Zelené auto roku 2011: známe finalisty soutěže

Již brzy poznáme jméno vozu, ve kterém se stanete neodolatelnou partií pro zeleně smýšlející soudružky. Zatím známe finalisty.

O titul nejekologičtějšího vozu s přesným názvem 2011 Green Car of the Year se letos utká pětice finalistů. Ačkoli se organizátoři soutěže snaží vtisknout kláni punc „světovosti“, z představení kandidátů vám bude rychle jasné, kde se tato soutěž odehrává. Prim totiž hrají americké automobily a ačkoli porotci říkají, že je to dáno jejich „zelenými kvalitami”, nikdy se asi nezbaví podezření, že ve svých preferencích zohledňují původ vozu. Ale nepředbíhejme, vítěz americký stále být nemusí.

Asi nepřekvapí, že se v této společnosti sešla celá řada „elektrikářů“. Mezi ně se vměstnal jediný stroj s konvenčním pohonem, a sice Ford Fiesta, jenž nám připomíná, že se standardní řešení dokáže při minimálních pořizovacích nákladech a zátěži životního prostředí při jeho výrobě stále hybridům a elektromobilům přinejmenším vyrovnat.

Jméno vítěze se dozvíme v průběhu autosalonu v Los Angeles, který své brány otevře již během tří týdnů. Doplňme, že v porotě zasedá řada lokálních patriotů jako Carl Pope, Jay Leno nebo Carroll Shelby. A kdo tedy mů/že zvítězit?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet Volt

Souboj principů bude zřejmě patřit hlavně strojům Chevrolet Volt a Nissan Leaf. Americký matador nabídne sadu li-ion akumulátorů doplněnou o pár elektromotorů s celkovým výkonem 151 koní (111 kW) a točivým momentem 368 Nm. Na čistě elektrický pohon Volt ujede až 80 km, k prodloužení dojezdu poslouží zážehový čtyřválec s objemem 1,4 l. Ačkoli měl původně sloužit pouze k dobíjení akumulátorů, vyšlo nakonec najevo, že se při určitých podmínkách přímo podílí na pohybu vozidla. Není to ale až tak podstatný atribut.

Nissan Leaf je naproti tomu strojem jezdícím pouze na elektřinu. Jeho akční rádius nepřekročí 160 km (což řadě motoristů postačí, ale pro status rodinného vozu to zřejmě nepostačí) a výkon jediného elektromotoru dosahuje výkonu 109 koní (80 kW) a točivého momentu 280 Nm. Poté je třeba připravit se na osmihodinový cyklus dobíjení.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan Leaf

A pak zde máme Hyundai Sonata, opět ve verzi hybrid, jež se netají tím, že se spoléhá především na benzín. O pohon tohoto sedanu se stará čtyřválec s objemem 2,4 l a výkonem 171 koní (126 kW) v kombinaci s elektromotorem přidávajícím Sonatě Hybrid dalších 41 koní (30 kW), průměrná spotřeba podle EPA dosahuje v dálničním provozu rovných 6 l/100 km. Zřejmě nejblíže je Sonatě americký Lincoln MKZ Hybrid, jehož zážehový motor s objemem 2,5 l dává v kombinaci s elektromotorem výkon 191 koní (140 kW) a průměrnou spotřebu benzínu až 6,5 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Sonata Hybrid

A na závěr zde máme již v úvodu zmíněný Ford Fiesta, s nímž se s jako jediným setkáváme také na českých silnicích. Do finále se dostalo provedení s čtyřválcem 1,6 l, výkonem 122 koní (89 kW), točivým momentem 152 Nm a spotřebou v dálničním provozu až 5,9 l/100 km.

Spolu s vámi se tedy těšíme na výsledky souboje elektromobilu s hybridy a čistě „benzínovým“ vozem. Zvítězí zdravý rozum? Nechme se překvapit, ale koho byste volili vy?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKZ Hybrid
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků