Luigi Colani Zdroj: YouTube.com/ Club Listen  

Luigi Colani | Zdroj: YouTube.com/Club Listen 

Abarth Alfa Romeo 1000 GT (1959) Zdroj: Archiv

Abarth Alfa Romeo 1000 GT (1959) | Zdroj: Archiv

Colani GT Spider (1960) Zdroj: YouTube.com

Colani GT Spider (1960) | Zdroj: YouTube.com

BMW 700 Colani (1963) Zdroj: BMW

BMW 700 Colani (1963) | Zdroj: BMW

BMW 700 Colani (1963) Zdroj: carstyling.ru

BMW 700 Colani (1963) | Zdroj: carstyling.ru

Colani Le Mans Prototype (1970) Zdroj: Archiv

Colani Le Mans Prototype (1970) | Zdroj: Archiv

Colani 2CV (1981) Zdroj: carstyling.ru

Colani 2CV (1981) | Zdroj: carstyling.ru

Mazda Le Mans Prototype (1983) Zdroj: Archiv

Mazda Le Mans Prototype (1983) | Zdroj: Archiv

Ferrari Testa d’Oro (1989) Zdroj: Ferrari

Ferrari Testa d’Oro (1989) | Zdroj: Ferrari

Ferrari Testa d’Oro (1989) Zdroj: Ferrari

Ferrari Testa d’Oro (1989) | Zdroj: Ferrari

Koncept aerodynamického tahače Colani Zdroj: Archiv

Koncept aerodynamického tahače Colani | Zdroj: Archiv

Koncept aerodynamického tahače Colani Zdroj: Archiv

Koncept aerodynamického tahače Colani | Zdroj: Archiv

Koncept aerodynamického tahače Colani Zdroj: Archiv

Koncept aerodynamického tahače Colani | Zdroj: Archiv

Abarth Alfa Romeo 1000 GT (1959) Zdroj: Archiv
Colani GT Spider (1960) Zdroj: YouTube.com
BMW 700 Colani (1963) Zdroj: BMW
BMW 700 Colani (1963) Zdroj: carstyling.ru
13
Fotogalerie

Zemřel zakladatel organického designu. Excentrický Luigi Colani se dožil 91 let

Jeho jméno není každému známé, přesto je ale velká šance, že už jste některé z jeho výtvorů viděli. Průkopník takzvaného bio designu Luigi Colani zemřel ve věku 91 let po těžké nemoci.

Celých 91 let excentrického a jednoduše nevídaného designu a vizí. Lze říct, že světový designér německého původu Luigi Colani se činil opravdu ve všem a všude. Pro nás bude nejznámější svými automobilovými koncepty, jeho návrhářský um však zasahoval i do architektury, nábytku, elektroniky, módy nebo třeba psacích potřeb.

Colani zemřel 16. září v německém Karlsruhe ve věku 91 let. O jeho smrti informovala jeho čínská přítelkyně Ja-čen Ča. Designér bojoval s blíže nespecifikovanou těžkou nemocí. Ačkoliv své poslední dny strávil ve své rodné zemi, světového významu Colani dosáhl působením rovněž v Itálii, USA, Rusku, Japonsku nebo v Číně.

Rukopis Colaniho je snadno rozpoznatelný, jelikož se považoval za zakladatele takzvaného bio či organického designu, u něhož vynikají oblé křivky. Za vývojem jeho stylu najdete studium malířství, sochařství i aerodynamiky. Své výtvory, především tedy v oblasti vozidel, ale vždy navrhoval s jasným technickým a funkčním základem.

Colani rozjel svou kariéru mezi auty už v 50. letech, kdy začal kreslit designy pro velké značky jako Fiat, Alfa Romeo či Lancii. Mimochodem právě v tomto období zahodil své rodné jméno Lutz a začal používat italsky znějící Luigi. V roce 1963 už byl podepsán i pod designem konceptu kupé BMW 700, tedy prvního vozu využívajícího konstrukci monokoku.

V 60. letech ještě představil svůj vlastní sporťák Colani GT Spider, kit-car postavený na podvozku Porsche 356 a poháněný motorem Abarth. Lehké a dostupné sportovní auto se dočkalo úspěchu a v malosériové produkci si našlo asi 1700 majitelů. Pár jich najdete i u nás. Se zájmem o aerodynamiku a přes návrhy několika letadel si Colani nechal už v roce 1967 patentovat i karoserii v takzvaném C-shape designu, využívající funkci obraceného křídla pro zajištění přítlaku k silnici.

Nutnou zmínkou jsou poté v 70. letech první nepřehlédnutelné návrhy aerodynamických tahačů, v 80. letech přišel Colani s prototypem super úsporného aerodynamického vozidla Colani 2CV (na základě Citroënu 2CV), který zaujal spotřebou jen 1,7 litru na 100 km, a konec osmdesátek byl znamením konceptu Ferrari Testa d’Oro.

V tu dobu již Colani působil delší dobu v Japonsku, kde se rovněž pustil do návrhů spotřební elektroniky. Za oceňovaným designem fotoaparátu Canon T90 tak stojí právě on. V 90. letech už Colaniho působení v motorismu opadlo a věnoval se všemu možnému od módy po nábytek či kuchyňské potřeby, například hrníčky na espresso.

V průběhu let byla designérova tvorba předmětem nespočtu výstav. Na letních olympijských hrách v Pekingu v roce 2008 například uvedl sérii 140 soch atletů. Jedním z posledních Colaniho výtvorů byl v roce 2013 design luxusních počítačů AGOS Opus Magnum.

Na nejznámější Colaniho výtvory ze světa automobilů se podívejte v galerii.

Ferrari

Ferrari je italský výrobce sportovních automobilů. Společnost založil v roce 1929 Enzo Ferrari. Dnes patří do skupiny FCA. Kromě výroby automobilů je Ferrari aktivní také v oblasti motoristického sportu, zejména ve Formuli 1.

Ferrari 812 Superfast • Ferrari GTC4Lusso • Ferrari 488 GTB • Ferrari Portofino • Ferrari F8 Spider • Ferrari Monza SP1/SP2

Doporučujeme

Články odjinud