Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Také čeští řidiči si to denně připomínají u čerpacích stanic – nežijeme sice v dobách ropných šoků ze sedmdesátých let, ale cena černého zlata může i dnes zamávat obsahem našich peněženek.
Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Ani hrozba, že zamává celou světovou ekonomikou, není zanedbatelná. Ať už to udělá přímo, nebo třeba nepřímo ve formě přehnaných obav z nového ropného šoku, které povedou centrální banky k chybné měnové politice. Vysoké ceny ropy pak mohou zamávat také nejednou politickou kariérou.

Je to snad trochu komické, ale i nejmocnější muž planety Barack Obama čelí v předvolební Americe výtkám, že to vše způsobil on nemístnou podporou obnovitelných zdrojů. Jako by Obama byl monarchou ropného státu, který může přidat v těžbě strategické suroviny a celosvětově srazit její ceny. Je to naopak, říkají Obamovi obhájci – protože jsou naše zásoby ropy relativně malé, musíme sázet na zelené zdroje.

Co zní komicky v případě Ameriky a globální ceny surové ropy, ovšem nemusí být tak nesmyslné, když se podíváme na Evropu a ropné produkty. Starý kontinent je zdaňuje podstatně víc než Nový svět. Nejenže přímo podporuje biopaliva, ale navrch je zvýhodňuje ještě vysokým zdaněním nafty a benzinu.

 

Teorie o spiknutí zelených šílenců s Obamou v čele je sice nesmyslná, ale podpora biopaliv v dosavadní podobě je sporná.

 

V globálním měřítku má pěstování plodin na výrobu biopaliv na svědomí daleko vážnější přehmaty než všechny solární panely dohromady – včetně zabírání půdy v rozvojových zemích a její následné eroze, zhoršování životních podmínek tamních vesničanů či likvidace pralesů.

Přitom se stává, že vzhledem k potřebě úprav půdy a pozdější přepravě biopaliv bývají emise skleníkových plynů v součtu vyšší, než kdybychom se spoléhali na stará fosilní paliva. Není divu, že mnozí Afričané v obavách z evropských „neokolonialistů“ vkládají naděje do zdánlivě příjemnějších Číňanů.

Vraťme se ale k českým řidičům. O čem všem mohou přemítat při čerpání benzinu?

Třeba o tom, jak v této zemi, známé široko daleko skeptickými postoji vysoce postavených činitelů k různým zeleným myšlenkám, dokážeme právě „zelené“ nápady dotáhnout do nesmyslných extrémů.

Zatímco jiné země měly celkem rozumnou podporu solární energetiky, my jsme měli hrůzný solární boom. Jsme papežštější než papež a daně, jako je ta spotřební na naftu, dokážeme nastavit tak vysoko, že řidiči kamionů raději tankují v sousedních zemích. Uděláme to dobrovolně, aniž by to po nás kdokoli požadoval, s představou, že vybereme více do státní pokladny. Ve skutečnosti se stane pravý opak. I samotné obnovitelné zdroje se pak stávají obětí takového šílenství, nikoli jeho vítězem.

Zdroj: E15.cz

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků