Jak se chovat na železničním přejezdu? Rychlost, zákazy, pokuty, krizové situace

51 komentářů

Libuše Valentová
28. července • 16:59

Mě nejvíc štve a bojím se vjet na přejezd tam, kde je špatný výhled. To je pro mě katastrofa. Například mnou často používaná trasa v Jihomoravském kraji od Královopolských Vážan do Rousínova. Tam na koleje doleva vlastně nic nevidím. Stojí tam nějaká unimobuňka nebo co to je. Doprava také nic moc výhled.

Michal
29. července • 21:22

Libuš ale když tě z tvého boku veme vlak tak tě to nebolí.No když tam není vidět třeba skrz pole s kukuřicí a nejsou tam světla tak zastavím ale když jsou světla no musím věřit podívám se a v nouzi můžu přidat.Nehody se stávají že jezdí lidi na červenou která už dlouho svítí i když se mi občas stane že přejedu přejezd a u mě bílé světlo a za bliká červené.

M.
27. července • 8:13

A co jeste treba zminka, ze v noci pri stani u prejezdu auto smi sviti pouze obrysovkami?

petr r. (petrumr)
27. července • 10:40

na školení nám říká tohle-Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru. O té noci to nikde není napsaný.

Michal
27. července • 0:00

Každý strojvedoucí by měl dojed k přejezdu a ideálně zastavit a dát přednost těm de bi lům co letí na červenou co už kilometr vidí a spěchají do rakve teda spěchají aby mohli jinde čekat.

p.
26. července • 19:57

Zdravim vas, taktova technicka otazka na zamysleni a na pripomenuti pravidel provozu... jakou rychlosti lze jet ZA prejezdem pokud je prejezd V OBCI, na ceste PRED prejezdem NENI zadna krizovatka a je tam povoleno znackou cca 100m PRED prejezdem jet 60 km/h a ZA prejezdem take neni krizovatka ?? Nekdo tvrdi, ze 60, nekdo ze 50... Co je spravne?

petr r. (petrumr)
27. července • 7:53

přes přejkezd se může max 50

Miroslav Hoření
26. července • 11:13

Jak se chovat na železničním přejezdu? No přeci opatrně a s respektem.A pokud to neumíte nebo ani nechcete umět, odevzdejte řidičák a nechte auto sešrotovat, samozřejmě na železničním přejezdu. Ještě poradím jak, zůstaňte stát na přejezdu, vypněte motor a vystupte. Budete mít alespoň nejlepší rozhled a taky uslyšíte jet vlak.Máte ještě čas si to rozmyslet. Pak nastupte a pokuste se motor nastartovat a odjet, pokud se Vám to nezdaří, pak čest vaši památce.:-)):-))

petr r. (petrumr)
26. července • 15:46

jestli se zabrzdí brzda, tak stím nepohnete, jinak je tam číslo přejezdu, tak volat a když víte z jakýho směru vlak přijede nebo jedna strana je v oblouku, tak utíkat a dávat znamení stop-krouží se rukou před tělem.

