Zemřel zakladatel organického designu. Excentrický Luigi Colani se dožil 91 let

Jeho jméno není každému známé, přesto je ale velká šance, že už jste některé z jeho výtvorů viděli. Průkopník takzvaného bio designu Luigi Colani zemřel ve věku 91 let po těžké nemoci.

Celých 91 let excentrického a jednoduše nevídaného designu a vizí. Lze říct, že světový designér německého původu Luigi Colani se činil opravdu ve všem a všude. Pro nás bude nejznámější svými automobilovými koncepty, jeho návrhářský um však zasahoval i do architektury, nábytku, elektroniky, módy nebo třeba psacích potřeb.

Colani zemřel 16. září v německém Karlsruhe ve věku 91 let. O jeho smrti informovala jeho čínská přítelkyně Ja-čen Ča. Designér bojoval s blíže nespecifikovanou těžkou nemocí. Ačkoliv své poslední dny strávil ve své rodné zemi, světového významu Colani dosáhl působením rovněž v Itálii, USA, Rusku, Japonsku nebo v Číně.

Volkswagen Futura byl Golf 21. století. Dokazuje, že budoucnost je právě teď

Volkswagen Futura byl Golf 21. století. Dokazuje, že budoucnost je právě teď

Rukopis Colaniho je snadno rozpoznatelný, jelikož se považoval za zakladatele takzvaného bio či organického designu, u něhož vynikají oblé křivky. Za vývojem jeho stylu najdete studium malířství, sochařství i aerodynamiky. Své výtvory, především tedy v oblasti vozidel, ale vždy navrhoval s jasným technickým a funkčním základem.

Colani rozjel svou kariéru mezi auty už v 50. letech, kdy začal kreslit designy pro velké značky jako Fiat, Alfa Romeo či Lancii. Mimochodem právě v tomto období zahodil své rodné jméno Lutz a začal používat italsky znějící Luigi. V roce 1963 už byl podepsán i pod designem konceptu kupé BMW 700, tedy prvního vozu využívajícího konstrukci monokoku.

Jak by vypadala moderní interpretace závoďáku z roku 1901? Mercedes má odpověď

Jak by vypadala moderní interpretace závoďáku z roku 1901? Mercedes má odpověď

V 60. letech ještě představil svůj vlastní sporťák Colani GT Spider, kit-car postavený na podvozku Porsche 356 a poháněný motorem Abarth. Lehké a dostupné sportovní auto se dočkalo úspěchu a v malosériové produkci si našlo asi 1700 majitelů. Pár jich najdete i u nás. Se zájmem o aerodynamiku a přes návrhy několika letadel si Colani nechal už v roce 1967 patentovat i karoserii v takzvaném C-shape designu, využívající funkci obraceného křídla pro zajištění přítlaku k silnici.

Nutnou zmínkou jsou poté v 70. letech první nepřehlédnutelné návrhy aerodynamických tahačů, v 80. letech přišel Colani s prototypem super úsporného aerodynamického vozidla Colani 2CV (na základě Citroënu 2CV), který zaujal spotřebou jen 1,7 litru na 100 km, a konec osmdesátek byl znamením konceptu Ferrari Testa d’Oro.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

V tu dobu již Colani působil delší dobu v Japonsku, kde se rovněž pustil do návrhů spotřební elektroniky. Za oceňovaným designem fotoaparátu Canon T90 tak stojí právě on. V 90. letech už Colaniho působení v motorismu opadlo a věnoval se všemu možnému od módy po nábytek či kuchyňské potřeby, například hrníčky na espresso.

V průběhu let byla designérova tvorba předmětem nespočtu výstav. Na letních olympijských hrách v Pekingu v roce 2008 například uvedl sérii 140 soch atletů. Jedním z posledních Colaniho výtvorů byl v roce 2013 design luxusních počítačů AGOS Opus Magnum.

Na nejznámější Colaniho výtvory ze světa automobilů se podívejte v galerii.

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek