Jeho jméno není každému známé, přesto je ale velká šance, že už jste některé z jeho výtvorů viděli. Průkopník takzvaného bio designu Luigi Colani zemřel ve věku 91 let po těžké nemoci.
Celých 91 let excentrického a jednoduše nevídaného designu a vizí. Lze říct, že světový designér německého původu Luigi Colani se činil opravdu ve všem a všude. Pro nás bude nejznámější svými automobilovými koncepty, jeho návrhářský um však zasahoval i do architektury, nábytku, elektroniky, módy nebo třeba psacích potřeb.
Colani zemřel 16. září v německém Karlsruhe ve věku 91 let. O jeho smrti informovala jeho čínská přítelkyně Ja-čen Ča. Designér bojoval s blíže nespecifikovanou těžkou nemocí. Ačkoliv své poslední dny strávil ve své rodné zemi, světového významu Colani dosáhl působením rovněž v Itálii, USA, Rusku, Japonsku nebo v Číně.
Rukopis Colaniho je snadno rozpoznatelný, jelikož se považoval za zakladatele takzvaného bio či organického designu, u něhož vynikají oblé křivky. Za vývojem jeho stylu najdete studium malířství, sochařství i aerodynamiky. Své výtvory, především tedy v oblasti vozidel, ale vždy navrhoval s jasným technickým a funkčním základem.
Colani rozjel svou kariéru mezi auty už v 50. letech, kdy začal kreslit designy pro velké značky jako Fiat, Alfa Romeo či Lancii. Mimochodem právě v tomto období zahodil své rodné jméno Lutz a začal používat italsky znějící Luigi. V roce 1963 už byl podepsán i pod designem konceptu kupé BMW 700, tedy prvního vozu využívajícího konstrukci monokoku.
V 60. letech ještě představil svůj vlastní sporťák Colani GT Spider, kit-car postavený na podvozku Porsche 356 a poháněný motorem Abarth. Lehké a dostupné sportovní auto se dočkalo úspěchu a v malosériové produkci si našlo asi 1700 majitelů. Pár jich najdete i u nás. Se zájmem o aerodynamiku a přes návrhy několika letadel si Colani nechal už v roce 1967 patentovat i karoserii v takzvaném C-shape designu, využívající funkci obraceného křídla pro zajištění přítlaku k silnici.
Nutnou zmínkou jsou poté v 70. letech první nepřehlédnutelné návrhy aerodynamických tahačů, v 80. letech přišel Colani s prototypem super úsporného aerodynamického vozidla Colani 2CV (na základě Citroënu 2CV), který zaujal spotřebou jen 1,7 litru na 100 km, a konec osmdesátek byl znamením konceptu Ferrari Testa d’Oro.
V tu dobu již Colani působil delší dobu v Japonsku, kde se rovněž pustil do návrhů spotřební elektroniky. Za oceňovaným designem fotoaparátu Canon T90 tak stojí právě on. V 90. letech už Colaniho působení v motorismu opadlo a věnoval se všemu možnému od módy po nábytek či kuchyňské potřeby, například hrníčky na espresso.
V průběhu let byla designérova tvorba předmětem nespočtu výstav. Na letních olympijských hrách v Pekingu v roce 2008 například uvedl sérii 140 soch atletů. Jedním z posledních Colaniho výtvorů byl v roce 2013 design luxusních počítačů AGOS Opus Magnum.
Na nejznámější Colaniho výtvory ze světa automobilů se podívejte v galerii.