Dušan Vláčil
26. července • 11:09

Když už se tady bavíme ohledně přejezdů, tak mi dovolte jeden malý příspěvek. Podotýkám, že jsem přes 20 let pracoval jako výpravčí, něco o zabezpečovacím zařízení na přejezdech, o jejich provozu a možných poruchách vím, a tak si dovolím něco k tomu napsat. Ohledně smrťáků na přejezdech, kdy tam řidič vjel přes stažené závory, svítící výstražné zařízení, popř. u přejezdů bez závor, nebo světelné signalizace se řádně nepřesvědčil o blížícím se drážním vozidle, se nemá cenu rozepisovat. Takových střetů silničního a drážního vozidla je cca skoro 100% ze všech nehod na přejezdech a o vině se nemá cenu dohadovat, je to jasné že. Ale chci řidiče upozornit na jeden problém na přejezdech, o kterém se vůbec nepíše a který by taktéž mohl způsobit nehodu a naprostá většina řidičů ani neví co jim hrozí.
Pravidla silničního provozu říkají, že pokud na přejezdu se světelným signalizačním zařízením nesvítí bílé přerušované světlo a ani červené přerušované světlo, tj, nesvítí žádné světlo, tak tam silniční vozidlo může vjet, ale pozor, i tak tam může jet drážní vozidlo a řidič mu musí dát přednost.
Samozřejmě pokud je přejezd v poruše, tak se o tom dozví dálkově výpravčí a ten písemným rozkazem zpraví strojvedoucího o poruše konkrétního přejezdu a vlak náležitě přizpůsobí svoji rychlost přes přejezd, s možností popř. i zastavení vlaku, pokud na porouchaný přejezd vjede silniční vozidlo těsně před vlakem. U některým přejezdů se i strojvedoucí sám na dálku dozví o tom, že přejezd tzv. spadl do poruchového stavu, ale výpravčí ho stejně musí zpravit tím písemným rozkazem.
Ale pozor, pokud se vlak blíží velkou rychlostí k přejezdu a právě v tom okamžiku dojde k jeho poruše, tak strojvedoucí, ani výpravčí nemají čas k zareagování a snadno se může stát, že řidič silničního vozidla vidí, že přejezd tzv. nesvítí a přes přejezd přesto projíždí vlak např. rychlostí 100 km/ hod.
A ruku na srdce, kdo z Vás řidičů zpomaluje a rozhlíží se na světelném přejezdu, kde žádné světlo nesvítí ??? Já to roky pozoruji a odhaduji, že tak 99% ne, a ani neví co jim hrozí.
Pracovníci SŽDC (správa železniční dopravní cesty), kteří mají přejezdy na starosti, Vám budou tvrdit, že i tato situace je tzv. jištěná, ale byl jsem za své roky praxe na železnici vícekrát svědkem, že každá technika selže, nic není na 100 %, bohužel.
Toto, co zde popisuji je opravdu vážnou hrozbou na přejezdech i když možnost jejího výskytu je tak v promilech procent, ale existuje. Takže pozor na to a opravdu se na přejezdech se světelným zařízením rozhlížejte a zpomalujte, i když tam žádné světlo nesvítí. Za svým příspěvkem si stojím. Dušan Vláčil

Tom
27. července • 20:55

Ano, je to klasicke zreknuti se odpovednosti. Kazdy druhy prejezd bez zavor ma takove vyhledove pomery, ze bud tam clovek musi strcit cumak auta, aby videl na koleje a pak nema cenu zastavovat, ale chce to rychle prejet nebo zastavit, jit se podivat jestli neco nejede a nez se vratim do auta, tak muze neco prijet. Ale odpovednost je vzdy na ridici.
Chapu, ze vlak je velky tezky a nebrzdi, ale podle tehle logiky by pak mel byt na prechodu zodpovedny chodec....

Premek
26. července • 13:28

Jako aktivní výpravčí mohu jen souhlasit, přesto si dovolím doplnit: přejde-li (spadne) přejezd z jakéhokoliv důvodu do poruchového stavu, pak v drtivé většině okamžitě přechází do činnosti, t.j. svítí přerušovaná červená světla a (pokud jsou) sklopí se závory - každý přejezd má záložní zdroj, který toto vydrží min. 3h. Udržující zaměstnanci mají povinnost toto v pravidelných intervalech prověřovat a kontrolovat.

homer
29. července • 7:44

Docela by me zajimal nazor ajznbonaku na to proc ve Studence byla pri prujezdu stavenistem povolena 130 a ten havarovanej vlak jel v okamziku narazu 110km/h - proto tolik mrtvych. Nezaznamenal jsem zadne obvineni ze by draha byla spolupachatel.

Kamil
29. července • 12:08

A tohle s obecným tématem o přejezdech souvisí jak? Tak asi zodpovědný zástupce firmy co tam dělala nepožadoval nižší rychlost. Jak to mají asi nádražáci vědět? Nebudete třeba vy někým z těch obviněných firem ? :-P

Martin
26. července • 18:19

To bych rozhodně netvrdil, že pri poruše přejde přejezd do výstrahy. Není důvod.

Mm
26. července • 22:12

Přejezdy mají dvě urovně poruch.
Nouzový stav - vyvolá třeba přepálení jednoho vlákna světla, výpadek sítě, nesklopení závory na přejezdech s rychlostí vlaku do 120km/h ajiné
- v tomto stavu přez něj jezdí vlaky bez omezení (je stále plně funkční)
( ta mnohokrát dotazovaná závora je jen doplnek tak když při poruše nespadne stále se jezdí bez omezení rychlosti vlaku)
Poruchový stav - vyvolá třeba slabá baterie, přepálení druhého vlákna žárovky atp
- tady už vlaky jezdí 10Km/h a houkají
Při poruše se zamozřejmě přejezd uzavře, závora se sklopí.

Martin
26. července • 22:32

Poruchou i náhradního vlákna červeného světla (bílého ne, to je jen nouzový stav) se rozhodně přejezd neuzavře. To se nestane ani třeba poruchou stejnosměrných přepěťových ochran.

zlepšovák
26. července • 10:30

Když už máme takové pokročilé informační technologie, nebylo by možné do budoucna mít na přejezdech poněkud lepší signalizaci než jen pár blikajících světel? Že tam byla třeba tabule, která by ukazovala, ze kterého směru přijede nejbližší vlak, za jak dlouho tam bude, kdy projede, anebo že se z opačného směru blíží další vlak a bude nutné čekat déle. Tak by bylo mnohem jasnější, zda je možné opravdu bezpečně projet, nebo jak dlouho bude nutné čekat před přejezdem. Než by se takové pokročilé informační zařízení začalo používat v praxi, mohly by se takové informace zobrazovat třeba v navigaci nebo aspoň v nějaké mobilní aplikaci, aby se takové předpokládané zdržení započetlo do odhadovaného času dojezdu u naplánované trasy?

Kamil
29. července • 12:10

A nejlepší by bylo kdyby se informace o tom všem ještě zobrazovala v navigaci třeba nebo v chytrým founu...já vás lidi nechápu kam pořád spěcháte :-D

Martin
29. července • 20:48

Toho se taky možná dočkáte, něco takového se už zkouší.

zlepšovák
29. července • 14:30

Asi neděláte servis, kdy se musí jezdit opravovat na různá místa po republice a stíhat smluvní termíny anebo platit sankce za neodržení termínu opravy? Takže čím dřív na místě, tím lépe, rozebrat. vyměnit díl, složit a šup zpátky domů anebo do firmy a k dalšímu zákazníkovi. Každá aktuální dopravní informace, která usnadní a urychlí cestu (pomůže zvolit rychlejší trasu), může být užitečná a ušetřit čas i peníze ...

Pavel
26. července • 11:06

SŽDC má těžký problém instalovat klasické závory a Vy by jste chtěl další "světýlka a kabeláž"? Dnešní systém, kdy si zabezpečení zapíná i vypíná vlak se nedá srovnat s desítkami minut čekání na paní hradlářku, kdy zatočí klikou. Ovšem tato drobnost stojí prý 15 milonů. Za to bych já postavil nádherný dům. V podání státní organizace pár nabarvených prkýnek, světélka a zvonek. Samozřejmě s potřebnou kabeláží a elektronikou.

zlepšovák
26. července • 12:55

Možná by ty závory nebyly až tak nezbytně nutné, pokud by na místě byla přesnější časová informace o tom, jak rychle tam lze zemřít? A ta data asi někde jsou, když třeba aplikace ČD ukazuje polohu vlaků. Kdyby se časem podařilo ze stávajících dat o provozu dostat mnohem přesnější info na každé rizikové místo, mohlo by to být nakonec snad i levnější, než instalace klasických závor nebo výstavba mimoúrovňových křížení. Že by pak lidé díky přesnějším informacím méně riskovali i na těch místech, kde už závory jsou?

Já první
26. července • 15:21

A k cemu by to bylo? Aby pitomci mohli snaze zkouset, jestli to jeste stihnou nebo ne? Zakon na provoz na prejezdu a v jeho okoli mysli pomerne podrobne a propracovane. Bohuzel spousta lidi jsou dementi, kteri si mysli, ze jsou chytrejsi.

pokrok
27. července • 9:55

Tak to by možná byla ta negativní stránka, ale na druhou stranu by to mohlo zlepšit plynulost a efektivitu provozu. U uzavírek na silnicích, kde je průjezd jedním pruhem řízen semafory, už bývá časomíra, za jak dlouho naskočí zelená. Což je asi pro ty čekající mnohem lepší informace, než nekonečné zírání na červenou a čekání, kdy naskočí zelená. Třeba v metru se na některých stanicích ukazuje, za jak dlouho pojede příští souprava, což je mnohem lepší informace, než ta standardní časomíra, která ukazuje dobu od odjezdu předchozí. Zkrátka pokud někde nějaké užitečné informace jsou, tak by je snad využilo více lidí lepším způsobem, než těch pár kandidátů na Darwinovu cenu ...

krok
26. července • 11:05

signalizace přes dvě červený světla je fakt na pytel, jedete k přejezdu a pár metrů před to začne svítit a řvát, za váma pojede blbec s kamerou a udá vás ...
s tím infem, jak dlouho to člověk vykysne by měli dát do Mělníku, kde je teď objížďka, se stojí 16:45 - 17:10...

ZF
26. července • 11:15

Tohle, ale není žádný přestupek. Pokud jste v situaci, že byste to už bezpečně nedobrzdil. Proto tam je také časová prodleva se závorama.

Mirek
27. července • 22:02

A víš kolik je přejezdů přes koleje bez závor? Mi více vadí, že jsou přejezdy opatřeny světelnou signalizací, ale bílé světlo není zprovozněno, lépe řečeno, je trvale vypnuto.

ZF
28. července • 12:26

Nevím kolik jich je bez závor. V mém okolí jsou všude. Často se mi stane ta situace s přejezdem na červenou a nikdy nebyl problém.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
28. července • 17:15

Troufnu si říci, že hodně a přímo na hlavních tazích, například Opava. Tak tam je bez závor hlavní cesta Hradecká a bílé světlo tam není vůbec, tedy přes přejezd rychlostí 30 km/hod., přestože je to přehledný úsek, ale naprosto nikdo to tam nedodržuje.
https://www.google.cz/maps/@49.9218445,17.89552... ... !3m6!1e1!3m4!1sbueGtWaqf5iZYxr9a9YWUg!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs
Hlavní cesta směr Krnov jsou světla, ale závory ne.
https://www.google.cz/maps/@49.9506921,17.87395... ... !3m6!1e1!3m4!1sUacRR-cH7rLAnMBOSRNh8A!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

Martin
27. července • 23:27

No ne vždy jsou zajištěny podmínky, aby bylo možné použít i bílé světlo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
28. července • 9:04

No schválně, jaké jsou to podmínky. Rád budu znát důvod, proč je bezpečnější, aby bílé světlo nesvítilo.
Nevím, jestli je bezpečnější v nepřehledném úseku strčit čumák auta na kolejiště, abych viděl, jestli něco nejede, než aby fungovalo bílé světlo a já věděl, že nic nejede.

Martin
28. července • 9:19

Mimo kontroly volnosti úseků se musí kontrolovat, jestli není dáván povel k rozscícení návěstidla, které kryje přejezd, nebo není dáván povel k jeho rozsvícení, není proveden závěr cesty, odvratné výhybky a výkolejky jsou v odvratné poloze, přejezd není v poruše, která by omezila vyhodnocení podmínek atd.

Mirek
28. července • 11:47

Tedy, že jede vlak to upozorní, ale že nic nejede tak to jaksi nejde? A jak řidič pozná, že není přejezd v poruše, když nic nebliká a začne pomalu přejezd přejíždět. Jak pozná, že do něj nenajede vlak, když nemá žádný výhled?

Martin
28. července • 12:40

Ne vždy jsou k dispozici bezpečné informace, které jsou potřebné pro pozitivní signál. Výstraha přejezdu lze odvodit snadněji. O stavu přejezdu má informaci výpravčí nebo dispečer a strojvedoucí, kteří se mají stanoveny postupy, jak se mají chovat v případě poruchy.

Freddka
26. července • 10:42

Vsechno jde udelat, ale kdo to standardizuje a zaplati, zejo ...

Freddka
26. července • 10:47

PS ve zbytku sveta uz davno prisli na to, ze auta a vlaky se musi vzdy krisit mimourovnove a tim padem je po problemu.
Ale zkus to aplikovat v malicke zemicce s omezenym rozpoctem, se strasnou hromadou koleji na kazdem rohu a s tramvajema (= vlak) v hlavnim meste...

zlepšovák
26. července • 13:13

Ten zbytek světa, kde už přišli na to, že je nutné mimoúrovňové křížení, bude asi mnohem menší v porovnání s tím, kde by to šlo opravdu rychle a dokonale realizovat. V takové Indii, která je mnohem větší i lidnatější než naše malá zemička, se také asi nikdy nepodaří odstranit všechna úrovňová křížení kolejí a ostatních cest. A takových zemí bude mnohem víc.
Je to jen takové zamyšlení, co by asi tak mohlo stávající situaci do budoucna zlepšit. Ale co když se toho nápadu někdo chytne a zkusí to rozvinout aspoň do formy do předvolebního programu ...? ;-)

petr r. (petrumr)
27. července • 7:50

u nás je max 160 a tam mimouroven nemusí být, jak bude brno-přerov na 200, tak už tam nesmí být žádný přejezd,je tady problém, že naše zem je hustě obydlená a ty nadjezdy a podjezdy někde je problém postavit.
A když jedeš do nějakých zemí a vidíš nadjezd, tak se neboj sjet z hlavního tahu. Tomu co je, tak můžeme poděkovat komunistům, ti na železnici .........

Freddka
26. července • 10:47

Krizit*

k.ik
26. července • 8:44

Musím nebo nemusím zastavit před přejezdem, který je bez světel a závor?

petr r. (petrumr)
26. července • 15:39

jestli je tam jen STOPka a když není výhled, tak to vystoupení a poslech je vhodný, ale kdo má na cestě v lese atd takovéj přejezd, tak má v ruce grafikon nebo telefon na dispečera co to má na starosti. Jezdil jsem přes xx kolejí nákladákem a vždy jsem měl svolení výpavčího( ještě byli v každé stanici)

k22
26. července • 9:18

zastavit, vystoupit z auta, přiložit ucho ke koleji a bedlivě naslouchat...:-D

Joe Doe
26. července • 8:33

S tou max rychlostou by som to neprehanal, ono prejst po vacsine zel.priecesti na uzemi mojho reviru rychlostou 50 km/h znamena nechat tam napravu - ak teda clovek nema proper offroad alebo traktor.

Michal
26. července • 8:40

Na cestě do práce mám 2-3přejezdy co ve 110-120 dáš a jen se auto zhoupne ale je to v Rakousku.

Joe Doe
26. července • 10:29

a) 2-3? To si si nie isty? ;)
b) Nie je AT maximum 100 km/h?

petr r. (petrumr)
26. července • 15:35

když jede oklikou přes lidl, tak tři, jinak dva
Tolerance je 110:-D:-

Joe Doe
27. července • 16:48

Tolerance v Lidl? ;)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Joe Doe
27. července • 16:48

crap.... davam si minus

petr r. (petrumr)
28. července • 8:37

nedávej jsme tolerantní.

Joe Doe
27. července • 16:45

Tolerance v Lidl? ;)

Doporučujeme

Články odjinud