skutečně zvládnul na solných pláních v Bonneville.

Ferrari Testarossa (1984-1996): Rudá hlava

Ferrari Testarossa (1984-1996): Rudá hlava

Wiegertovy plány zhatila ropná krize. Následujících deset let strávil sháněním peněz, což se povedlo až koncem osmdesátých let – ve spolupráci s investorem Megatech skutečně rozjel výrobu stroje s názvem W8. Nyní již šestlitrový osmiválec měl výkon 466 kW, ale s vyšším plnícím tlakem prý mohl dosáhnout až k 895 kW.

Skutečně vzniklo 22 exemplářů, z nichž nejproslulejší je zřejmě kus dodaný tenistovi Andre Agassimu. Tomu kvůli teplu od motoru vzplálo čalounění, vůz proto Agassi vrátil a dostal peníze zpět – nutno dodat, že si vůz vyžádal dříve a proto nebyl ještě dokončen. Tenista dostal upozornění, aby s ním zatím nejezdil, požár si tedy způsobil sám. Nízké prodeje a vysoká cena nakonec znamenaly konec celého projektu.

Lamborghini Diablo slaví 30 let. Původně mělo vypadat jinak, proti byl Chrysler

Lamborghini Diablo slaví 30 let. Původně mělo vypadat jinak, proti byl Chrysler

Wiegert se navíc rozhádal s investorem Megatech, který ho z firmy po jejím nepřátelském převzetí vyhodil. Megatech se sice pokoušel o návrat se sporťákem M12, s motorem Lamborghini, ale opět vzniklo jen málo kusů a výroba byla zastavena v roce 1999. Po letech soudů nakonec Wiegert dostal svou značku zpět a v roce 2008 oznámil vývoj moderní verze svého stroje s názvem WX8.

Opět šlo o „placku“ inspirovanou leteckým průmyslem, tentokrát poháněnou přeplňovanými osmiválci o objemu sedmi či deseti litrů. Výkon měl dosahovat až k 1380 kW a vůz se měl rozjet až na 480 km/h. Ještě před třemi lety byl WX8 nadále vyvíjen, firma však opět sháněla finance.

Vzácná Cizeta s motorem V16 může být vaše. Zaujme nejen svými mrkačkami

Vzácná Cizeta s motorem V16 může být vaše. Zaujme nejen svými mrkačkami

Tento příběh může působit jako sbírka neúspěchů, ale opak je pravdou – Wiegert dotáhl do konce svůj sen o ryze americkém supersportu a také úspěšně prodával silné vodní skútry Jetbike. Zemřel 15. ledna roku 2021.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

včera | Jiří Baborský | 65 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků