Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Také čeští řidiči si to denně připomínají u čerpacích stanic – nežijeme sice v dobách ropných šoků ze sedmdesátých let, ale cena černého zlata může i dnes zamávat obsahem našich peněženek.
Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Ani hrozba, že zamává celou světovou ekonomikou, není zanedbatelná. Ať už to udělá přímo, nebo třeba nepřímo ve formě přehnaných obav z nového ropného šoku, které povedou centrální banky k chybné měnové politice. Vysoké ceny ropy pak mohou zamávat také nejednou politickou kariérou.

Je to snad trochu komické, ale i nejmocnější muž planety Barack Obama čelí v předvolební Americe výtkám, že to vše způsobil on nemístnou podporou obnovitelných zdrojů. Jako by Obama byl monarchou ropného státu, který může přidat v těžbě strategické suroviny a celosvětově srazit její ceny. Je to naopak, říkají Obamovi obhájci – protože jsou naše zásoby ropy relativně malé, musíme sázet na zelené zdroje.

Co zní komicky v případě Ameriky a globální ceny surové ropy, ovšem nemusí být tak nesmyslné, když se podíváme na Evropu a ropné produkty. Starý kontinent je zdaňuje podstatně víc než Nový svět. Nejenže přímo podporuje biopaliva, ale navrch je zvýhodňuje ještě vysokým zdaněním nafty a benzinu.

 

Teorie o spiknutí zelených šílenců s Obamou v čele je sice nesmyslná, ale podpora biopaliv v dosavadní podobě je sporná.

 

V globálním měřítku má pěstování plodin na výrobu biopaliv na svědomí daleko vážnější přehmaty než všechny solární panely dohromady – včetně zabírání půdy v rozvojových zemích a její následné eroze, zhoršování životních podmínek tamních vesničanů či likvidace pralesů.

Přitom se stává, že vzhledem k potřebě úprav půdy a pozdější přepravě biopaliv bývají emise skleníkových plynů v součtu vyšší, než kdybychom se spoléhali na stará fosilní paliva. Není divu, že mnozí Afričané v obavách z evropských „neokolonialistů“ vkládají naděje do zdánlivě příjemnějších Číňanů.

Vraťme se ale k českým řidičům. O čem všem mohou přemítat při čerpání benzinu?

Třeba o tom, jak v této zemi, známé široko daleko skeptickými postoji vysoce postavených činitelů k různým zeleným myšlenkám, dokážeme právě „zelené“ nápady dotáhnout do nesmyslných extrémů.

Zatímco jiné země měly celkem rozumnou podporu solární energetiky, my jsme měli hrůzný solární boom. Jsme papežštější než papež a daně, jako je ta spotřební na naftu, dokážeme nastavit tak vysoko, že řidiči kamionů raději tankují v sousedních zemích. Uděláme to dobrovolně, aniž by to po nás kdokoli požadoval, s představou, že vybereme více do státní pokladny. Ve skutečnosti se stane pravý opak. I samotné obnovitelné zdroje se pak stávají obětí takového šílenství, nikoli jeho vítězem.

Zdroj: E15.cz

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků